Zaterdag 12/06/2021

Mobiliteit

Transportsector vreest negatieve economische gevolgen kilometerheffing

De tarieven voor de kilometerheffing voor vrachtwagens die minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vandaag voorstelde, lokken verschillende reacties uit. De transportsector en de werkgeversorgansiaties vrezen vooral voor de negatieve economische gevolgen en hekelen de "vage" plannen voor compensaties.

Febiac: eerste stap

Automobielfederatie Febiac noemt de kilometerheffing "slechts een eerste stap naar mobiliteitssturende fiscaliteit": "Een kilometerheffing enkel voor vrachtwagens zal evenwel niet volstaan om de hoofdreden van de invoering ervan te realiseren: files aanpakken en onze mobiliteit verbeteren". Febiac vraagt een stappenplan naar een kilometerheffing voor alle verkeer die in de plaats komt van de huidige mobiliteitsfiscaliteit.

Over de tarieven en het wegennet waar de heffing van toepassing zal zijn zegt Febiac "verheugd" te zijn "dat enkel de belangrijkste hoofdwegen zullen onderworpen worden aan de kilometerheffing" en dat "flankerende maatregelen werden genomen om de meerkost voor ondernemingen te beperken".

Een derde van de meerinkomsten zal gebruikt worden om de weginfrastructuur te verbeteren. "Dat is wat ons betreft onvoldoende om de noodzakelijke opwaardering van het wegennet te versnellen", zegt Febiac.

Transportsector: zware domper

Ondanks de flankerende maatregelen blijft het plan "een zware domper voor de transportsector", reageren transportorganisaties Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen en UPTR in een gezamenlijke mededeling. Ze hekelen ook de vaagheid van die maatregelen, al waarderen ze de compensaties, maar zeggen dat die "de meerkost van de kilometerheffing niet compenseren".

De beroepsorganisaties vinden het wel een positief signaal dat het wegennet dat weerhouden werd minder uitgebreid is dan het eurovignetnetwerk en "dat er qua tarieven nog een kleine inspanning werd geleverd". Ook de beslissing om de landbouwvoertuigen die niet exclusief worden ingezet voor landbouwactiviteiten kilometerheffing te laten betalen, is voor de transportsector "van essentieel belang". Voor de sector is het "van cruciaal belang" dat er voldoende gerichte controles zullen zijn "om elk misbruik aan banden te leggen".

TLV, FEBETRA en UPTR zullen de verkregen informatie nu voorleggen aan hun achterban "en zich beraden over verdere stappen".

BBL: te veel toegegeven

Bond Beter Leefmilieu (BBL) reageert "ontgoocheld" op de tarieven van de kilometerheffing op vrachtwagens. Volgens de federatie zou de Vlaamse regering meer maatregelen tegen luchtvervuiling moeten nemen en zou ze de heffing op meer wegen moeten laten gelden.

Volgens Mathias Bienstman, beleidscoördinator van Bond Beter Leefmilieu, is de kilometerheffing een goede zaak, maar is het onbegrijpelijk dat vrachtwagens met emissieklasse Euronorm 6 evenveel moeten betalen als die met Euronorm 5. "De Vlaamse regering gaat te ver in haar toegiften aan de transportsector. Euro 5 vrachtwagens stoten op de baan gemiddeld dertig maal meer stikstofoxiden uit dan recente Euro 6 vrachtwagens", zegt hij. "De Vlaming vraagt net meer maatregelen tegen luchtvervuiling en steunt de kilometerheffing voor vrachtwagens ook om die reden."

Bienstman vindt daarnaast dat het wegennet waarop tol verschuldigd is, te sterk is ingekrompen in vergelijking met het eerste voorstel: "Daardoor riskeren veel burgers met sluipverkeer op onbelaste wegen geconfronteerd te worden. We hopen dat de Vlaamse regering deze tekortkomingen snel rechtzet."

Voka: negatieve economische gevolgen

De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka denkt dat de toegiften die de Vlaamse regering heeft gedaan niet zullen volstaan. "Ze zullen onvoldoende zijn om de extra kosten te compenseren", klinkt het. Volgens de organisatie kan de heffing daarom een negatieve economische impact hebben op onze bedrijven.

Voka vindt het echter wel een goede zaak dat de Vlaamse regering ook een bijkomend onderzoek naar de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens zal voeren. "Zolang de kilometerheffing enkel voor vrachtwagens geldt, zal ze immers geen enkel effect hebben op de fileproblematiek", zegt de organisatie.

Het NSZ is nog steeds niet te spreken over de kilometerheffing voor vrachtwagens. "Voor de transportsector en de logistiek blijft deze heffing, ondanks enkele afzwakkingen, een platte belastingverhoging", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. "Transportfirma's zullen niet anders kunnen dan die heffing door te rekenen aan hun klanten, waardoor uiteindelijk iedereen de rekening betaalt."

De Boerenbond staat positief tegenover enkele toegiften van de Vlaamse regering, zoals de afschaffing van de verkeersbelasting voor vrachtwagens onder 12 ton, de aangepaste tarieven en het minder uitgebreide netwerk van wegen waarop de heffing geldt. Woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe geeft daarnaast aan dat de bond blij is met de uitsluiting van landbouwvoertuigen die exclusief worden ingezet voor landbouwactiviteiten, en benadrukt dat de bond dat niet eist voor landbouwvoertuigen die daarbuiten worden gebruikt.

De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) hoopt dat de Vlaamse regering zich aan haar engagement zal houden om de 100 miljoen euro uit de opbrengsten van de kilometerheffing in weginfrastructuur te injecteren. Volgens de VCB zijn investeringen in de Vlaamse wegen namelijk "van groot economisch belang".

Alfaport: positief dat havengebied vrijgesteld wordt

De koepel van de private havenbedrijven in Antwerpen Alfaport is tevreden met het plan. Dat het havengebied vrijgesteld is, stemt positief, al zag men graag dat de Liefkenshoektunnel goedkoper werd door de tol te verlagen.

Directeur Stephan Vanfraechem: "Op basis van de info die ik nu heb herleidt de regering het voorstel ook tot een netwerk dat maar iets breder is dan het Eurovignetnetwerk." Ook vindt hij het goed dat er het engagement is om investeringen in het wegennet te doen. Hij verwijst naar de ontsluiting van de Waaslandhaven.

"Ik blijf wel op mijn honger blijf zitten voor wat betreft de tol van de Liefkenshoektunnel. We hadden gevraagd om de bestaande handicap van haven met de tol van de Liefkenshoektunnel deels weg te werken of minstens met een inspanning te doen voor het havenintern verkeer. Maar die tol blijft behouden", vervolgt Vanfraechem. "De aanvoerwegen worden wel vrijgesteld van de kilometerheffing, maar ik verwacht niet dat dat de handicap gaat compenseren".

De voorzitter zag veeleer heil in een degressief toltarief, waarbij een transporteur steeds meer korting krijgt, naarmate hij meer door de tunnel moet. "We gaan dit zeker nog opnemen met het kabinet", besluit Vanfraechem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234