Maandag 24/01/2022

Trendgoeroe Carl Rohde luidt het nieuwe jaar in

Carl Rohde:

Iedereen noemt zichzelf vandaag trendwatcher

Trendgoeroe Carl Rohde heeft oog voor coole dingen. Toen hij onlangs in São Paulo was, zag hij een taxi die tijgers projecteert op de muren waar de auto voorbijrijdt. 'Dat heet beamer art', zegt Rohde. 'Het is erg cool.' Maar het is hem niet zozeer om het hippe an sich te doen, wel om de mentaliteit die erachter schuilt.

Door Evy Ballegeer

Brussel l 'Cool heeft twee definities. Je hebt dingen die tijdelijk hip zijn, de gadgets. Maar ik wil vooral weten wat erachter zit', zegt Carl Rohde.

"Neem nu een ontzettend hippe schoen. Die leert ons dat er een behoefte bestaat om dingen te personaliseren. Die mentaliteitstrend helpt te verklaren waarom mensen zo gek zijn op ringtones. Of waarom ze houden van Pimp My Ride. En waarom ze hun schaamhaar pimpen en zelfs hun doodskist."

"Een ander voorbeeld komt uit Berlijn. Ik vroeg naar de coolste nieuwe bar en kreeg te horen dat dat Um die Ecke 11 was. Alleen wilde niemand mij vertellen waar die zich precies bevond. Die bar is namelijk geheim. Opvallend is dat je dat soort verborgen plekken ook tegenkomt in Amsterdam, Madrid en Rome. De mentaliteit erachter hebben we secrecy please genoemd. Mag het iets verborgener? Mag het iets spannender? Met die trend zijn we onder andere naar Footlocker gestapt. Zij hebben dat vertaald naar sportschoenen door nog meer te werken met limited editions en exclusives."

Rohde is al meer dan tien jaar veruit de belangrijkste trendwatcher van Nederland. Hij was lange tijd als cultuursocioloog verbonden aan de universiteit van Utrecht. "Ik ben gepromoveerd op de studie van hoe de mentaliteit van de middeleeuwen verschoof naar de mentaliteit van de renaissance. Mijn baas suggereerde destijds dat ik met dezelfde academische gedegenheid en methodologische verantwoordelijkheid de mentaliteitsverandering onderzocht van deze tijd naar de toekomst. Ik moest dus niet langer de oude Madonna bestuderen en alles waar zij voor stond, maar de nieuwe Madonna. En geen iconen, maar reclame."

Rohde verliet de universiteit, "dat Jurassic Park", en werkt tegenwoordig als consultant voor de Fontys Hogeschool, waar hij een school voor quality concepts development opricht. "Daar zullen we op basis van trendonderzoek kwaliteitsconcepten ontwikkelen. Wat is kwalitatief hoogstaande fitness, reizen, mode, gezondheid?" Hij geeft lezingen en runt tevens zijn eigen bureau, Signs of the Time.

Over de hele wereld werkt hij samen met vijfhonderd zogenaamde cool hunters tussen 14 en 35 jaar oud die op zoek gaan naar de nieuwste trends. "Ik ben tien jaar geleden begonnen met mijn eigen studenten, maar nu zijn we al zo gerenommeerd dat mensen zich aanmelden om te coolhunten. Wie kan bewijzen dat hij goed is, wordt betaald voor zijn tips."

Sinds kort werkt Rhode ook met twintig andere ervaren trendwatchers, volgens hem "de allerbesten ter wereld". "Daar zit bijvoorbeeld Jo Pine bij. Die man heeft The Experience Economy geschreven, een boek dat in 24 talen vertaald is. Ook Mark Simpson doet mee. Hij heeft de wereld het begrip 'metroseksueel' geschonken. John Grant heeft ooit het hipste reclamebureau van Londen opgestart, St. Luke's, terwijl Andre Duval in São Paulo veruit het hipste modeblad van Zuid-Amerika runt. Mensen van dat kaliber suggereren elke maand drie trends en uit die zestig voorstellen maken we een selectie voor de top vijftien. Samen geeft dat de spannendste en meest prestigieuze lijst van mentaliteitstrends. Uiteindelijk moet het leiden tot een boek met een top honderd."

Het was nodig dat Rohde met een nieuw initiatief op de proppen kwam om zich te onderscheiden van al die andere trendwatchers die overal opduiken. "De term trendwatcher is heel erg aan inflatie onderhevig. Iedereen die naar New York geweest is en daar zijn oren en ogen opengehouden heeft, noemt zichzelf een trendwatcher, want die heeft veel gezien. Ik doe daarentegen ontzettend veel onderzoek. Ik beschik met mijn cool hunters over vijfhonderd paar ogen over de hele wereld. Dat is dus wel andere koek. Wij doen aan academisch trendwatchen. We zuigen niets uit onze duim. Ik heb elk jaar twintig afstudeerders die samen vierhonderd boeken lezen. Dat doet niemand anders. Wij zitten echt aan de top van de kennisindustrie."

Veel Belgische of Nederlandse trends zitten er niet in de coole top vijftien. "Noordwest-Europa is misschien wel het saaiste deel van de wereld. Het heeft wel een heel hoge kwaliteit van leven, die we goed bewaken. Op het vlak van fitness, kuuroorden en wellness is het hier fantastisch. Er is ook een onderscheid tussen above the ground cool, kunst in New York bijvoorbeeld, en underground cool, kunst in Lissabon waar veel onbekende artiesten veel boeiendere dingen maken. Peking is het Lissabon van China, terwijl Sjanghai de hoer is die met de benen open ligt richting zee. Op culinair vlak is São Paolo momenteel het spannendst. Voor underground fashion moet je dan weer in Kopenhagen zijn."

www.signsofthetime.nl.

Noordwest-Europa is misschien wel het saaiste deel van de wereld

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234