Dinsdag 23/04/2019

Binnenland

Trein crasht met auto, voor uw veiligheid

Een locomotief knalt tegen een wagen aan. De crashtest van spoorwegbeheerder Infrabel is een 'primeur'. Beeld RV / Infrabel

Voor het eerst is er in ons land een trein doelbewust op een auto aan een overweg geknald. De minutieus voorbereide crashtest van spoorweg­beheerder Infrabel leverde behalve tal van data voor veiligheids­diensten ook straffe beelden op, die u er éindelijk moeten van overtuigen dat spoorlopen levens­gevaarlijk is.

“Constructeurs voeren intern tests uit en ook de mannen van Top Gear deden al eens zot, maar het is een wereld­primeur dat er op een spoorwegnet een crash­test tussen een trein en een auto plaatsvindt met als doel de verkeersveiligheid te bevorderen.” Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit vertelt het opgetogen, op een broeierige zondagochtend in mei. Honderdzestig uniformen lopen rond in een afgelegen veld naast een landelijke wegel in Frameries, hartje Borinage. Politie, brandweer, Infrabel, Vias institute, Securail: alle mogelijke veiligheidsdiensten zijn ter plaatse. Een jaar lang heeft een Infrabel-team deze crash voorbereid. De spoorlijn is tijdelijk afgesloten, een Citroën Picasso staat dwars over de sporen, klaar om vermorzeld te worden. De bestuurder voorin, een baby ernaast en een kind achterin laten het niet aan hun hart komen – dummy’s blijven in alle omstandigheden ijzig kalm.

Al negen jaar voert Infrabel campagnes om ieder van ons ervan te overtuigen dat we ver uit de buurt van dwars­liggers moeten blijven. Met zachte hand studenten een affiche laten ontwerpen of met iets hardere hand een auto­wrak het land laten rondreizen: alle inspanningen ten spijt werden er nog nooit zoveel spoorlopers gemeld als vorig jaar. Minstens 807 waaghalzen riskeerden hun leven. Zeven lieten het leven, zeven geraakten zwaargewond. Per dag veroorzaakten ze gemiddeld 6 uur vertraging. 

“Hoewel één minuut tijdswinst zo veel minder waard is dan een mensenleven, maakt het niet-respecteren van verkeersregels blijkbaar deel uit van onze mentaliteit. Al is het geen zuiver Belgische kwestie, overal in Europa is spoorlopen een groot probleem”, zegt Petit. “Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen zich niet bewust zijn van het gevaar van het zogenaamde trespassing, waarbij je ongeoorloofd op of langs de sporen loopt. Ze gaven zelf aan dat een shock­campagne hen misschien tot inkeer kan brengen.” 

Daarom zoemen er drie drones boven ons hoofd en zijn de sporen, voertuigen en overweg met nog eens twintig camera’s uitgerust. “Dit is onze grootste campagne ooit met hopelijk ook de grootste impact. Niet enkel in eigen land willen we de beelden tonen, maar ook andere Europese infrastructuur­beheerders kunnen er uit leren.”

Tollend wrak

Intussen wordt iedereen gesommeerd de ‘zone rouge’ te verlaten. Vijf kilometer verderop vertrekt de colonne. Enkel zoemende drones en wat kwetterende vogels doorbreken de stilte. Tot enkele minuten later de onbemande locomotief tussen de bomen opduikt en tegen de Citroën knalt. Een doffe klap later tolt de auto rond. Nog voor de locomotief gepasseerd is, is het voertuig al 360 graden verder. Nog een kwartslag verder puft hij enkele meters verder uit, evenwijdig naast de sporen. De achterkant tot schroot herleid, de voorzijde nog behoorlijk intact. De locomotief komt 150 meter verder netjes tot stilstand. Meer dan een kapotte remleiding scheelt er niet aan. Aan de sporen is er zelfs helemaal geen schade.

De hulpdiensten halen de dummy's uit de verhakkelde wagen. Beeld RV / Infrabel

De sensoren in de wagen laten er geen twijfel over bestaan: de klap was gigantisch. In minder dan een kwart van een seconde wordt een piek van 60 G-kracht gemeten. De auto vangt een deeltje van die kracht op, maar het zijn vooral de inzittenden die het voelen. Zij krijgen een druk te verwerken die ongeveer zestig keer hun eigen lichaamsgewicht bedraagt. Stel: u weegt 70 kilo, dan voelt u een dreun van 4.200 kilo. Een getrainde F-16-piloot kan in het beste geval 9 G verdragen. Dus zelfs al oogt de voorste helft van de wagen relatief intact, dan nog is de kans haast onbestaande dat iemand levend uit het wrak geraakt. 

Tenzij u als een levenloze dummy op een spoorweg wil sneuvelen, negeert u de rode lichten, rinkelende bel of gesloten slagbomen toch maar beter niet. (BHL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.