Donderdag 06/05/2021

Traditionele bordspellen worden games

Een game als Stratego zal binnenkort ook elektronisch gespeeld kunnen worden. Beeld UNKNOWN
Een game als Stratego zal binnenkort ook elektronisch gespeeld kunnen worden.Beeld UNKNOWN

Met een Nintendo DS-versie van het breintrainerspel Think zet de Duitse bordspellenmaker Ravensburger een voorzichtige stap van bordkarton naar videogames. Het is niet de eerste die overstag gaat: fabrikanten van gezelschapsspellen zien dat hun markt onder druk staat.

Amerikaanse uitgevers van bordspellen zijn het ondertussen al zo'n twintig jaar gewoon om hun producten in licentie te geven bij gamefabrikanten. Parker Brothers liet eind jaren tachtig al een videogameversie van zijn klassiekers Monopoly en Trivial Pursuit maken, en overnemer Hasbro laat momenteel gamegigant Electronic Arts toe om een versie van Monopoly uit te geven voor de huidige generatie spelconsoles, iPods en mobiele telefoons.

Maar ook Europese makers van bordspellen laten zich meer en meer verleiden door de videospellenmarkt. De Nederlandse spellenmaker Jumbo lanceerde onlangs Stratego: Next Edition, een Nintendo DS-bewerking van het bordspel dat het bedrijf al vijftig jaar geleden op de Europese markt bracht. En ook de Duitse fabrikant Ravensburger, bekend van het bordspel Scotland Yard en de talloze puzzels, volgt.

Het bedrijf bracht onlangs een Nintendo DS-versie van zijn hersentrainingreeks Think op de markt, waarvan onlangs een Nederlandstalige versie in de winkels belandde. Het is een game die bijzonder veel weg heeft van Nintendo's eigen Brain Training-reeks, maar dan met de nadruk op logisch denken.

De typische deal is dat de bordspellenmaker een licentie op zijn product verkoopt aan een videogamemaker en daar dus tout court inkomsten uithaalt. Dat is nog steeds het geval: Jumbo brengt Stratego: Next Edition via de Franse spellenmaker Ubisoft op de markt, Ravensburger lanceert Think via de game-uitgever Mindscape. Maar ondertussen is het al lang niet meer louter om die gemakkelijke extra kasstroom te doen. De traditionele markt voor bordspellen staat onder druk, waardoor het meer en meer een noodzaak is om stilaan de markt voor videogames te verkennen.

Mainstreamproduct
Ongeveer 37 procent van alle uitgaven die een gemiddelde Belgische consument doet aan speelgoed gaat naar videogames, zo blijkt uit gegevens van consumentenorganisatie OIVO en industrielobby Toy Industries of Europe. Klassieke bordspellen en puzzels houden ondertussen een marktaandeel van slechts 9 procent over. Bovendien is het zwaar knokken om een deel van het gemiddelde budget dat consumenten jaarlijks veil hebben voor speelgoed, ongeveer 280 euro, in te nemen.

"We doen dit nog een beetje schoorvoetend, maar we kunnen niet anders dan uitbreiden naar videogames", zegt woordvoerder Heinrich Hüntelmann van Ravensburger. "Ze zijn een mainstreamproduct geworden. En ze pikken niet alleen potentiële verkopen in voor de traditionele gezelschapsspellen, ze vertegenwoordigen ondertussen ook een brede consumentenmarkt."

Voor het hele gezin
Nu de videogamemarkt zich langzaam maar zeker aan het uitbreiden is van het klassieke kernpubliek (jongens en mannen van 10 tot 45) naar kinderen, vrouwen en oudere spelers, keert een bepaald soort videospellen (de 'casual games') ook terug naar de roots van het medium: ze worden opnieuw een soort elektronisch speelgoed. Dat de meeste voornoemde digitale versies van bordspellen op de Nintendo DS-zakconsole worden gelanceerd, is in dat opzicht niet zo vreemd. Met dat toestel deed de Japanse spellenmaker een drietal jaar geleden voor het eerst een uithaal naar een breder publiek, nadat het gamerspubliek sinds de lancering van de eerste PlayStationconsole begin jaren negentig juist sterk vernauwd was en videospellen van de speelgoedwinkel naar de Free Record Shop waren verhuisd.

"Nintendo mikt met zijn DS-console precies op dezelfde brede demografie als wij met onze gezelschapsspellen", zegt Hüntelmann. "Ze richten zich niet meer op hardcorespelers, maar op het hele gezin. Games voor die console worden ook meer en meer opnieuw in onze biotoop - de speelgoedwinkel - verkocht. Het is dus een platform dat dichter aansluit bij onze activiteiten dan pakweg de cd-rom." (Ronald Meeus)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234