Dinsdag 17/09/2019

NMBS

Trein ontspoord in Vorst nadat hij zonder machinist vertrok

Beeld BELGA

Een trein is vanochtend om 5.10 uur vanzelf vertrokken zonder machinist of begeleider vanuit het station van Vorst. Het treinstel ontspoorde na 500 meter. Wat had kunnen uitdraaien op een grote ramp, is gelukkig goed afgelopen: er waren immers geen passagiers aan boord. Een onderzoek moet duidelijkheid brengen over de omstandigheden van het ongeval.

De Waalse spoorwegvakbond CGSP heeft het bericht de wereld ingestuurd. Spoormaatschappij NMBS bevestigt het incident.

Twee stellen van het treintype Desiro, van fabrikant Siemens, zijn uit zichzelf beginnen te rijden, een daarvan is na ongeveer 500 meter ontspoord in het rangeerstation van Vorst. De andere trein kwam uit zichzelf tot stilstand. Het voorval heeft het treinverkeer niet gehinderd. De NMBS probeert het gekantelde toestel momenteel opnieuw recht te trekken.

Er wordt nog onderzocht hoe het precies is kunnen gebeuren dat de trein vanzelf en zonder personeel vertrok. De ontsporing was een veiligheidsmechanisme. Op een wissel heeft de trein zichzelf laten ontsporen om te voorkomen dat hij verder zou rijden.

Net op tijd
De noodrem werkte niet, aldus Philippe Dubois, permanente secretaris van de socialistische vakbond. De trein kwam daardoor in een hoek van 45 graden op de sporen te staan. Dubois herinnerde er nog aan dat de NMBS de Desiro-treinen in de toekomst zonder begeleider wil laten rijden.

Voor de vakbond is de maat vol. Vijfenveertig minuten later zou de trein immers vol hebben gezeten met reizigers, klinkt het. De vakbond herinnert eraan dat onlangs nog verschillende ongevallen op het nippertje konden worden vermeden. Zij eisen een dringende analyse van de risico's die verbonden zijn aan de verschillende incidenten.

Ontkennen
"De trein in kwestie reed leeg in een zone waar geen commerciële dienstverlening is en dus geen klanten zijn", aldus NMBS-woordvoerder Thierry Ney. Volgens hem bevindt de trein zich ook nog steeds in het station en heeft hij dus ook niet gereden 45 minuten na de ontsporing. Ook ontkent Ney dat de trein gekanteld zou zijn, zoals Dubois stelt. De NMBS beklemtoont het incident heel ernstig te nemen.

Probleemtrein
Meer dan 10 jaar geleden kocht de NMBS 306 Desiro's van fabrikant Siemens. Als snel doken er problemen op. In 2013 raakte al bekend dat de trein vaker in de onderhoudshal stond dan dat hij reed. Veel problemen zijn een gevolg van een te lichte motor. Ook de motoren van de automatische deuren zijn te licht waardoor die vaak oververhit raken. Ook de vrieskou is niet de beste vriend van dit type trein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234