Zondag 24/10/2021

Trainen voor de BMW Boxer Cup 2000

BMW heeft altijd motorfietsen gemaakt, die het vooral richt op een op toerisme ingesteld publiek. Af en toe is er meer dan een vette knipoog naar de sportieve motorrijder. We denken dan terug aan de K1 en recenter aan de R1100 S. Dit model, dat toch een beetje lijkt op de snelste Ducati's, krijgt dit jaar van BMW Belgium zijn eigen cup.

Van onze medewerker

Louis Weenen

Voor de eigenlijke start van het seizoen werd er nog flink getraind in Zolder. Peter van deze cup is Didier De Radiguès, ooit een van onze beste snelheidspiloten.

In 1982 werd hij met zijn Yamaha vice-wereldkampioen in de 350 cc-klasse. Een jaar later eindigde hij derde bij de kwartliters. In totaal won De Radiguès vijf grand prix. Begin jaren negentig was hij actief als verdediger van de belangen van de snelheidspiloten. De bekende motorpiloot Uncini werd zijn opvolger. Sinds '94 vinden we hen terug in de autosport. Hij rijdt nu in Amerikaanse wedstrijden met een BMW-auto van het Le Mans-type. In '97 nog won hij de 24 uren van Francorchamps. De Radiguès blijft desondanks in hart en nieren een motorpiloot. Vandaar ook dat hij zonder aarzelen het peterschap aanvaardde van de Belgische editie van de BMW Boxer Cup 2000.

Vorig jaar werd een soortgelijke wedstrijdenreeks voor het eerst georganiseerd door BMW France. De Radiguès nam deel aan de proloog van de 24 uren van Francorchamps en eindigde tweede. Dit jaar zal hij niet meer starten, maar de cupdeelnemers met raad en daad bijstaan.

Welke filosofie gaat er nu schuil achter deze Boxer Cup?

Didier De Radiguès: "De deelnemers zijn zeker geen jonge Turken die zich willen bewijzen en die via de cup een loopbaan als snelheidspiloot ambiëren. In België is doorstoten naar het hoogste wedstrijdniveau zeer moeilijk geworden en bijna onmogelijk. De piloten zijn vooral uit op de kick van het wedstrijd rijden zelf en het rijden voor een groot publiek. Wat hen in het dagelijkse verkeer verboden is, mogen ze wel op het circuit, in alle veiligheid, al is een slippartij niet te vermijden. Iemand die op het circuit rijdt, scherpt zijn reflexen aan. En ook in het gewone verkeer komt een kortere reactietijd goed van pas."

En, zo vervolgt De Radiguès: "Het niveau van de verschillende wedstrijden zal behoorlijk hoog liggen. De piloten zijn erg gemotiveerd en sommigen onder hen hebben een speciale racestage gevolg in Spanje. Men kan er van op aan dat er op het scherp van de snee zal worden gestreden. Cups zoals deze zijn echt in de mode en kunnen eveneens rekenen op de belangstelling van heel wat sportieve motorrijders. Ik denk dan ook niet dat ze snel zullen verdwijnen."

'Peter' Didier De Radiguès gelooft dus in de formule die dit seizoen 46 piloten aan de start zal brengen. In totaal zijn er zeven manches (zie kadertje).

Tijdens de testdag in Zolder waren de meeste deelnemers al opvallend aanwezig. Het was een kans om de motorfiets aan te passen aan het circuit. Ze werden hierbij geholpen door BMW Belgium, dat ter plaatse was met zijn Technical Team. De technici die er deel van uitmaken zullen alle wedstrijden bijwonen en de piloten helpen als ze technische problemen krijgen.

Misschien hebt u intussen het gevoel dat deze cup een ver-van-mijn-bed-show is. De wedstrijden zijn inderdaad voor sommige motorrijders te hoog gegrepen, want het is lang niet makkelijk om een startplaatsje te veroveren. Voor de gewone liefhebbers en misschien potentiële deelnemers zijn er daarom de BMW Circuit Days in Zolder.

Acht keer kan men deelnemen aan een opleiding in omloop rijden. Gevestigde instructeurs geven de leerlingen theoretische en praktische cursussen. Voor deze lessenreeks is een BMW-motor voorhanden. Cursisten hoeven dus niet hun eigen motorfiets mee te brengen.

De testdag in Zolder bezorgde ons in ieder geval een leuk voorsmaakje van de eigenlijke wedstrijden. Het sleutelen aan de motorfiets, de prettige gesprekken over hoe je een wedstrijd kunt winnen, de gezonde nervositeit voor je het circuit oprijdt, het leek al een beetje grand prix-tijd op het Limburgse circuit. Zelf konden we niet weerstaan aan de verleiding om een half uurtje warm te rijden. Langs alle kanten werden we daarbij voorbijgesneld door supergemotiveerde piloten, voor wie een dagje Zolder een te koesteren moment is. Vanop de BMW R1100 S keken we bewonderend naar de rijvaardigheid van de Boxer Cup 2000-deelnemers. Kundig rijden op een circuit is een vak apart. Overigens, zelfs als pure amateur blijft het genieten. Dat ondervonden we zelf. Het vleugje gezonde zenuwachtigheid voelt prettig aan.

De BMW R1100 S, die we voor deze rubriek al eerder getest hebben, krijgt voor circuitgebruik enkele pk's extra. Doordat hij zwaarder is dan een echte racemachine is het feilloos besturen nog moeilijker. Dat ondervonden we ten volle toen we op een vederlichte Honda-motorfiets huiswaarts keerden.

De voor de hand liggende conclusie na deze testdag: rijden op het circuit, of het nu als liefhebber of als racepiloot is, blijft een beklijvende ervaring. Pure ontspanning ook, want er zijn geen tegenliggers of stoplichten en er is geen voorrang van rechts.

Het was pas toen we ons opnieuw in het drukke verkeer begaven dat we de ontspanningswaarde van rijden op een circuit opnieuw ten volle wisten te appreciëren.

16-17 april : 24 uren van Le Mans (beperkt aantal deelnemers).

27-28 mei: Bikers Day , Spa-Francorchamps.

17-18 juni: Motorhappening Zolder

14-15 juli : 24 uren van Luik , Spa-Francorchamps

2-3 september: 24 uren van Zolder

15-16 september: Bol d'Or, Magny Cours (Frankrijk)

30 september : RAC Trophy Spa-Francorchamps.

Bijkomende info over de cup en de BMW Circuit Days: 03/890.97.08.

BMW C1:

zomer

2000?

Het ziet ernaar uit dat er binnenkort een wettelijk kader komt voor het gebruik van de C1 en de Benelli Adiva.

De leden van de federale ministerraad zijn het er in ieder geval over eens dat op bepaalde types motorfietsen geen valhelm hoeft te worden gedragen. Het nieuw soort voertuig dat daarvoor in aanmerking komt, is een motorfiets met een onvervormbare bestuurdersruimte en een dubbele-gordelsysteem. Proefondervindelijk werd vastgesteld dat het dragen van een valhelm in combinatie met een veiligheidsgordel bij een ongeval ernstige hoofdletsels kan veroorzaken.

In andere Europese landen, zoals Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en Zwitserland, bestaat al een wettelijk kader voor deze nieuwe motorfietsen. Verwacht wordt dat in België de klus geklaard zal zijn tegen de zomer 2000.

Volgens de normale procedure moeten de gewestregeringen zich nog uitspreken over de maatregel, vooraleer de Raad van State een uitspraak doet over de materie. Als die positief is, kan een koninklijk besluit van kracht worden. BMW heeft laten weten de C1-motorfiets alleen in te voeren als ze zonder helm mag worden bestuurd. (LW)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234