Woensdag 29/06/2022

Trappisten maken voor het eerst reclame

Advertentiecampagne om verwarring met abdijbieren te voorkomen

Brussel.

Eigen berichtgeving

De trappistenbrouwers gaan voor het eerst reclame maken voor hun product. Niet omdat ze de consumptie de hoogte in willen jagen, wel omdat ze hun product duidelijker willen onderscheiden van de andere bieren.

Wereldwijd zijn er maar zes brouwerijen die gevestigd zijn binnen de muren van een trappistenabdij en hun bier dus trappist mogen noemen. Maar de meerderheid der Belgen gooit de trappistenbieren en de abdijbieren desondanks op één hoop. En dat zint de trappistenbrouwers geenszins. Vandaar dat de zes brouwerijen de handen ineengeslagen hebben en een campagne in Belgische en Nederlandse media hebben gelanceerd. De eerste advertenties verschenen deze week.

"De advertenties zijn de eerste actie van de nieuw opgerichte internationale vereniging van trappistenbrouwerijen", zegt François De Harenne van de Orval-brouwerij. Internationaal, omdat er naast de vijf Belgische trappistenbrouwerijen (Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, Westvleteren) ook een Nederlandse brouwerij trappistenbier produceert: La Trappe uit de abdij van Koningshoeven bij Tilburg. Alleen deze zes abdijen mogen bier brouwen dat de naam "trappist" draagt. De campagne moet dat beklemtonen.

Deze zomer nog kwamen de trappistenbrouwerijen in het geweer tegen Amerikaanse brouwerijen die trappist style op hun etiket vermeldden. De Amerikanen kregen een boze brief van de advocaat van de trappisten. De actie haalde zelfs CNN.

"De campagne is daar niet direct een reactie op," zegt De Hardenne. "We zijn er al een jaar mee bezig. Het logo authentic trappist product, dat in de advertentie wordt getoond, staat al sinds de zomer op onze etiketten. De advertentie past in een breder kader, namelijk de toenemende vervaging tussen trappist- en abdijbier." De Confederatie van Belgische Brouwerijen (CBB) werkt in dat kader ook aan een striktere definitie van abdijbieren. (RM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234