Zondag 25/10/2020

Treinpanne kost bedrijf miljoenen

De chaos in de treinterminals van Londen en Parijs bleef gisteren duren, in Brussel was de situatie gestabiliseerd nadat bussen werden ingelegd naar Groot-Brittannië. Touroperators Jetair en Thomas Cook zetten eigen vliegtuigen in om hun klanten op hun bestemming te brengen.

“In een uur en vijftien minuten in Londen”, staat er op de infodesk van Eurostar in het Brusselse Zuidstation te lezen. Sinds vrijdag ligt het treinverkeer tussen Londen en Brussel of Parijs echter volledig stil. Vrijdagnacht zaten 2.000 passagiers urenlang geblokkeerd in de tunnel, zonder voedsel, water of informatie. “Zaterdag is het bedrijf dan eindelijk in gang geschoten”, zegt Hans De Coninck, reisspecialist bij Test-Aankoop. “Van dan af hebben ze met man en macht gewerkt om mensen alternatieven te bieden.” Vanuit Brussel konden passagiers gisteren met de bus naar Calais, om dan met een ferry overgezet te worden naar het eiland. Eurotunnel, de uitbater van de Kanaaltunnel, rijdt alweer sinds zaterdagochtend, maar is volledig volgeboekt voor de komende dagen. Ook Eurostar heeft alle reservaties afgesloten, niemand kan nog een zitje boeken tot de situatie opnieuw normaliseert.Voor reizigers die de busrit niet zien zitten, biedt Eurostar ook de mogelijkheid om een nacht op hotel te blijven in onze hoofdstad. Het Amerikaanse koppel Mary en Matt kiest, net als 1.000 anderen, voor de laatste optie. Ze vallen compleet uit de lucht als ze horen dat ze de treinen naar Londen niet rijden. “Een steward kwam ons net vertellen dat er morgen misschien weer treinen zouden rijden”, zegt Mary. “Dan verkies is nu een avond bier drinken hier dan al onze cadeautjes in een bus te laden. We nemen de gok.”“In Brussel is het relatief rustig geworden”, zegt Eurostarwoordvoerder Bram Smets. “In Londen en Parijs daarentegen is het nog steeds erg chaotisch. We hebben nog geen alternatieven kunnen regelen voor mensen die naar huis willen. Zij die niet op hotel willen, moeten op eigen houtje zien thuis te raken.”Zoveel mogelijkheden zijn er niet om van het eiland te raken, de ferry’s en vliegtuigmaatschappijen ruiken dan ook hun kans. Zo hebben het Britse Flybe, British Airways (BA) en Cityjet beslist om hun capaciteit op de Kanaalverbinding te verhogen en legt ferrymaatschappij P&O extra schepen in. Zo hebben Ilse en Nico uit Turnhout er net een zelf georganiseerde terugkeer van 36 uur opzitten. “We zijn zondagochtend in Saint Pancrasstation in Londen gaan polsen hoe het juist zat met onze trein, nadat we van familieleden verontrustende berichten hadden gekregen”, vertelt Nico. “De communicatie daar was een ramp. Zoek het zelf uit, zeiden ze, neem de ferry.” Het koppel is dan, met een resem Engelsen en Amerikanen in hun kielzog, vertrokken naar Dover, op zoek naar een ferry om hen over te zetten. “We hebben op zes treinen gezeten”, zegt Nico. “En dan hebben we het nog niet gehad over de ferry, de bus, of de lange wachttijden overal.” Alles samen hebben ze 249 euro moeten ophoesten om thuis te raken. Klanten van touroperators Jetair, Thomas Cook en Neckermann hadden meer geluk. Zij zetten gisteren eigen vliegtuigen in, om de gestrande passagiers die een ticket via de touroperators hadden geboekt, naar hun bestemming te brengen. De voorbije drie dagen konden ongeveer 400 Jetairreizigers niet terugkeren van hun kerstshoppingtrip in Londen, terwijl nog eens 600 reizigers naar Londen worden gevlogen. Thomas Cook en Neckermann halen enkel de ongeveer 500 reizigers op die de afgelopen dagen niet met de Eurostar konden terugkeren.

Poedersneeuw

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom de treinen vrijdag in panne vielen onder de Noordzee. Volgens Smets waren de motoren van de locomotieven niet voldoende beschermd tegen de sneeuw, waardoor de ventilatiesystemen verstopt raakten en er kortsluiting ontstond. Technici zouden de klok rond aan een oplossing werken. Daarnaast heeft Eurostar opdracht gegegeven voor een onafhankelijk onderzoek naar de grond van de problemen, op vraag van de Franse staatssecretaris voor Transport Dominique Bussereau. De leiding van het onderzoek is in handen van voormalig commercieel directeur Christopher Garnet en door Claude Gressier, inspecteur-generaal bij de Franse wegendiensten.Maandagochtend werd de topman van de Franse spoorwegen en van Eurostar, Guillaume Pépy, op het matje geroepen bij de Franse president Nicolas Sarkozy. Daarvoor moest hij al tekst en uitleg verschaffen bij de minister van Transport Jean-Louis Borloo. Die eisten dat Eurostar opnieuw zou rijden vandaag, gisteravond maakte Eurostar bekend dat ze daar ook in zouden slagen. “We hebben een aantal testritten gedaan”, zegt woordvoerder Bram Smets. “En die zijn positief geweest.” Vandaag rijden drie treinen tussen Brussel en Londen, het zou gaan om 2.500 plaatsen, exclusief voor de gedupeerde reizigers met een ticket voor zaterdag en zondag. Daarnaast worden nog 20 bussen ingezet, om de reizigers “zo goed mogelijk op te vangen”. De komende dagen wordt de achterstand verder weggewerkt, vrijdag zou de situatie opnieuw genormaliseerd moeten zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234