Tram Hasselt-Maastricht helft minder rendabel door fout
De Spartacus-tramlijn tussen Hasselt en Maastricht zal de helft minder rendabel zijn dan in 2011 door De Lijn werd berekend. Dat blijkt uit een regeringsnota van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, schrijft Het Belang van Limburg. De minister geeft toe dat er enkele foute cijfers en berekeningen zaten in de gegevens van de vervoersmaatschappij.
De werken aan de tramlijn starten in het voorjaar van 2015 en zullen alles samen 217 miljoen euro kosten. De nota schat de jaarlijkse exploitatiekost op 29,2 miljoen euro en de opbrengst op 6 miljoen euro, wat neerkomt op een dekkingsgraad van 20,8 procent. Twee jaar geleden waren de cijfers nog anders. Toen was sprake van 27,3 miljoen euro kosten tegenover 10,5 miljoen euro opbrengst, ofwel een dekkingsgraad van 38,5 procent.
Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) wijst er in de krant op dat 80 procent van de exploitatie zal worden gedragen door de Vlaamse belastingbetaler. "Deze financiële aderlating is het gevolg van de jarenlange onwil van de federale NMBS om ook Limburg structureel via het spoor te ontsluiten", zegt Vereeck.
undefined