Zaterdag 07/12/2019

TREND RAPPORT

De kleren maken de man, luidt het gezegde. En de man, die is de komende maanden niet alleen avontuurlijk, hij troeft ook de priester af als het aankomt op sokken in sandalen dragen. Laat ons een handje helpen, nu alles lijkt te kunnen.

De wereld bulkt van de mogelijkheden om eropuit te trekken. Die bijna kinderlijk onschuldige wanderlust komt in meerdere collecties naar boven. Bij Moncler stonden padvinders en ontdekkingsreizigers op de catwalk, terwijl Miuccia Prada haar modellen voorzag van stevige stappers, anoraks en een rugzak die een wereldreis zou kunnen overleven.

Het militaire sfeertje dringt door tot in onze kleerkasten. Dries Van Noten voorzag sommige silhouetten van wat leek op de borststukken van kogelvrij vesten en combineerde de camouflage met bloempatronen, terwijl het bij Valentino het camouflagepatroon zelf was dat een sierlijke adaptatie kreeg. Ondanks de camouflerende functie, wel steeds goed voor opvallende stuks.

Outfit wat oppeppen? Doe gewoon een sjaaltje om.

Veel geziene kleur, zowel in de vrouwen- als de mannenmode: geel. Ideaal om de zomer alvast tegemoet te komen.

Het varsityjacket is een verre afstammeling van de sportjasjes van Harvard University. Oorsprong? Het studentenhonkbalteam van 1865 dat een kenmerkende outfit zocht. Het jasje kreeg later een robuustere vorm, werd gemeengoed in andere sporttakken en kwam via de streetwear op de catwalk terecht. Was het vroeger enkel weggelegd voor de sterspelers op universiteiten - de rest moest zijn jasje teruggeven - dan mag iedereen er vandaag in paraderen.

Hoe gebruik je een klassieker als streepjes op een moderne manier? Door te combineren. En laat je niet van de wijs brengen, een limiet staat er amper op.

In het voorjaar komt het er vooral op aan je te beschermen tegen wind en regen. Dat weten Prada, Versace en Acne maar al te goed (overal anoraks!), maar ook deze klassiekers verzekeren je van een droge dag.

Het equivalent van 'kleurrijk met dat ietsje meer'? Een geruit hemd. De mogelijke patronen zijn legio. Er zijn gingham- of vichyruiten (gemaakt van strepenpatronen in verschillende tinten, met kleine gekleurde vierkantjes als resultaat), er zijn zomerse madrasruiten met allerhande kleuren en strepen, er zijn de tartanruiten waar de punkbeweging zo van hield, maar ook de zeer klassieke Prince of Wales-ruit, meestal in beige-grijs met een nog fijner ruitenpatroon. Allemaal zie je ze her en der weer opduiken.

Het imago van de kleur beige heeft een triest dieptepunt bereikt nu het zelfs door de goegemeente als doodsaai beschouwd wordt. Niet te veel pit? Niet te veel willen opvallen? Ga dan maar voor beige of crème-kleuren. Zonde, want de kleur (die meestal meestal net iets draagbaarder is dan wit) kan zijn mannetje staan. Probeer eens een outfit van top tot teen in dezelfde kleur, zoals dit seizoen bij Dries Van Noten, Diesel Black Gold en A.P.C: het geeft je onmiddellijk meer karakter.

Fotografiekenners zullen een gevoel van herkenning ervaren bij het zien van Raf Simons' lentecollectie. Hij werkte immers samen met de Robert Mapplethorpe-foundation. Die beheert het beeldmateriaal van de overleden fotograaf die bekendheid verwierf met zijn krachtige, vaak homoseksueel getinte naaktfotografie. Ook gezien bij MSGM, Ann Demeulemeester en Devon Halfnight Leflufy.

Kris Van Assche bij Dior zei het letterlijk. Zijn inspiratie? De Antwerpse Sinksenfoor van zijn jeugd en de herinnering aan de new wavers en de punkers. Referenties aan subculturen uit de eighties en nineties duiken in steeds meer collecties op. Bij Christopher Shannon, Lacoste, MSGM en vele andere voel je de jongerencultuur. De eersten om die esthetiek weer op te rakelen, waren huidige modefavorieten als Vetements en Gosha Rubchinskiy die - niet toevallig - ook samenwerkingen aangaan met die oorspronkelijke populaire merken als Reebok, Scott en Champion. Ere aan wie ere toekomt.

De wereld staat op zijn kop. Sokken in sandalen zijn niet langer het alleenrecht van pastoors en bibliothecarissen. Sinds Prada haar modellen in besokte Teva's (van eigen makelij weliswaar) de catwalk op stuurde, wordt dit het tongue in cheek- verzet van de fashionisto's. Waarom? Omdat alles kan!


Anders dan aktetassen komen rugzakken in veel meer varianten en met heel wat meer kleur ook. Net zoals sokken zijn ze het ideale accessoire om goed mee uit de band te springen.


Voel je in heel wat collecties naar boven komen: een vintage vibe. Hemdjes met korte mouwen en fijne kragen doen denken aan de jaren 60, de jasjes aan de casual kleren van de jaren 70, en bikerjacks associeer je natuurlijk zo met James Dean.

T-shirts met slogans zijn sinds de eigthies nooit echt uit geweest, maar vinden het ene seizoen meer ingang dan het andere. Deze lente is het een 'go' en alle thema's zijn mogelijk: vragen over de toekomst, kritiek op de rechtsstaat, poëzie... Zo weten omstaanders waar je voor staat.

Broek en shirt of sweater in dezelfde print dragen, lijkt vaak extremer dan het echt is. En voor grote prints geldt hetzelfde. Kijk maar naar dit silhouet van Jil Sander.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234