Maandag 27/09/2021

Troissoeur

De cd ontvouwt zich als een reis door een wondere wereld waar ook groepen als M�m, Sigur Ros, dEUS en zelfs Radiohead zich thuis voelen

CD VAN DE WEEK l TROISSOEURHHHH

BART STEENHAUT

Clash tussen vroeger en straks

Folk is niet onmiddellijk een hoek waaruit je veel vernieuwing moet verwachten. Het genre grossiert doorgaans in lang vervlogen tradities en mijmert bijgevolg liever over het verleden dan dat er halsreikend naar de toekomst wordt uitgekeken. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn. Een folkgroep als The Chieftains heeft de voorbij 40 jaar bijvoorbeeld titanenwerk verricht bij het blootleggen van de Keltische volkscultuur door de eeuwen heen, en voor je weet waar je naartoe wil is het handig om te beseffen waar je vandaan komt. Alleen kan het keurslijf van de folk na verloop van tijd wat te strak om het middel komen te zitten. En dan blijf je al gauw ter plaatse trappelen.

De voorbije jaren is er evenwel een nieuwe generatie opgestaan die traditionele muziek benadert met een frisse, eigentijdse blik, en van al de bands die proberen folk een nieuw elan te geven behoort het Vlaamse Troissoeur ongetwijfeld tot de interessantste. Op de eerste cd, Trah Njim, merkte je al dat de muzikanten ook naar klassiek en pop hadden geluisterd, en met deze gloednieuwe, titelloze cd wordt de ontsnappingsroute richting eigentijdse popmuziek geasfalteerd met loops en elektronica. De groep heeft daarbij de hulp ingeroepen van Daniel Bressanutti, een man die de elektronische muziek misschien niet uitgevonden heeft maar ze als geluidsarchitect van Front 242 ontegensprekelijk een eigen smoel heeft gegeven. Op het eerste gezicht lijkt het een ongewone ontmoeting, maar de clash tussen vroeger en straks levert alleszins intrigerende, vaak heerlijke muziek op. Muziek die het avontuur niet schuwt en paden betreedt die weliswaar duchtig over en weer zwenken en langs hoge bergen en diep dalen passeren, maar uiteindelijk zelfverzekerd haar bestemming bereikt.

De single 'Curoon' zet wat dat betreft de toon. De viool speelt een prachtige, in weemoed gedrenkte melodie terwijl op de achtergrond een paar gekoelde beats liggen te knetteren en de stem van Edwin Vanvinckenroye over een mistige poolvlakte lijkt te zweven. Nog mooier wordt het als al die elementen tot een geheel leiden dat na een paar draaibeurten verrassend toegankelijk klinkt. Ook de rest van de cd grossiert in diezelfde mystieke sfeer en ontvouwt zich als een reis door een wondere wereld waar ook groepen als Mùm, Sigur Ros, dEUS en zelfs Radiohead zich thuis voelen.

Dat is het verschil tussen Troissour en bijvoorbeeld DAAU: deze groep slaagt erin met elektronica, violen en accordeon een geluid uit te tekenen dat weliswaar niet alledaags is, maar op geen enkel moment arty farty aandoet. Het zijn virtuoze muzikanten die strak en dynamisch spelen, donkere muziek met lichtere passages afwisselen en met deze bevreemdende muziek alle hoeken van de kamer weten te vullen. 'Kjilmé' schept zo een eigen universum maar blijft bloedmooi, 'Sano m'ame' versmelt Astor Piazolla met Pink Floyd en het uitgesponnen 'Paving' schetst zeventien minuten lang een beeld van hoe Godspeed You Black Emperor! klonk als die Canadese groep haar wortels in Vlaanderen zou hebben gehad. Elke seconde geeft blijk van een haast verpletterende schoonheid, elke noot wijkt af van de platgetreden paden. Live voegt Troissoeur daar ook nog stemmige videoprojecties aan toe, wat de sfeer van de muziek nog versterkt. Maar ook zonder visuals staan de nummers kaarsrecht overeind en prikkelen ze je verbeelding zoals zwarte censuurstreepjes dat op de cover van blootbladen in de krantenwinkel doen.

Een wereldplaat van net om de hoek. Hang de driekleur buiten.

(Zoku/EMI)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234