Donderdag 25/02/2021

Trippen op muziek (en MDMA)

Wat hebben rapper Jay-Z, popkoningin Madonna en Disneyprinses Miley Cyrus met elkaar gemeen? Ze zingen over Molly. Niet de meisjesnaam, wel de drug MDMA. Opwekkende goedjes troef in de geschiedenis van de popmuziek en elk tijdperk heeft zo zijn favoriet.

Molly is de straatnaam van MDMA, xtc in zijn zuiverste vorm. Vorig jaar al doopte Madonna haar jongste album MDNA. Meer dan een afkorting van haar naam? Toch wel. "Has anyone seen Molly?", vroeg ze het publiek speels maar weinig subtiel vanop het podium van het Ultra Music Festival in Miami.

Zelfs de brave actrice en zangeres Miley Cyrus, bekend van de Disneyserie Hannah Montana, dweept met het middeltje. "So la da da di we like to party, dancing with Molly, doing whatever we want", klinkt het in haar nieuwe hitje 'We Can't Stop'. Nog opvallender is de uitspraak "I don't pop Molly, I rock Tom Ford", op Jay-Z' nieuwste plaat. Ofwel draag je een prijzige outfit van modeontwerper Tom Ford ofwel neem je drugs. Een bredere waaier aan opties lijkt er niet te bestaan.

En dan hebben we Nicki Minaj en Kanye West nog niet vermeld. Of Rihanna, die in 'Diamonds' zowel van de maneschijn als van Molly houdt. De referenties aan drugs in popmuziek stapelen zich op en MDMA lijkt daarbij de huidige favoriet. Molly hoort niet langer uitsluitend thuis in danstempels met dreunende techno of op losbandige festivals. Nee, Molly werd mainstream.

Tijdens een basketbaltraining lipte NBA-ster LeBron James zelfs energiek de regels "Popped a Molly, I'm sweatin'" uit de hit 'All Gold Everything' van de Amerikaanse rapper Trinidad James mee.

Een sportheld die vrolijk een lied over drugs meezingt. Het lijkt absurd, maar we doen het met z'n allen al langer. In verschillende toonaarden en over allerlei soorten. Herinner u 'Heroin' van Lou Reed, 'Cocaine' van Eric Clapton en 'Because I got high' van onehitwonder Afroman.

Jazzsaxofonist Charlie Parker hield er in de jaren veertig al een voorliefde voor snedige ritmes en heroïne op na, maar de echte wieg van de drugsliedjes staat in de sixties. De flowerpower bracht niet alleen felle kleuren en vrije liefde met zich mee, maar ook psychedelische muziek en vooral een fikse dosis drugs. "Along came Mr. Goodtrips", zo kondigen The Doors een lsd-trip aan in 'Ship of Fools'. En met 'Lucy in the sky with diamonds' brengen ook The Beatles een lyrische ode aan hun fijne ervaringen met het goedje.

Lewis Carrolls boek Alice in Wonderland inspireerde Grace Slick van Jefferson Airplane dan weer tot 'White Rabbit'. Over rook, paddo's en pillen. En reggae werd haast synoniem met wiet. In 'Ganja Gun' draait Bob Marley er geen doekjes om: "I'm gonna smoke the ganja until I go blind."

Ook in de jaren zeventig en tachtig blijft drugs onverminderd een inspiratiebron. Zowel in punk, rock als metal. "Ah brown sugar, how come you taste so good", zingen The Rolling Stones euforisch over heroïne. En met 'Sweet Leaf' uiten de ruige mannen van Black Sabbath hun liefde voor het jointje.

Toch komt ook de keerzijde van de medaille aan bod, zoals blijkt uit de veelzeggende titel van Neil Youngs nummer 'The Needle and the Damage Done'. In New Orders 'True Faith' wordt duidelijk hoe moeizaam het afkicken en clean blijven wel kan zijn. Ook bij Anthony Kiedis van The Red Hot Chili Peppers verloopt het afscheid van zijn sneeuwwitte cocaïne in 'Snow (Hey Oh)' lastig.

Toch blijkt drugs in muziek vooral garant te staan voor plezier. Net zoals de lachende smileys die in de nineties menig T-shirt sierden. In 'Born Slippy' serveert Underworld een snuifje drugs op een bedje van beats. En in 'Feel Good Hit of the Summer' geven de Queens of the Stone Age hun recept voor een fijne tijd prijs. "Nicotine, valium, vicodin, marihuana, ecstasy and alcohol", meer heeft u niet nodig. Al is voorzichtigheid geboden, want Rihanna voelde zich in 'Numb' nogal onwel na een feestje met te veel "ecstasy in the air".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234