Maandag 10/05/2021

Travis vecht tegen stemproblemen in Berlijn *** 1/2

Met wat medicatie en een dag platte rust herstelt de stem van de frontman tegen het concert in Antwerpen volgende week volledig. Beeld GETTY
Met wat medicatie en een dag platte rust herstelt de stem van de frontman tegen het concert in Antwerpen volgende week volledig.Beeld GETTY

Travis behoorde rond de Millenniumwissel tot de allergrootste groepen op het Britse continent, maar na zes cd's vond het Schotse viertal de tijd rijp om een pauze in te lassen. Die werd onlangs doorbroken met 'Where We Stand', een goeie nieuwe plaat waarmee de band momenteel op Europese tournee is. Volgende week komt Travis naar Antwerpen, maar gisteravond stond het gezelschap al in Berlijn.

Nog voor de show begint stapt Fran Healy het podium op met een mededeling. De zanger is snipverhouden, blijkt zijn stem kwijt, en klinkt naar eigen zeggen "als een gans die in de mist gescheten heeft". Een plastisch beeld, maar niet gelogen. Ei zo na werd beslist om de show af te gelasten, maar Healy speelt een thuismatch vandaag - De Schot woont al jaren in Berlijn - zodat de groep luttele ogenblikken later toch 'Mother' inzet, één van de songs uit de nieuwe plaat. Healy haalt lang niet alle hoge noten - over een paar nummers zal hij beslissen om de moeilijkste stukken vanavond aan bassist Dougie Payne te laten - maar hij heeft net daarom het publiek onmiddellijk aan zijn kant, en het duurt niet lang of de twaalfhonderd fans die naar het Astra Kulturhaus zijn afgezakt kelen elke lettergreep mee.

'Selfish Jean wordt aangedreven door dezelfde wiebelende beat die eerder ook al Iggy Pop's 'Lust For Life' heeft opgesmukt, maar even later komt Travis in het vaarwater terecht waar de groep zich het beste thuisvoelt: melodieuze, melancholische pop die wordt opgebouwd rond Healy's akoestische gitaar, waar Andy Dunlop op zijn beurt dan weer mooie electrische motiefjes doorheen weeft.

Het is een formule die halverwege de jaren negentig van tweede plaat 'The Man Who' een instant succes maakte, en ook nu grijpt de band nog regelmatig terug naar materiaal uit die periode. Het fraaie 'Driftwood' wordt de eerste in een set die - zeker in de laatste helft - haast uitsluitend uit classics is opgebouwd. Healy weet hoe hij een publiek aan/in moet pakken en heeft vandaag zijn zevenjarige dochter als gitaarroadie mee. Ontwapenend charmant. Tussendoor vertelt de zanger - enfin, de frontman - vaak heel persoonlijke verhalen, en citeert hij 'This Be The Verse', een gedicht van Philip Larkin, een niet mis te verstande afrekening aan het adres van zijn vader.

Naarmate het optreden vordert komen er ook wat songs boven die wat robuuster zijn opgebouwd. 'Writing To Reach You' dient zich aan al seen echte rocksong, 'Side' grossiert in klaterende Byrds-gitaren en neemt in de laatste rechte lijn zelf even een afslagje richting grunge. In 'Closer' - kennelijk een grote hit in Duitsland - overstemt het publiek de band, en in 'Sing' smokkelt Healy - die zijn stem nu helemaal kwijt is - voor de grap een stukje van Bonnie Tyler's 'Total Eclipse Of The Heart' binnen, een vrouw wier geluid hij vandaag bij momenten evenaart.

De bisronde wordt - vooral om Healy's stem niet verder te belasten - wat vertimmerd. 'Flowers In The Window' krijgt een akoestische uitvoering mee, waarbij de hele band rond één microfoon samentroept, en het ingetogen 'Good Feeling' pleziert de fans van het eerste uur. De laatste toegift, tenslotte, is even voorspelbaar als geslaagd: 'Why Does It Always Rain On Me?' krijgt de zaal plat, en vormt een euforische apotheose voor een concert dat - gezien de omstandigheden - een gehandicapte band liet zien. Maar met wat medicatie en een dag platte rust komt dat tegen het concert in Antwerpen volgende week helemaal goed. Blij dat Travis terug is.

Travis komt op 4 december naar Trix in Antwerpen. Info op www.trixonline.be.

Blij dat Travis terug is. Beeld GETTY
Blij dat Travis terug is.Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234