Zondag 04/12/2022

Transportbond gekant tegen flexibele laad- en lostijden

Het idee van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om trucks tijdens de spitsuren van de weg te halen, en ‘s morgens vroeg en ‘s avonds laat te laten laden en lossen, is niet beter, maar juist nefaster voor de verkeersveiligheid. Dat zegt de Belgische transportarbeidersbond, die zich niet kan vinden in het voorstel van Crevits. Zij wil trucks die weinig lawaai maken de mogelijkheid bieden om ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat nog te laden en te lossen. Ze baseert zich op gelijkaardige projecten in Nederland . Maar volgens de chauffeursbond wordt er geen rekening gehouden met het feit dat er “nog altijd mensen achter het stuur van de trucks zitten (...) met een familiaal leven”. Bovendien zijn nachtritten nefaster voor de verkeersveiligheid, in tegenstelling tot wat de minister beweert. “De voorstellen van Crevits zullen het voor chauffeurs nog moeilijker maken om de regelgeving over rij- en rusttijden te respecteren. Vermoeide chauffeurs vormen een gevaar op de weg”, stelt de socialistische vakbond.

Bourgeois schrapt referendum Zwijndrecht

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) heeft het besluit van de gemeenteraad van Zwijndrecht tot de organisatie van een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding vernietigd. De gemeente Zwijndrecht plande op 20 december een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding. De Antwerpse gouverneur Cathy Berx schorste eind oktober al het plan om een volksraadpleging te organiseren, maar de gemeenteraad besliste om het geschorste besluit toch te handhaven. Bourgeois besliste daarop om het gemeenteraadsbesluit te vernietigen. “De gemeente Zwijndrecht heeft enkel een adviesbevoegdheid over een bouwaanvraag voor de geplande bouwwerken”, legt de minister uit. “De gemeente Zwijndrecht bracht haar positief advies al op 1 september uit. De organisatie van een volksraadpleging is daardoor onwettig.”

Onderzoek: ‘Gewestelijk Expresnet is lege doos’

Het Gewestelijk Expresnet (GEN) bestaat enerzijds uit uitgebreide plannen die aan het grote publiek voorgespiegeld worden, maar anderzijds is het project een lege doos. Dat zegt Patrick Frenay, stedenbouwkundige aan de ULB, in een studie op www.brusselsstudies.be. Frenay stelt vast dat Brussel over een groot spoorwegaanbod beschikt. “De NMBS is van mening dat ze het aantal treinen via de Noord-Zuidverbinding niet kan verhogen”, zo staat er te lezen in de studie. “De wil om zo weinig mogelijk te raken aan het aanbod van IC-, IR- en internationale treinen degradeert het GEN tot tweederangs.” Het GEN zal dus “elders” bediend worden, vooral via het Weststation. Dat zal tot gevolg hebben dat het traject voor de niet-Brusselaars langer zal duren en dat de directe verbindingen voor de Brusselaars minder aantrekkelijk zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234