Zondag 26/01/2020

Reportage

Treinstaking veroorzaakt frustratie in Brusselse stations

Beeld BELGA

Sinds donderdagavond 22 uur is voor de eerste keer een minimale dienstverlening geactiveerd bij het spoor. Ondanks de alternatieve routeplanner voelen vele reizigers en ook het treinpersoneel in de Brusselse stations zich opzijgezet. 

Een opvallend verlaten sfeer in Brussel-Noord op klokslag 12 uur 's middags. Enkele verdwaalde reizigers met grote koffers staren naar het digitale informatiebord waarop te lezen staat: "Vertrek te bevestigen". Twee agenten van Securail die deze ochtend al meer dan 50 negatieve klachten ontvingen, worden omsingeld door boze en ook nietsvermoedende pendelaars. Nadine D. (59) is één van hen. Ze heeft juist een vijfdaagse vakantie in Blankenberge achter de rug met een vriendin en is op haar terugweg naar Rochefort, maar haar trein is afgelast: "We wisten dat er een staking was, maar we hoopten dat onze trein dan toch ging rijden. Nu kunnen we enkel maar wachten."

Wat verder hangt een duidelijk gefrustreerde twintiger aan de telefoon met het Call Center Internationaal van de NMBS: "Wij moeten wel een vlucht halen in Schiphol, mevrouw." Eline van Haute (22) neemt zaterdag deel aan het Europees kampioenschap cheerleaden in Helsinki en staat samen met nog twee andere meisjes uit het team en ook hun kinesiste Micha Van Roeyen (46) te ijsberen voor het informatiebord: "De trein naar Amsterdam is afgeschaft, we moeten nu op zoek naar een alternatief."

De dupe

De socialistische spoorbond ACOD kondigde de 48 urenstaking twee maanden geleden al aan toen de Belgische overheid naar buiten kwam met de lijst van zware beroepen waarin niet alle spoorwegpersoneel was opgenomen. Ludo Sempels, voorzitter van ACOD Spoor, gaf aan dat hij er niet mee akkoord ging dat het spoorwegpersoneel hierdoor langer zou moeten werken, voor minder pensioen. 

Het merendeel van de reizigers vindt dit geen geldige reden om te staken. Wim Dillen (18) die met rugzak en tent op weg is naar Couleur Café, ondervond zelf nog geen hinder van de staking, maar vindt de actie wel onterecht: "Dat zij op die lijst willen, dat is bullshit. Conducteur vind ik geen zwaar beroep." Dat vindt ook Van Roeyen: "Elk beroep is een zwaar beroep als je het goed wilt doen. In de toekomst zal iedereen een aantal van zijn privileges moeten afstaan."

Niet enkel pendelaars, maar ook het aanwezige treinpersoneel staat afkeurend tegenover hun collega's die "besloten om er voor twee dagen de brui aan te geven". "Waarom ik niet staak? Omdat er geen reden is om te staken", verzekert een conducteur voor hij op de trein richting Brussel-Zuid springt. 

De terughoudendheid om te praten is groot in de Brusselse stations. Twee seingevers die in Brussel-Centraal aan het werk zijn, houden de lippen op elkaar: "Het treinpersoneel staakt om persoonlijke redenen."

In station Brussel-centraal worden de treinbegeleiders niet bepaald vrolijk van de actie van ACOD Spoor: "De inhoudelijke reden van de staking is niet correct en zorgt er bovendien ook voor dat zij hun eigen klanten wegjagen. Als je stakingen afkondigt tijdens de examenperiode, dan zullen die studenten geen lidkaart bij je kopen."

Dat het aanwezige treinpersoneel de dupe is van de staking, vindt Dimitri Temmerman, woordvoerder van NMBS, niet: "Het was hun vrijwillige keuze om niet deel te nemen aan de staking. Het is hun taak om zich zo goed mogelijk in te zetten voor de reizigers." 

Alternatieve routeplanner

Temmerman is alvast positief over het verloop van de staking, en over de alternatieve routeplanner: "Vanochtend liep het spitsuur behoorlijk vlot. We slaagden erin om de verbindingen tussen grote steden in stand te houden." Bovendien bleek ook heel wat treinpersoneel niet te staken. "Ondanks de staking was nog steeds twee derden van het personeel op post", aldus Temmerman. 

Volgens sommige reizigers verliep de communicatie echter niet optimaal. Isabelle Decoster (51) had de routeplanner online bezocht, maar kon naar eigen zeggen niet veel bruikbaars vinden op de site: "Ik moet nu naar Geraardsbergen, maar mijn trein is zelfs nergens te bespeuren op het bord."

"Ik heb er geen probleem mee als er minder treinen rijden, maar dan moet daar wel beter over gecommuniceerd worden", vindt Van Haute. "Ik kreeg te horen van het treinpersoneel dat de IC-treinen rijden en enkel vertragingen mogelijk zijn, maar ik sta hier nu wel op een leeg perron."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234