Zondag 18/04/2021

"Transportsector heeft dringend een injectie nodig"

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De werkgeversorganisaties en de vakbonden uit de transportsector hebben gezamenlijk een voorstel ingediend bij de federale regering om de sector concurrentieel te houden. Daarbij pleiten ze ook voor een loonlastenverlaging. Dat heeft Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) meegedeeld en wordt bevestigd door de socialistische vakbond.

"Ik ben verheugd dat we met álle erkende beroepsorganisaties een gezamenlijk signaal kunnen geven", zegt Lode Verkinderen, de secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). "Het is 5 na 12 voor de sector waarin 60.000 mensen tewerkgesteld zijn."

De werkgeversorganisatie benadrukt vooral de gemeenschappelijke vraag om een loonlastenverlaging. "De loonkost is het punt waarop we de internationale concurrentiestrijd aan het verliezen zijn", klinkt het. Concreet stellen de sociale partners voor om de vele uren die chauffeurs onderweg zijn maar tijdens dewelke ze niet altijd werken, wat goedkoper te maken.

"Beschikbaarheidstijd"
"Het gaat om de beschikbaarheidstijd", verduidelijkt Frank Moreels van de socialistische BTB-ABVV, "bijvoorbeeld wanneer een chauffeur in het buitenland moet wachten terwijl zijn vrachtwagen uit- en ingeladen wordt." Die tijd zou volgens de partners minder zwaar belast kunnen worden. In ruil beloven ze het vrijgekomen geld te gebruiken voor opleiding en scholing.

Moreels voegt toe dat het gezamenlijke voorstel over meer gaat dan alleen een lastenverlaging. "Er staan tal van maatregelen in", zegt de vakbondsman. "We vragen bijvoorbeeld ook om de bestaande regels toe te passen en strengen te controleren op de cabotagregels."

Moordende concurrentie
"De transportsector zit in grote moeilijkheden: de concurrentie is moordend en we hebben te kampen met sociale dumping en postbusfirma's", besluit Moreels. "Er is een injectie nodig voor de sector om concurrentieel te kunnen blijven."

Werkgeversorganisatie TLV verzekert dat het plan de regering minder zal kosten dan wanneer 60.000 chauffeurs in de werkloosheid zouden belanden. TLV raamt de kostprijs van een verloren job in de transportsector op 83.000 euro per jaar voor de federale regering. "Met een fractie van dat bedrag kunnen we proberen jobs hier te houden", klinkt het.

Voorstel
Het gezamenlijke voorstel is onderweg naar onder anderen de premier, de vicepremiers en de ministers van Financiën, Werk en Sociale Zaken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234