Maandag 09/12/2019

Wetteren

Treinramp Wetteren is "volledig de fout van machinist"

Een van de gecrashte wagons met daarin het giftige acrylnitril. Beeld BELGA

De treinramp in het Oost-Vlaamse Wetteren, waarbij het giftige acrylnitril vrijkwam en een 64-jarige man in zijn woning in Wetteren overleed, is "volledig en uitsluitend te wijten is aan de fout van de treinbestuurder". Dat zegt de afdeling Dendermonde van het Oost-Vlaamse parket in een motivering van de eindvordering, waarbij niemand strafrechtelijk vervolgd wordt omdat er "geen technische of veiligheidstekortkomingen ten laste kunnen worden gelegd aan anderen dan de treinbestuurder", die overleden is

Op 4 mei 2013 ontspoorden in Wetteren om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons. Drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Eén buurtbewoner, de 64-jarige Willy Van Poucke, overleed 's namiddags nadat hij giftige dampen uit de riolering zou hebben ingeademd. Uiteindelijk werden bijna 2.000 mensen geëvacueerd en werden er duizenden bloedstalen genomen van de getroffen inwoners van Wetteren.

De Nederlandse machinist die op het moment van de ramp de trein bestuurde, overleed in 2015. Na drie jaar onderzoek stelde het parket op 27 mei 2016 de eindvordering, waarbij "ontslag van onderzoek wegens overlijden" wordt gevorderd. "Het openbaar ministerie komt immers op basis van alle elementen in het dossier tot het besluit dat het ongeval volledig en uitsluitend te wijten is aan de fout van de treinbestuurder. Gezien de treinbestuurder overleden is, kan hij niet meer strafrechtelijk vervolgd worden", zegt parketwoordvoerster Katrien Borms.

"Daarnaast heeft het onderzoek en de verslaggeving van de diverse deskundigen duidelijk aangetoond dat geen technische of veiligheidstekortkomingen ten laste kunnen worden gelegd aan anderen dan de treinbestuurder", stelt het parket. "De milieuschade die ontstaan is als gevolg van het ongeval blijkt eveneens uitsluitend te wijten aan het foutief optreden van de treinbestuurder." De treinbestuurder reed 84 kilometer per uur waar een beperking van 40 kilometer per uur gold, zo bleek in 2014 uit het verslag van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor van de FOD Mobiliteit.

Beeld Photo News
Beeld Photo News
Beeld ANP Communique

Vertraging in het dossier

Het gerecht wijt de vertraging in het dossier aan het bijkomend onderzoek gevraagd door de slachtoffers. "Na neerlegging van de eerste deskundigenverslagen in juli 2014 (technisch) en juni 2015 (medisch) maakte een van de procespartijen gebruik van haar recht om bijkomend onderzoek te vragen betreffende de technische aspecten van het ongeval. Dit verzoek werd door de onderzoeksrechter ingewilligd", zegt het parket. De kamer van inbeschuldigingstelling in Gent wees het laatste bijkomend onderzoek in september af.

De zaak komt op 13 december om 14 uur voor de raadkamer in Dendermonde. "Ze zal dan behandeld kunnen worden, behalve indien er zich nieuwe procedurele tussenkomsten van partijen zouden stellen", zegt parketwoordvoerster Borms.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234