Donderdag 13/05/2021

Spoorstaking

Treinverkeer in Brussel nog steeds in de knoop

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De avondspits op het spoor vertoont hetzelfde beeld als eerder op de dag: in het Brusselse gewest rijdt 50 tot 60 procent van de treinen. Buiten het Brussel rijdt 75 tot 100 procent van de treinen, voor zover ze niet via het Brusselse knooppunt passeren. Dat meldt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Tegen morgen verwacht de woordvoerder terug normaal spoorverkeer. "Ik sluit niet uit dat hier of daar een trein nog niet op de juiste bestemming zal geraakt zijn, maar het weekendverkeer kent natuurlijk een verminderde dienstverlening en heeft geen piekuren. Daarom zullen er morgen nog weinig gevolgen zijn op het spoor van de staking van vandaag", zegt Crols.

Infrabel laat ondertussen weten dat slechts 3,6 procent van de totale werkpopulatie vandaag heeft gestaakt.

Blokkades

Vanochtend werden de sporen op verschillende plaatsen geblokkeerd aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Eerst liep een aantal stakers de sporen op aan de halte Kapellekerk, vervolgens deden andere actievoerders hetzelfde aan het station van Schaarbeek. Ze werden door de politie van het spoor gehaald. "Er is een kat-en-muisspel bezig", klonk het bij spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, dat de staking sterk veroordeelt.

De onderbreking van het treinverkeer op de Noord-Zuidverbinding heeft gevolgen voor het hele spoornet. "Een op de drie treinen in België rijdt door die verbinding", legt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken uit. Volgens Infrabel werden ook daden van sabotage vastgesteld op de sporen.

De actie heeft zich ook uitgebreid naar de controleurs. Een groot deel van het Brusselse personeel heeft het werk neergelegd. Infrabel kondigt ook aan dat het zijn gelijk heeft gehaald voor de rechtbank in kort geding om twee beperkingen op te leggen aan de stakers. "Het stakingsrecht is onaantastbaar en Infrabel verdedigt dat zoals iedereen. Maar wat voor ons belangrijk is, is de veiligheid op het spoornet", zegt Arnaud Reymann, woordvoerder van de beheerder van het spoorwegnet.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Spoorlopers

De beperking zorgt ervoor dat de stakers niet op de sporen mogen en dat ze de seinhuizen en cabines van Traffic Control niet mogen blokkeren. "Ondanks dat hebben we vanochtend al enkele inbreuken vastgesteld."

Zo moest de politie tussenbeide komen toen stakers block 1 in Brussel blokkeerden en mensen die wel wilden werken verhinderden om naar hun werkpost te gaan. Het treinverkeer op de Brusselse Noord-Zuidverbinding is rond 7.15 uur helemaal onderbroken, nadat er stakers waren gesignaleerd op de sporen.

Spoorlopende stakers riskeren tot 6.000 euro boete. Het parket zal alle processen-verbaal onderzoeken en eventueel overgaan tot vervolging.

ACOD Spoor, dat de treinstaking niet ondersteunde, betreurt dat sommige stakers de sporen geblokkeerd hebben. "Dat is gevaarlijk en brengt de veiligheid in het gedrang", zegt Jean Pierre Goossens van ACOD. "Het is ook mogelijk dat anderen, studenten bijvoorbeeld, het voorbeeld van de actievoerders gaan volgen. Zij kennen de situatie op de sporen niet zo goed en dat maakt het dubbel zo gevaarlijk", stelt de vakbondsman.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

"Gevaarlijke en antisociale" acties

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is niet te spreken over de sabotage die sommige vakbondsmensen hebben gepleegd. "Het is ontoelaatbaar dat het protest andermans veiligheid in gevaar brengt", onderstreept ze.

"Mensen hebben de sporen betreden, ondanks de grote inspanningen van de infrastructuurbeheerder die blijft herhalen dat het om een gevaarlijke handeling gaat die aanleiding kan geven tot dodelijke ongevallen", zegt Galant, die Infrabel nadrukkelijk bedankt "voor het treffen van de nodige schikkingen om tegen dergelijke gevaarlijke en antisociale daden op te treden".

De liberale minister heeft weinig begrip voor de staking. "Ik eerbiedig het stakingsrecht, dat deel uitmaakt van onze sociale verworvenheden", klinkt het. Maar wie wil werken, moet dat voor haar ook kunnen. "De uitoefening van het stakingsrecht moet eerbied hebben voor het recht van de anderen om te willen werken. Overleg en onderhandeling zijn eveneens sociale verworvenheden die hun nut hebben bewezen. De acties van vanmorgen zijn onevenredig, onverantwoord en onbezonnen", besluit Galant.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Thalys

De 24 urenstaking heeft ook een invloed op het internationale treinverkeer. Thalys meldt op zijn website dat alle treinen richting Brussel zijn afgeschaft, met uitzondering van de Thalys 9389 Parijs-Brussel (met een vertraging van 20 minuten) en de 9395 Parijs-Brussel. Bij de Eurostar rijden de treinen tot het station Lille Europe. "Uitgezonderd trein 9158, rijdt er geen enkele trein naar Brussel-Zuid vandaag", zo staat op de website.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Verkeershinder

De staking bij het spoor leidt niet tot grote verkeersproblemen op het wegennet. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum. "Er is geen sprake van extra hinder", zo zegt woordvoerder Peter Bruyninckx. "We kunnen spreken van een normale ochtendspits voor een vrijdag."

"De vrijdagochtend is sowieso de 'lichtste' of minst drukke van alle ochtendspitsen op werkdagen", aldus de woordvoerder. "Die was vandaag een tikkeltje drukker dan op andere vrijdagen, maar dat kwam meer door occasionele ongevallen dan door de gevolgen van de staking op het spoor."

Vertraging voor terrorismeproces

De spoorstaking heeft niet alleen gevolgen voor het treinverkeer, ook de werking van het Brusselse gerecht wordt verstoord. De hoofdingang van het Brusselse justitiepaleis, waarlangs advocaten en magistraten het paleis betreden, is gesloten en het proces tegen vier Vilvoordse Syrië-strijders loopt opnieuw vertraging op.

Oorzaak is het feit dat heel wat leden van het Veiligheidskorps, die met de trein naar Brussel komen, niet tot in de hoofdstad geraken. Het Veiligheidskorps staat in voor de overbrenging van gevangenen vanuit de gevangenissen naar het justitiepaleis en naar de verschillende rechtszalen en de toegangscontrole aan de hoofdingang van het justitiepaleis en het parketgebouw. Woensdag moest het proces ook al uitgesteld worden omdat er door de nationale betoging te weinig politie was om de zittingszaal te beveiligen.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

TreinTramBus noemt hinder "disproportioneel"

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be noemen de hinder "disproportioneel". "De hinder door de spoorstaking is veel groter dan de beperkte opkomst laat vermoeden", stellen de reizigersverenigingen in een persmededeling.

"Wij erkennen het stakingsrecht, en stellen vast dat de actie tijdig werd aangekondigd. Maar we verwachten dat de stakers ook het recht van de reizigers om zich te verplaatsen respecteren", zeggen de organisaties. "Als slechts één vakbond staakt, is het niet normaal dat er in Brussel helemaal geen treinen rijden."

De verenigingen vinden ook dat het bezetten van de sporen en seinhuizen niet door de beugel kan. "Dergelijke acties zijn illegaal, en bovendien gevaarlijk. We steunen dan ook de initiatieven van Infrabel om de actievoerders van de sporen te halen. Ook de rechtbanken volgen deze visie meestal", besluit de persmededeling.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

"Wij staken bewust niet"

ACV-Transcom kiest bewust voor informatie en dialoog en niet om te staken. "Als er gestaakt wordt bij de spoorwegen, dan gaat de discussie over de staking en niet over het plan van minister Jacqueline Galant", zegt Luc Piens van de christelijke spoorvakbond. Reizigers worden geïnformeerd over de bedoelingen en gevolgen van het moderniseringsplan voor het spoor van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant. "Een moderniseringsplan dat in feite een besparingsplan is", aldus Luc Piens.

De Nederlandstalige afdeling van ACOD Spoor riep het personeel bij de spoorwegen niet op om mee te staken. De stakingsactie is een initiatief van de Franstalige vleugel van de socialistische vakbond (CGSP Cheminots). ACOD Spoor wil de onderhandelingen alle kansen geven.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel meldt in een persmededeling dat op de totale werkpopulatie van het bedrijf, 3,6 procent van het personeel heeft gestaakt.

Test-Aankoop: verzoekschrift tot collectieve rechtsvordering NMBS

Test-Aankoop legt momenteel de laatste hand aan zijn verzoekschrift tot het instellen van een collectieve rechtsvordering. Test-Aankoop neemt daarvoor op deze "zoveelste stakingsdag bij de NMBS" contact op met de pendelaars die zich inschreven op www.uhebtrechten.be. Dat heeft de verbruikersvereniging bekendgemaakt via een persbericht.

"Op minder dan een jaar tijd waren de Belgische treinreizigers slachtoffer van maar liefst 9 stakingsdagen", zo stelt Test-Aankoop. "Op de website www.uhebtrechten.be schreven 44.000 mensen zich in om een schadevergoeding te eisen ten belope van 45 euro per persoon voor de diensten die niet geleverd werden. Deze pendelaars ondersteunen ook de eis van Test-Aankoop om een vereenvoudiging van de schadevergoedingsprocedure door stakingen of vertragingen te krijgen. Ondanks beloftes van de minister van Mobiliteit om hieraan tegemoet te komen, werd nog steeds geen oplossing voorgelegd."

Om de collectieve rechtsvordering te finaliseren, stuurt Test-Aankoop vandaag een vragenlijst naar de mensen die intekenden op www.uhebtrechten.be om de stand van zaken te kennen van hun individuele dossiers en de schadevergoedingen die zij al gekregen zouden hebben.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234