Donderdag 14/11/2019

Spoorwegen

Treinongeval Aarschot: Brent (20) stierf door fout op blad papier

Beeld Bollen

De slagboom stond open, het licht op wit en dus reed Brent V.E. de spoorweg over. Dat er een goederentrein aankwam, kon hij onmogelijk weten. De familie kan het niet bevatten: ‘De ene na de andere campagne tegen spoorlopen, en intussen zijn de overwegen niet veilig.’

De vrijwilligers van het brandweerkorps in Aarschot krijgen donderdagnacht rond 23 uur een oproep om slachtoffers van een botsing tussen een trein en een auto te helpen. Eenmaal aangekomen herkennen twee brandweermannen het wrak van de aangereden wagen bij de overweg in de Winterstraat meteen. Het is de auto van Brent Van Eylen (20). De brandweermannen weten dat omdat ze de broer en de oom zijn van Brent.

Brents stiefvader Kurt De Cremer heeft de oproep voor het ongeval thuis in Aarschot ook zien binnenkomen op zijn brandweerpieper. Hij werkt ook vrijwillig bij de brandweer, maar is die avond niet van wacht. “Ik kan niet verklaren waarom, maar ik kreeg een heel slecht gevoel bij die oproep. Mijn vrouw heeft Brent nog een sms’je gestuurd. Hij gaf geen antwoord. Dat was niet van zijn gewoonte…”

Niet veel later krijgt stiefpapa Kurt van oom Gaëtan het telefoontje dat zijn slechte voorgevoel bevestigt. “We haastten ons meteen naar de spoorwegovergang. Ze hebben alles geprobeerd om hem te redden. Maar het lukte niet”, zegt stiefpapa Kurt.

“We kunnen het niet bevatten”, gaat hij verder. “Brent was altijd zo’n verantwoordelijke jongen achter het stuur. Als hij met vrienden iets ging drinken hadden ze áltijd een BOB. Donderdag was het Brents beurt om zijn kameraad thuis af te zetten. Die jongen woont op twintig meter van de spoorweg. De vader van Brents vriend is na het ongeluk ook ter plaatse gekomen en heeft hem nog in zijn armen gehouden.”

Slagbomen open

Brents passagiers, zijn vriendin Yentel (18) en zijn vriend (21), kunnen zelf uitstappen. Zij zijn slechts lichtgewond geraakt. Brent blijft bewusteloos liggen in het wrak. Zijn broer Lennert en oom Gaëtan helpen hun brandweercollega's om de auto open te knippen en  de bewusteloze Brent uit de wagen te halen. Hulpverleners proberen de jongeman nog te reanimeren, maar het mag niet baten.

Een getuige vertelde de politie dat de slagbomen open waren toen Brents auto de spoorweg overstak. De lichten stonden niet op rood. Toch denderde er plots een goederentrein voorbij, volgens onze informatie ging die 80 kilometer per uur. De trein botste met de bumper tegen de auto van Brent. De wagen werd ruim honderd meter meegesleurd voordat de trein tot stilstand kwam. Het parket van Leuven stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om te onderzoeken of de getuigenverklaring klopte. 

Ongeloof

Vrienden van Brent lieten de ochtend na het ongeval bloemen en boodschapjes achter aan de spoorweg. ‘Rust zacht, Brekkie’, staat op een brokstuk dat op de plaats van het ongeval is achtergebleven. 

Bij de nabestaanden heerst verdriet en ongeloof: “Zijn volwassen leven zou eindelijk gaan beginnen”, zegt stiefpapa Kurt. “Hij had net anderhalf jaar een vaste baan bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Zijn vriendin Yentel zou vandaag afstuderen als zorgkundige. Ze moest enkel haar eindwerk nog verdedigen en had zelfs al zicht op vast werk. Volgende week zondag zouden we Brents eenentwintigste verjaardag vieren.”

Brents familie wil graag zo snel mogelijk duidelijkheid. “Waarom waren de slagbomen niet dicht? Brent dacht dat hij veilig kon oversteken, maar had geen schijn van kans”, zegt Kurt. “Dat steekt. Terwijl Infrabel net nog een gigantische campagne lanceerde tegen spoorlopen, zijn zijn eigen overwegen gewoon niet veilig.”

Ontbrekende richtlijn?

Infrabel liet gisteren in een persbericht weten dat de spoorwegovergang in Langdorp technisch in orde was. Waarschijnlijk is een menselijke fout de oorzaak van het ongeval.  “Een medewerker van Infrabel, die verantwoordelijk is voor de supervisie van het treinverkeer, zou een fout kunnen hebben gemaakt tijdens een specifieke procedure voor een goederentrein die in panne stond”, zegt Infrabel.

Volgens een bron dichtbij het onderzoek vergat de persoon die het treinverkeer moet reguleren instructies door te geven aan de vervangende machinist. “Na reparatie van de defecte goederentrein kon het voertuig weer verder rijden. De vervangende machinist van de goederentrein kreeg van de coördinator van het spoorwegverkeer een papier met instructies om verder te mogen rijden. Daar ontbrak in dit geval een belangrijke richtlijn: hij moest de overweg stapvoets naderen, tegen 5 kilometer per uur, en op tijd beginnen te toeteren omdat de overweg niet automatisch zou sluiten als de trein voorbijreed.” 

‘Zwarte dag’

De treinbestuurder zou dus niet hebben geweten dat de slagbomen openbleven. Daarom reed hij met reguliere snelheid langs de overweg in Langdorp. “Dit is een zwarte dag”, zegt woordvoerder Thomas Baeken. “In de eerste plaats voor de nabestaanden, maar ook voor de personeelsleden die hierbij betrokken zijn.”

Net gisteren raakte bekend dat Infrabel zoveel mogelijk overwegen wil sluiten en vervangen door veiligere alternatieven, waaronder twee overwegen in Langdorp. “Misschien kunnen er wel drie of vier dicht”, oppert burgemeester Gwendolyn Rutten (Open Vld). 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234