Donderdag 28/05/2020

Triomf van de allerlaatste rit

'Ik heb zowat elke rit verloren', blikt Raymond van het Groenewoud met mistige ogen terug op zijn leven tijdens zijn concert in de AB. Zo'n eeuwig verlies deert niet. De rode lantaarn werpt immers een wondermooi sfeerlicht over deze live-opname.

De opmerkelijkste cd van deze week verschijnt niet eens op een regulier schijfje. Sinds vandaag ligt de nieuwste liveplaat van Raymond van het Groenewoud exclusief in de digitale rekken van iTunes. Maar in tegenstelling tot de muziekbestanden zelf, is de oprechte emotie wél vaak tastbaar tijdens de hoogtepunten op deze concertregistratie.

Nochtans schiet de show wat onbeholpen uit de startblokken. "Alvast bedankt", zegt Van het Groenewoud schutterig bij het opkomen. Zijn bescheiden dankwoord steekt schril af tegen het overdonderende applaus, dat hem nog voor de eerste noot bedelft. Maar net als de euforie in de zaal, gaat het optreden nadien in strak crescendo. Daarbij krijgt hij de hulp van een koortje met Senne Guns, Isolde Lasoen, Flip Kowlier, Loesje Mahieu en Naïma Joris. En voor de gelegenheid schiet Frank Vander linden de zanger ook te hulp op gitaar, omdat diens vaste snarendrijver verstek liet gaan.

Maar niet alleen deze bezetting zorgt voor een uniek concert. Live in de AB is de neerslag van 'De allerlaatste rit', het optreden waarmee Raymond op 17 april zijn tour afsloot in de Ancienne Belgique. Een gevoel van finaliteit beklemt opvallend genoeg ook de hele show.

Vanzelfsprekend ligt de nadruk op zijn recentste plaat, De laatste rit. Niet meteen de vrolijkste dijenkletser uit zijn carrière, maar wel een hoogstandje waar warm-melancholische pareltjes als 'Aan de meet' of 'Kind van het weekend' uit gepuurd wordt. Van het Groenewoud schittert alweer het meest wanneer hij onderdak geeft aan die treurigheid: het is de eeuwige logé in zijn leven. Een uitvreter van het ergste soort misschien, maar wel een die het publiek op zijn wenken bedient.

Dat merk je alweer wanneer rillingen in rotten van drie over je rug lopen tijdens 'Brussels by Night' of na een tragikomisch lied waarin het kind van gescheiden ouders tegelijk het kind van de rekening is. Nog voor het laatste couplet breekt je hart aan gruzelementen.

Zelfs wanneer zijn stem aan het begin van 'Goeiemorgen oude rotkop' even over de - welja - kop gaat, of hij struikelt in 'Het Meisje van je Droom', grijpt Van het Groenewoud je minstens een paar keer naar de strot. Beter nog: ook als een charmant 'Jouw liefde 2' wordt onderbroken met een grap, klinkt het niet als zelfsabotage. "Ik ben devoot van tieten", zingt hij. Om dan grinnikend te mijmeren: "Daar wil ik graag even bij stilstaan." Het verlicht de stemming in een oogwenk.

Met deze liveplaat is Raymond niet aan zijn proefstuk toe. Dat verklaart allicht waarom zijn grootste hits dit keer een stiefmoederlijke behandeling krijgen. Géén 'Meisjes' of 'Twee meisjes', maar wél 'Het meisje van je droom'. Géén 'Liefde voor muziek' maar wél 'Jouw liefde'. Geen bezwaar, al hadden we toch liever het onverwoestbare 'Macchu Pichu', met zijn huilende gitaarsolo gehoord, dan nog maar eens 'Cha cha cha'.

Laat dat evenwel futiele detailkritiek zijn. Deze Live in de AB bewijst immers overvloedig waarom het met platina beloonde De laatste rit een van de sterkste platen uit Raymond van het Groenewouds oeuvre is. Als deze opname ook écht de allerlaatste rit zou blijken, dan nam 'de man die houdt van-veel muziekjes' tenminste een triomfantelijk afscheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234