Donderdag 04/03/2021

Trage Ferrari frustreert Alonso

Het rommelt bij Ferrari. Overal. Achter het stuur, tussen de coureurs en in de bestuurskamer. Oorzaak? Alonso die voelt dat het ook dit jaar weer niets wordt. En de grote baas die misschien vertrekt, want elders nodig is.

Eigenlijk begon het vorig jaar al te rommelen. Fernando Alonso schopte verbaal om zich heen, gefrustreerd over die auto waarmee hij Vettel nooit kon volgen. De Spanjaard overtrad daarmee een ongeschreven wet: als coureur geef je geen kritiek op Ferrari. De grote Alain Prost werd er in 1991 voor ontslagen. Drievoudig wereldkampioen of niet. Alonso kreeg er deze keer geen C4 voor. Omdat Ferrari anders sponsor Banco Santander, honderd miljoen per jaar, kon verliezen. Maar een bolwassing kreeg hij wel, en hij mocht vooral zijn statuut van kopman inleveren. Ferrari trok Räikkonen aan. Een statement naar Alonso was het. Laat nu maar eens zien wat je kunt...

Daar is Alonso nu volop mee bezig. "In Melbourne haalde hij echt alles uit die auto", zag Jacques Villeneuve, ex-wereldkampioen en nu consultant bij Canal Plus. "Hij doet al het mogelijke om Räikkonen voor te blijven. En de Fin uit evenwicht te brengen. De psychologische oorlog tussen die twee is volop bezig." Het kan verklaren waarom berichten over Räikkonens problemen met de nieuwe, elektronisch gestuurde remmen - noodzakelijk voor de hybride motor - vooral in de Spaanse pers uitgelicht worden.

Tikkende tijdbom

Maar op het asfalt zelf kwam het nog niet tot de verwachte broederstrijd. Normaal: Ferrari speelde in Melbourne op geen enkel moment mee. Alweer dodelijk voor de ambitie van Alonso. En voor zijn eergevoel. De Spanjaard is ervan overtuigd dat hij de beste is, en heeft niet noodzakelijk ongelijk. Toen hij in 2010 bij een dominant Ferrari neerstreek, dacht hij in wereldtitels te grossieren, à la 'Schumi'. Er kwam niets van in huis. "Hij wordt zot", zeggen sommigen die hem kennen. Zoals zijn lichaamstaal in Sepang verraadt. Gisteren viel hij tijdens een persconferentie, gevraagd naar zijn mening over het motorgeluid, zelfs uit zijn politiek correcte rol. "Ik zeg niets. Als ik kritiek geef, zul je weer schrijven dat ik gefrustreerd ben omdat ik in Melbourne niet kon winnen..." Of hoe Alonso ieder moment door het lint kan gaan.

Ondertussen rommelt het ook aan de top. Grote baas Luca di Montezemolo zou binnenkort kunnen opstappen. Redenen zat. Zoals dat de 66-jarige Italiaan meer tijd wil vrijmaken voor zijn 30 jaar jongere vrouw en piepjonge kinderen. Zijn vierjarig zoontje kreeg vorig jaar op zijn jacht een pot kokend water over zich, en het voorval zou de Ferrari-baas zwaar geraakt hebben. Komt daarbij dat de Italiaan, wiens vermogen op 400 miljoen euro wordt geschat, zakelijke belangen heeft in een nieuwe hogesnelheidstrein, de NTV, die het noorden van Italië met het zuiden verbindt. Een privéproject dat met serieus wat jeugdziekten kampt, en waar Di Montezemolo snel zijn schouders onder moet steken.

De opvolging staat trouwens al klaar. De 38-jarige André Agnelli, jonge erfgenaam van het Fiat-imperium, die zich momenteel nuttig maakt als voorzitter van voetbalclub Juventus. Volgens insiders wil hij maar wat graag door de paddock struinen. Alleen vrezen er in het team heel wat dat die machtswissel ten koste zou gaan van de relatieve rust die di Montezemolo al jaren weet te bewaren. Terwijl anderen (Alonso op kop?) daar misschien net op zitten te wachten...

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234