Woensdag 28/10/2020

Treinmaatschappij aanvaardt kritiek na sneeuwellende en plant zware investeringenEurostar investeert 34 miljoen om treinen te wapenen tegen winter

Na het vernietigende rapport over de povere voorbereiding op de winter, gaat Eurostar 34 miljoen euro investeren in de weersbestendigheid van haar treinen en haar klantenservice. Eurostar erkent dat de manier waarop de dienstonderbrekingen eind vorig jaar werden aangepakt, onaanvaardbaar is.

PARIJSl In de aanloop naar Kerstmis raakte het verkeer met de Eurostar richting Londen hopeloos in de knoei. Verschillende treinen vielen stil en blokkeerden zo 2.500 reizigers in de Kanaaltunnel. Die problemen leidden op hun beurt tot ferme vertragingen voor nog eens 100.000 andere reizigers. Het reisschema van de Eurostartreinen was dagenlang verstoord.

“Ik weet dat we onze reizigers teleurgesteld hebben voor Kerstmis”, klinkt het bij Richard Brown, directeur-generaal van Eurostar. De treinmaatschappij slaat mea culpa na een vernietigend rapport van de Franse spoorwegmaatschappij SNCB, de grootste aandeelhouder van Eurostar, over de schamele voorbereiding op de strenge winterperiode eind vorig jaar. In december raakten Eurostartreinen door het winterweer geblokkeerd in de Kanaaltunnel, met uren vertraging tot gevolg. Veel treinen werden ook afgelast, waardoor Eurostar gestrande reizigers moest onderbrengen in hotels. Het rapport toonde aan dat de maatschappij niet voorbereid was op de winter en dat sommige treinen niet goed onderhouden waren. Daarbovenop werden de passagiers te weinig geïnformeerd.“Onze prioriteit is nu het vertrouwen van onze reizigers terugwinnen door concrete acties te ondernemen om soortgelijke situaties te vermijden. We focussen ons op de implementatie van alle aanbevelingen in het onderzoek, en enveneens op de bijkomende maatregelen die we al hebben ingevoerd om onze service te verbeteren”, vervolgt Brown.

Geen loze woorden zo blijkt uit het actieplan van Eurostar. De treinmaatschappij plant een investering van 34 miljoen euro om de weersbestendigheid van de treinen te verbeteren. Ook de klantenservice krijgt een flinke update om tijdens dienstonderbrekingen beter te kunnen communiceren met de reizigers binnen en buiten de tunnel. Van de 34 miljoen euro was al 13,6 miljoen euro euro bestemd voor een nieuw communicatiesysteem. De bijkomende 20 miljoen euro is een nieuwe investering. “We hebben onmiddellijk na de dienstonderbrekingen in december een reeks tests gedaan en aanpassingen en operationele maatregelen doorgevoerd die meteen doeltreffend bleken tijdens de extreme weersomstandigheden in januari van dit jaar.” De forse investering omvat ook de oprichting van een callcenter dat in crisistijden dag en nacht doorwerkt en het opstellen van een crisisbeheerplan om zo nodig extra personeel te voorzien. Eurostar maakt verder ook werk van de implementatie van de nieuwe structuur, wat de overgang betekent van een joint venture tussen dire treinoperatoren (Alstom, Eurostar en SNCF) tot een eengemaakte solide bedrijfsstructuur.De concrete maatregelen van Eurostar komen er ook op aandringen van de Franse en Britse staatssecretarissen voor Transport. Dominique Bussereau en Andrew Adonis drongen er na vrijgave van het rapport op aan om de aanbevelingen”onmiddelijk door te voeren”. De analyses en aanbevelingen moesten onmiddellijk in de praktijk worden omgezet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234