Zaterdag 16/10/2021

Triënnale 'SuperStories' in Hasselt toont actuele mode, kunst en design

Straf verhaal maar te veel plotwendingen

HASSELT l Honden die op hun achterpoten hun dorp ontvluchten, een melkkan die veel weg heeft van een afvoerbuis, een printer bedekt met aarde die gedichten spuwt... Elk kunstwerk op SuperStories, de tweede editie van de triënnale voor mode, kunst en design in Hasselt, brengt een heel eigen verhaal.

Door Sarah Theerlynck

In 2005 ging in Hasselt Super! van start. De tentoonstelling die op verschillende locaties in de stad hedendaagse mode, kunst en design toonde, zou voortaan om de drie jaar plaatsvinden. Die eerste editie was met 25.000 bezoekers een groot succes. De tweede is nu van start en heeft veel in zich om dat ook te worden.

Curator was ditmaal Koos Flinterman, een Nederlandse ontwerper en kunstadviseur. Hij bracht meer dan honderd werken van vijftig nationale en internationale ontwerpers en kunstenaars samen op vijf locaties. Wat hen bindt? Het willen vertellen van een verhaal. Vandaar dat deze editie omgedoopt werd tot SuperStories.

Wat draagt meer verhaal in zich dan een familie? In het Cultuurcentrum Hasselt gaan de werken van de Britse designer en kunstenaar William Cobbing de dialoog aan met de gedichten van zijn grootvader Bob Cobbing. Heel letterlijk soms, zoals in het filmpje dat Cobbing maakte van een performance die zijn opa in 2002 in het Royal College of Art in Londen gaf. Of zoals in Cobbings filmpje Earthprinter, waarin een printer bedekt met aarde de gedichten van zijn opa uitspuwt.

Nog zo'n mooi familieverhaal vinden we in het kunstencentrum Z33. Drie zetels van de overleden Vlaamse ontwerper Maarten Van Severen worden er samen met twee schilderijen van vader Dan Van Severen tentoongesteld. Het uitgepuurde design van de zoon - die bedrieglijk eenvoudige chaise longue! - blijkt heel dicht te staan bij de sobere, haast strenge schilderijen in grijstinten van de vader. Het is stil, daar in het Van Severenzaaltje in Hasselt. Dat is in het zaaltje verderop wel anders. Het even minimalistische als gekke keukengerei van de Nederlander Aldo Bakker doet je onwillekeurig glimlachen. Zijn melkkan heeft de vorm van een afvoerpijp en olieschaaltjes lijken op het zitvlak van een stoel Geestig en verfijnd.

Heel wat girlpower ook op deze triënnale, met onder anderen modeontwerpster Marga Weimans en fotografe Inez van Lamsweerde in het Modemuseum. En wie zegt dat feministen geen humor hebben? In haar video You Can Walk Too, te zien in het Cultuurcentrum, laat de Spaanse Christina Lucas een groep honden hun dorp ontvluchten op hun achterpoten. Een knipoog naar een citaat uit Virginia Woolfs A Room of One's Own. "Vrouwen die kunst creëren zijn als honden die op hun achterpoten lopen. Ze doen het niet goed, maar je verbaast je erover dat ze het überhaupt doen." Lucas maakt van Woolfs bittere cynisme iets lichts en ironisch, zonder haar boodschap te verliezen.

Surrealisme tussen kitsch

In het Jenevermuseum wordt een verhaal van actuele Belgische kunst verteld. Guy Rombouts en Leo Copers tonen er nieuw werk. Zo maakte Copers een gouden ei, met de kip er dood bovenop: Belgisch surrealisme tussen de al even surrealistische De smaak van de Keyser-kitsch waarmee het museum dezer dagen gevuld is. Rombouts vulde de zolder van het woonhuis met koperen hulzen, die meteen de sfeer van een stokerij opwekken. Daarin verstopte hij onder meer diamanten, lampen en knikkers. De zolder wordt er een vol verborgen boodschappen.

Het verhaal dat SuperStories brengt, is meestal verrassend en straf. Alleen had de curator beter een paar plotwendingen achterwege gelaten. Een volgende fase in het kosmopolitische kipproject van Koen Vanmechelen? We weten het onderhand wel. En of het ondoorgrondelijke werk van Stefaan Dheedene werkelijk thuishoort in een tentoonstelling die focust op het communicatieve, 'het verhaal'? Goede vertellers weten dat je een verhaal nooit te lang mag maken.

SuperStories, nog tot 10 mei in Hasselt, www.superstories.be.

n Het even minimalistische als gekke keukengerei van de Nederlander Aldo Bakker doet je onwillekeurig glimlachen.

n Het kosmopolitische kipproject van Koen Vanmechelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234