Dinsdag 15/10/2019

Triggerfinger als troostprijs

TRIGGER HAPPY. Het hele Europese festivalwezen staat in lichterlaaie door het vermaledijde been van één man: professionele sympathieke pee Dave Grohl, toevallig frontman van het op meer dan één zomerse weide als headliner geboekte Foo Fighters.

In Zweden stuikte hij pardoes van het podium en hoewel hij daarna nog dapper voortzong, vanop zijn stoel, was al snel duidelijk: dat been was gebroken en zou de hele komende tour in het gedrang brengen. Pinkpop werd het eerste slachtoffer: Foo Fighters moest afzeggen en in zeven haasten werd ons allereigenste Triggerfinger opgetrommeld om hen te vervangen - Pharrell Williams mocht één slot opschuiven en de hem weinig comfortabel zittende mantel van subheadliner van zich afschudden. Maar een en ander deed ons afvragen: hoe bereiden festivals zich op zo'n afzegging voor? Is er van bij aanvang een plan B of wordt dat in blinde paniek bij elkaar gepuzzeld? Wij keken even achter de schermen bij Pinkpop.

Jan Smeets, de organisator van het festival, is van het type rechtdoorzee, geen blad voor de mond. Dat komt hem al eens op venijnige commentaren op sociale media te staan, maar voor een journalist is het alleszins een pluspunt. Ook wanneer Pinkpop nog in volle gang is, is hij te vinden voor een babbel.

"Een klein groepje met een eenvoudige structuur erachter valt nog wel op te vangen, maar Foo Fighters?", zucht hij. "Wij proberen ons op situaties als deze voor te bereiden door namen in ons achterhoofd te houden en op de hoogte te blijven van tourschema's. Maar Foo Fighters zit in een categorie apart: met hun afwezigheid hou je helemaal geen rekening, want daar valt tóch geen mouw aan te passen - voor hen bestaat er geen vervanging."

Wie scheurt zijn broek?

Wat dan als het nieuws toch binnenkomt: furieus rondbellen in de adressenlijst? "Zo ongeveer. De programmacommissie van Pinkpop is onderdeel van Mojo Concerts, wat dan weer onderdeel is van Live Nation. Die weten precies waar welke groep op tour is. Belangrijk, want een band laten komen die niet op tour is, heeft geen zin: dan is er niet gerepeteerd en een optreden zonder voorbereiding kun je onmogelijk boeken. We spreken al onze contacten aan en proberen enkele grote namen alsnog tot hier te krijgen. In dit geval hebben we eerst aan de lijn gehangen met The Prodigy en Paul McCartney. Maar ja: dat dat niet gelukt is, zal wel duidelijk zijn. Gelukkig zei Triggerfinger meteen ja."

De financiën dan: wie krijgt zijn geld terug? De festivalganger alleszins niet: "Dat is het risico dat je loopt met zomerfestivals: de namen zijn altijd onder voorbehoud. Tickets worden absoluut niet terugbetaald. Het is natuurlijk jammer, maar niemand kan er wat aan doen." Wat met de mensen - en dat zijn er, gezien het aantal spotgoedkope tickets die op allerhande media opeens kwamen bovendrijven, heel wat - die alleen maar voor die ene groep kwamen? "Tja, alweer jammer, maar dan heb je sowieso je ticket niet echt voor Pinkpop gekocht. Dan kun je beter in een zaal naar die groep gaan kijken, toch?"

Ook niet onbelangrijk: wie scheurt zijn broek aan de gage van de artiest, die vóór het festival werd betaald en in dit specifieke geval minstens een miljoen euro bedraagt? Moet de artiest dat geld terugstorten, heeft het festival gewoon pech of springt de verzekering tussen? "Daar heb ik op dit moment nog geen enkel idee van: wij moeten kijken onder welk type verzekering dit valt. Allerhande juristen zijn ermee bezig, dus we zullen zien."

Ook over de verdere impact op het festival en zijn inkomsten is het koffiedik kijken: "Als mensen nu opeens veel vroeger naar huis gaan, en daardoor geen consumpties meer kopen, dan kan dat een aanzienlijk effect hebben. Ook dat bekijken we achteraf."

Het vliegtuig op

De andere kant van het plaatje dan: hoe bekijken artiesten zo'n voorstel om te komen vervangen? Triggerfinger speelde één avond op voorhand nog in Utrecht en op de dag zelf staan ze 's avonds ook al geboekt in Groningen. Twee concerten op één dag, waarvan één ongepland: het zou de gemiddelde mens alleen maar stress bezorgen.

Gelukkig heeft zanger Ruben Block allang bewezen meer dan bovengemiddeld te zijn. "Ik vind dit wel plezant. Wij zitten helemaal in de festivalroes", zegt hij, een uurtje voordat hij hun Pinkpop-set op gang zal schreeuwen. "Het is ook niet zo chaotisch als het klink. Toen we gisteren op TivoliVredenburg stonden, kwam onze tourmanager binnen met een 'waanzinnig voorstel'. We moesten toen kijken: geraken we er op tijd en krijgen we ons materiaal mee? Een hels karwei voor management en crew: met het kleinste detail - pakweg het gewicht van de versterkers tegenover de capaciteit van het vliegtuig - moet rekening worden gehouden. Er moeten duizend praktische dingen gecheckt en geregeld worden: alleen daarna - wanneer blijkt dat het haalbaar is - geven wij ons fiat. Echte chaos is het dus niet.

"Uiteindelijk bleek: het zou lukken als we na het optreden op Pinkpop meteen op een busje zouden stappen richting vliegtuig, om zo van Landgraaf naar Groningen te vliegen. Een binnen- landse vlucht in Nederland is nu wel totaal crazy, maar kom: het ging. (lacht)"

Vragen wij ons nog af: wíl je wel vervangband spelen, zeker voor een band als Foo Fighters? "Wij hebben daar geen problemen mee. We zitten nu eenmaal in een wispelturige, onvoorspelbare business. Dat gezegd zijnde: Foo Fighters zijn Foo Fighters en Dave Grohl is Dave Grohl - die kún je eigenlijk niet vervangen." Speel je dan niet voor een wei misnoegde fans? "Ach, shit happens en wij hebben daar niets mee te maken; dat weten de fans ook wel."

Net zo: Triggerfinger werd zaterdagavond op gejuich onthaald toen de naam werd bekendgemaakt aan het Pinkpop-publiek; een mooie troostprijs voor het festival. Daarenboven kan Jan Smeets nog dromen: "Wie weet komen Foo Fighters volgend jaar wel, zoals ze na editie 2011 voor Pukkelpop deden." Fans - en ook Werchter-gangers, waar Foo Fighters tot nog toe geboekt staan - mogen nú beginnen te duimen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234