Maandag 26/09/2022

NieuwsAutocarrier in brand

Transportschip Felicity Ace bleef maar branden, door de accu’s van de elektrische auto’s aan boord

Transportschip Felicity Ace, met aan boord vierduizend auto's, vatte vlam nabij de Azoren.  Beeld EPA
Transportschip Felicity Ace, met aan boord vierduizend auto's, vatte vlam nabij de Azoren.Beeld EPA

Na bijna een week lijkt de brand op het met dure auto’s volgeladen transportschip Felicity Ace ten einde te komen. Dat de brand zo lang voortwoekert, is geen toeval: aan boord staan veel elektrische auto’s, waarvan de accu’s zich moeilijk laten blussen. Ook elders is dat een risico.

Niels Waarlo

Het schip met aan boord zo’n vierduizend auto’s, waaronder Porsches, Bentleys en Audi’s, vloog woensdag midden op de Atlantische Oceaan in brand, nabij de Azoren. De bemanning kon met een helikopter worden gered. Het is duidelijk dat de accu’s van elektrische auto’s het vuur langer aan de gang hebben gehouden. Dat zei de havenmeester van een nabij eiland van de Azoren tegen persbureau Reuters. Eenmaal in brand zijn deze batterijen zeer moeilijk te blussen.

Inmiddels is het vuur volgens de Portugese marine aan het uitdoven, simpelweg omdat er weinig meer te verbranden valt. Sleepboten zijn ter plaatse om het 200 meter lange schip met water te koelen en weg te slepen.

Het is hoe dan ook een dure grap: verzekeringsdeskundigen van Russell Group schatten de schade van verloren goederen, grotendeels auto’s, op 400 miljoen euro. Dat dit net gebeurt in tijden van chiptekorten, die in de auto-industrie tot langere levertijden leiden, maakt het extra pijnlijk. De oorzaak van de brand is niet bekend en hoeft niets met de auto’s zelf te maken te hebben.

Langdurig koelen

De lithium-ionbatterijen die de meeste elektrische auto’s aandrijven, kunnen uit zichzelf vlam vatten als gevolg van een kettingreactie bij het opladen, bijvoorbeeld wanneer een accu is beschadigd. Hierdoor wordt de accu almaar heter, tot hij in brand vliegt. Door een brand in de buurt van de auto kan hij uiteraard ook ontvlammen.

Elektrische auto’s lijken desondanks geen hoger veiligheidsrisico te vormen dan fossiel aangedreven auto’s, concludeerde onderzoeksbureau CE Delft in 2020 op basis van literatuuronderzoek en gesprekken met deskundigen. Het probleem is dat áls zo’n accu vlam vat, het snel goed mis is. De accuvloeistof blijft lange tijd branden, en met zo’n intense hitte dat blussen moeilijk is. Daarbij speelt mee dat een gebluste lithiumbatterij tot 24 uur later opnieuw kan ontbranden, waardoor ze langdurig moet worden afgekoeld. Bijvoorbeeld door de auto onder te dompelen in een container met water.

Gifwolken

Over de heftigheid van branden in elektrische auto’s maakt het Nederlandse Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) zich wel enige zorgen, nu de aantallen elektrische voertuigen snel toenemen. In een vorig jaar gepubliceerd rapport over brandveiligheid in parkeergarages waarschuwt het instituut er onder meer voor dat de gifwolken die uit de accu kunnen vrijkomen het blussen belemmeren. Ook is nog onduidelijk in hoeverre het brandgevaar toeneemt als elektrische auto’s ouder worden.

Overigens kunnen lithium-ionbatterijen niet alleen in voertuigen voor problemen zorgen. Zo ontbrandde vorig jaar een reusachtige accu van 13 ton tijdens een test in een Australische batterijfabriek van autofabrikant Tesla. De batterij kon pas na drie dagen worden geblust.

En het Koreaanse elektronicamerk Samsung moest in 2017 maar liefst 2,5 miljoen telefoons terugroepen: door een productiefout pasten de accu’s niet goed, waardoor ze in de ernstigste gevallen explodeerden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234