Dinsdag 22/10/2019

Trend rapport

Wat van de catwalk zien we straks in het straatbeeld en in uw kast? DM Magazine geeft je een blik op de beste en gekste zomertrends.

Al eeuwenlang zien we bloemenpatronen - oorspronkelijk afkomstig uit Azië en in de middeleeuwen een statussymbool in Europa - op tijd en stond terugkomen in kleding. Dit jaar is dat niet anders. Die passen binnen de overvloed die momenteel in de mode aanwezig is.

Er is voor elk wat wils in de bloemen en natuur dit voorjaar. Er zijn traditionele bloemenpatronen met gedetailleerde romantische elementen bij Gucci, Fendi en Alexander McQueen. Die kunnen aangebracht zijn op erg fragiele stoffen, zoals de jurken bij Gucci, als grote patronen bij Fendi of in de vorm van kleine bloempjes op stoere leren jekkers en jeans bij Alexander McQueen. Dan waren er nog de erg grafische bloemen, zoals je ze soms tegenkomt in de vintagewinkel, bij Balenciaga en Christian Wijnants maar ook bij het vrolijke Italiaanse Au Jour Le Jour, bij Chloé, bij Carven en zo verder.

En laten we vooral de indrukwekkende bloemenpracht van Dries Van Noten niet vergeten. Voor hem zal dit seizoen er wild aan toe gaan: een mix van allerhande prints - waaronder veel bloemen natuurlijk - door elkaar. Het resultaat op de catwalk: een veelbesproken collectie op een indrukwekkende locatie vol bevroren bloemboeketten van de Japanse kunstenaar Azuma Makoto.

Wie zich niet lekker voelt met opvallende patronen (bijvoorbeeld de grote bloemen bij Dolce & Gabbana), kan opteren voor een kleinere en subtielere print.

Bij de show van Dries Van Noten vormt de bloemenpracht met bevroren boeketten het begin van een wild seizoen.

Van ver zien ze er hetzelfde uit, die grote zakken met kleurrijke strepen. Maar of het een exemplaar van de buurtwinkel om de hoek of de designerbag is, zul je merken aan de stof én het prijskaartje.

Balenciaga 1.995 euro

Maliparmi 190 euro

Weekday 30 euro

MM6 Maison Margiela 215 euro

Makkelijke outfits waarmee je de hele dag comfortabel zit. Tip: met leuke schoenen of een opvallend accessoire kun je veel maken.

Sneakers van Marni 420 euro @ debijenkorf.be

Nu de zon eraan komt, hebben we geen tijd meer om melancholisch te zijn. Zonnige geeltinten ergens tussen Kodak- en Post-It-geel tot helder citroengeel zijn een opvallende aanwezige in de nieuwe lente- en zomercollecties: van kop tot teen (zoals bij Chloé, Emilio Pucci en Leo), in een enkel kledingstuk (zoals een felgele rok onder een stoere jekker bij Haider Ackermann) of waarom niet in een accessoire? Tip: combineert ook mooi met bordeauxrood.

Handtas A.P.C 510 euro

Rok Liu Jo 151 euro

Jurk Rue Blanche 185 euro

Hemd Maison Scotch & Soda 194,5 euro

Donsjasje Herno 7 Denier 470 euro

Culotte Filippa K 225 euro

Omdat mode ook gewoon pret is, ontbreken ook dit seizoen geen grappige kledingstukken.

Ketting Tov Essentials 69 euro @ debijenkorf.be

Gaat de trenchcoat, klassieker onder de regenjassen, ooit passé zijn? Alleszins niet zolang de wolken regen blijven lossen.

Handtassen met ronde beugels als handvat zijn juweel en ook statement.

Ook voor wie bonte outfits wat te veel van het goede zijn, biedt het huidige modelandschap soelaas, want in de winkelrekken zul je nog steeds looks in één kleur vinden. Goed om weten: een outfit die van top tot teen dezelfde kleur heeft, verlengt visueel.

Eind jaren 70, begin jaren 80 raakten kledingstukken met brede schouders in zwang. Het silhouet gaf vrouwen een autoritairdere uitstraling. Ook dit seizoen zien we steeds meer nadruk op brede schouders: dat kan zijn door epauletten, maar ook door met meer stof te spelen. Niet zelden werd ook gewerkt met brede broeken die hoog in een smalle taille beginnen. Met krachtige vrouwelijke vormen als resultaat.

Helemaal terug van weggeweest? Alle tinten tussen roze en paars. U had zich waarschijnlijk voorgenomen ze uit uw kast te weren, gecategoriseerd als onbegrijpelijke vergissingen. De kans is groot dat u zich straks bedenkt. Want hoe langer je naar de paarse en roze looks bij Céline, Carven, Fendi, Marc O'Polo, Emilio Pucci en andere kijkt, hoe meer ze bekoren. Paris Hilton en haar gevolg waren er vroeger gek van, en de jeugd was gek op haar. Dus waarom niet? Maar echt zonder lachen: ook voor wie twijfelt, in bepaalde kleurencombinaties, zoals met rood, zijn de paars en roze tinten zeker de moeite waard. En als de kleurschok te groot is, probeert u het gewoon eerst met een sokje.

Net zoals in de jaren 80 zijn de New Romantics niet vies van wat theatraliteit en tierlantijntjes in de vorm van franjes, krullen en grote kragen. Om de frivoliteit van zulke details wat in balans te brengen, worden ze vaak gecounterd met stoerdere elementen. Bij Isabel Marant zijn de jurken met ruches in metallic uitvoeringen en met brede schouders, bij Chloé vormen stevige handtassen een interessant tegengewicht. Dat effect is ook mogelijk met stoere laarzen, opvallende plateauzolen, een streepje bloot of gewoon een stevig stuk in jeans.

Nooit weggeweest zijn streepjes. Dit seizoen in alle kleuren en alle formaten: van klassieke nautische strepen en krijtstrepen, tot brede strepen en gestreepte patronen. Onder andere gezien bij: Fendi, Chloé, Balenciaga, Ann Demeulemeester.

Geen gebrek aan drukke vintage patronen. Van psychedelisch golvende motieven - waar is die lavalamp? - tot drukke geometrische prints met bloemen en vrolijke kleurencombinaties.

Antonio Marras nam zijn toeschouwers mee in de wereld van de Malinese fotograaf Malick Sidibé. Marras gooide Afrikaanse prints in een gigantische mix met bomberjacks, bloemen, vichyruitjes enzovoort. Ook bij Balmain en Issey Miyake passeerden eclectische en geometrische prints. Muccia Prada speelde met Aziatisch geïnspireerde cheongsamjurken en blousjes met dat typische Chinese kraagje bij Prada, terwijl labels als Iris, Coach en Alexis Mabille inspiratie vonden in Noord-Amerika.

Gucci introduceerde een paar seizoenen geleden slippers met een bontje en intussen zijn er steeds meer in het straatbeeld, zoals ook bij Dolce & Gabbana en Scotch & Soda. Gecombineerd met een brede broek of een rokje geven instappers blijk van vestimentair lef en ze zijn nog makkelijk ook. Net zoals plateauzolen of lage hakken (ofte kittenheels).

Babouches Maison Scotch & Soda 184,95 euro / Platformsandalen UGG x Preen 409,95 euro

Hoofddeksels uit lang vervlogen tijden maken weer hun opwachting. Vorig seizoen bracht Prada hulde aan het matrozenhoedje en dit jaar zien we nog een klassieker herrijzen: het kapje. Met onder de kin geknoopte hoofddoekjes deden de modellen bij MM6 van Maison Margiela en Balenciaga ook een beetje denken aan oude vrouwtjes met regenkapjes. Bij Dior, Max Mara en Fenty x Puma (de ontwerpen van Rihanna) werden leuke petten met grote zonnekleppen gespot.

De mop gaat dat comfortabele sportbroeken vooral een tegengesteld nut dienen: lekker niets doen! Voor sporttruien met hun gezellige kap - net zoals gedragen door Muhammad Ali, Mike Tyson en Rocky - geldt hetzelfde: vooral niet om te sporten. En zeker niet nadat je er een aardige duit aan uitgaf. In het zog van 'doe maar zo doodgewoon dat het gaat opvallen'-trends zoals de athleasure en die andere (gehypete en/of gehate) normcoretrend, zien we almaar meer sportkleding op straat. Gevolg: steeds meer kaptruien vinden hun weg naar de collecties van ontwerpers. Wie de verwarring helemaal ten top wil drijven, kan een sportbroek én -trui aandoen. Dat is dan geïnspireerd op het sportplunje dat Demna Gvasalia van Vetements de catwalk opstuurt. Maar wie daarin wil gaan joggen, nemen we ook niets kwalijk.

Een T-shirt dat vele tongen losmaakte bij Dior, bij de eerste show van Maria Grazia Chiuri, de eerste vrouwelijke ontwerpster in het 70-jarige bestaan van het merk. 'Why we should all be feminists' is een uiteenzetting van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie, die een staalhard antwoord op die retorische vraag geeft. Het was een van vele krachtige signalen in de collectie. Zoals de stukken die hun oorsprong vonden bij het schermen, een sport los van geslacht. Ze vatte haar collectie alvast aan met romantische stoffen, maar ook met de nodige girlpower.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234