Donderdag 12/12/2019

NMBS

Treinen rijden dan toch niet zo stipt

Beeld BELGA

Wat treinreizigers al langer aanvoelen, is nu ook bewezen: hun trein rijdt minder stipt dan de officiële stiptheidscijfers van de spoorwegen aangeven. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop en TreinTramBus.

De manier waarop het spoor communiceert over de stiptheid is reizigers al langer een doorn in het oog. Traag, onduidelijk en niet altijd in overeenstemming met hun aanvoelen. Of rijdt 90 procent van de treinen echt op tijd, zoals de maandelijkse statistieken aangeven? Kees Smilde van reizigersvereniging TreinTramBus meent van niet. "Die cijfers lijken in niets op de ervaring die reizigers elke dag opdoen."

Daarom sloegen TreinTramBus en Test-Aankoop een jaar lang de handen in elkaar om de stiptheid zelf te analyseren. Het is de eerste keer dat ze zo'n grootschalig onderzoek uitvoerden. En wat blijkt? Hun resultaten zijn een pak slechter dan die van de spoorwegen. Zo reed de voorbije 12 maanden maar 58 procent van de treinen tussen Hasselt en Brussel op tijd (zie tabellen onderaan).

'Niet realistisch'

Consumentenvereniging Test-Aankoop pleit voor meer transparantie op het spoor. “Wij baseren ons onderzoek op de vertragingsattesten die de NMBS zelf uitgeeft. Die gedetailleerde cijfers hebben ze dus, maar ze worden niet meegerekend in de stiptheid. Daarvoor worden andere parameters gebruikt”, zegt woordvoerder Simon November. "Helaas is de uitkomst niet echt realistisch."

Zo telt het spoor enkel een vertraging mee op de lijn Luik-Oostende als die in het eindstation Oostende zes minuten of meer bedraagt. November: “Maar vaak is de vertraging al opgebouwd in Brussel, waarna ze in het tweede deel van het traject wordt goedgemaakt. Resultaat: geen officiële vertraging. Maar de vele reizigers tussen Leuven en Brussel komen wel te laat aan.”

Een ander verschil is het meetpunt dat de spoorwegen gebruiken. Zij klokken af op het moment dat een trein het eerste Brusselse station binnenrijdt. Vanuit Antwerpen is dat bijvoorbeeld Brussel-Noord. “Maar de meeste vertragingen ontstaan net in de spoortunnel tussen noord en zuid, die een echte flessenhals is”, zegt November.

Overleg

Het is niet de eerste keer dat reizigers de stiptheidscijfers op het spoor betwisten. Overleg met de spoorwegen leverde voorlopig niets op. “Tot nu toe weigeren ze mee te werken, maar wij hopen dat ze bijdraaien”, zegt Smilde. “CEO Sophie Dutordoir zegt dat ze reizigersinformatie hoog in het vaandel draagt. Welnu, dit is de ideale gelegenheid.”

Gevraagd om een reactie laat NMBS-woordvoerder Bart Crols weten dat de spoorwegen elke maand al een uitgebreid stiptheidsrapport opstellen. Reizigers kunnen dat uitpluizen via de website. Ook spoorbeheerder Infrabel benadrukt dat de berekening conform de regels verloopt. Die liggen vast in het beheerscontract tussen de overheid en het spoor.

"Op papier kloppen die cijfers, maar het is logisch dat reizigers zich daar niet in herkennen", verduidelijkt spoorspecialist Herman Welter. Hij verwijst naar de vertragingen onder de zes minuten of kleine wijzigingen waardoor reizigers hun aansluiting missen. "Die hebben soms grote gevolgen, maar vind je niet terug in de statistieken."

Bijkomende oorzaak zijn de "enorme buffertijden" die de NMBS voorziet in haar dienstregeling, zegt Welter. "Daardoor kunnen vertragingen vaak worden opgehaald voordat de trein in het eindstation aankomt."

Beeld RV
tabellen stiptheid treinen Beeld RV
Beeld RV
Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234