Dinsdag 28/01/2020

Treinongeluk

Treinongeluk Leuven: alles wijst in richting van overdreven snelheid

De ontspoorde trein vlak bij het station van Leuven. Beeld BELGA

Het ziet er steeds meer naar uit dat het dodelijke treinongeluk in Leuven het gevolg is van overdreven snelheid. Vorig weekend ontspoorde daar een trein. De locatie staat bekend als een plek waar makkelijk te hard gereden wordt.

Eind december 2015 ontspoorde er ei zo na een trein, op exact dezelfde plaats waar afgelopen zaterdag een toestel van de rails geraakte vlak buiten het station van Leuven. Volgens bronnen binnen het spoor heeft de treinbestuurder in kwestie achteraf toegegeven dat hij te snel over een wissel reed.  

Het lijkt steeds waarschijnlijker dat overdreven snelheid ook afgelopen weekend de oorzaak was.  Spoorwegbeheerder Infrabel ontkende al formeel dat er een probleem was met de wissels en spreekt eveneens tegen dat de seingeving onduidelijk was. De kans dat er een probleem was met het treinstel zelf, is ook eerder klein. Enkele dagen voor het ongeluk werd de trein nog gecontroleerd, aldus de NMBS.

De optie dat het hier gaat om een menselijk fout, wordt daardoor steeds reëler. De trein­bestuurder zou het sein met de aangekondigde snelheidsbeperking mogelijk genegeerd hebben en zo met een veel hogere snelheid dan de vereiste veertig kilometer per uur over de wissel in het spoor gereden hebben. Zekerheid daarover is er nog niet, het onderzoek naar de oorzaak loopt nog steeds. Het parket van Leuven wil eerst alle inzittenden van de trein verhoren, vooraleer een conclusie te trekken. 

Déjà vu

Spoorveiligheidsexpert Patrick Lafontaine heeft alvast een déjà vu. Hij was de expert die in 2010 het treinongeluk in Buizingen onderzocht. “En sindsdien hebben we nog de ongelukken in Wetteren in 2013 en vorig jaar in Saint-Georges-sur-Meuse gehad. In zeven jaar tijd hebben we precies nog niet veel geleerd”, zucht hij. 

Lafontaine, tegenwoordig consultant spoorveiligheid bij de MIVB en Eurotunnel, maakt zich in de eerste plaats zorgen over het gebrek aan discipline bij de treinbestuurders. “Na Buizingen werden seinen minder vaak genegeerd, maar sinds 2015 is dat aantal weer gestegen. Dat wijst op een probleem met de veiligheidscultuur binnen de NMBS.”

Beveiligingssysteem

Maar volgens de expert wordt er ook te weinig spoed gezet achter een goed beveiligingssysteem. “Na Buizingen zou er al werk gemaakt worden van een systeem dat een trein automatisch doet afremmen wanneer die de toegelaten snelheid overschrijdt. Hoe langer het duurt voordat we dat hebben, hoe groter de kans is dat er zich nog meer ernstige ongevallen zullen voordoen.”

Volgens NMBS en Infrabel wordt er volop gewerkt aan dat veiligheidssysteem. Twintig procent van de sporen is nu uitgerust met het European Train Control System ETCS, bij de treinen is het al bij 32 procent van de stellen operationeel. Voorwaarde voor een werkend remsysteem is wel dat zowel trein als sporen in orde zijn. Op de plaats van het ongeval in Leuven zijn de sporen al wel uitgerust, maar was het treinstel nog niet aangepast. 

Pas tegen eind 2022 zou het remsysteem geïncorporeerd zijn in alle sporen, bij de treinen in 2023. Vanaf 2025 mag er geen enkele trein meer over het Belgische net rijden zonder ETCS. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234