Zondag 17/01/2021

Tracks4Africa zorgt voor een individuele gps-route

Op safari op eigen houtje

De safarireiziger van de eenentwintigste eeuw laat de toeristische industrie voor wat hij is, en trekt op eigen initiatief het Afrikaanse binnenland in. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf Tracks4Africa levert speciale gps-kaarten die ervoor zorgen dat je tijdens de rit niet verloren rijdt.

Door Ronald Meeus

Zin in een 'echte' safari, het soort dat beschreven werd door Ernest Hemingway, maar zonder de jacht op groot wild? Dat soort ervaringen beleeft de moderne reiziger nog maar zelden. Afrikaanse safaribedrijven concurreren stevig met elkaar om toeristen hun meticuleus geplande, voorgekauwde all-in-safaririt aan te smeren. U kruipt in een terreinwagen van het bedrijf, laat die besturen door een gids, en met een beetje geluk krijgt u onderweg wat beestjes te zien. Echte verrassingen hoeft u tijdens uw tocht niet te verwachten.

Maar u durft niet anders. Stel dat u verloren rijdt, te weinig proviand mee hebt, enzovoort. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf Tracks4Africa denkt de oplossing te hebben gevonden om weer wat avontuur in uw safarireis te krijgen: het levert zijn Traveller's Africa-software rechtstreeks naar uw gps-toestel, met accurate informatie over de paden en de lengte en duur van elke rit. Op die manier hebt u het ongerepte Afrika gezien, zonder dat u halfweg zonder benzine of proviand komt te staan. "Er zijn veel Afrikareizigers die slechts één reden hebben om toch maar een safaritocht met gids te ondernemen: het gevaar", zegt Johann Groenewald, marketingverantwoordelijke bij Tracks4Africa. "De weg kwijtraken is een niet te onderschatten risico in Afrika. Neem dat risico weg, en er zullen meer reizigers zijn die weer het echte avontuur opzoeken."

Points of interest

Tracks4Africa begon zeven jaar geleden als een non-profitorganisatie, die individuele reizigers wilde leren om alternatieve safari's te organiseren en op die manier tegelijkertijd respect voor de culturele en biologische diversiteit in Afrika aan te kweken. Dat mission statement zit nog altijd in de organisatie, die werd opgericht door een aantal reizigers die verknocht raakten aan Afrika. Maar inmiddels bouwde de tienkoppige organisatie zichzelf om tot een commerciële onderneming. Traveller's Africa wordt via de website van het bedrijf verkocht. Prijzen gaan tussen 35 en 650 Zuid-Afrikaanse rand (3 tot 55 euro), voor individuele kaarten tot een volledige kaart van Afrika. Die laatste wordt ook op cd-rom verkocht in enkele tientallen reiswinkels over het hele continent. De software krijgt elk half jaar een update.

Bijzonder interessant is de manier waarop Tracks4Africa zijn kaarten van accurate informatie voorziet. De tien werknemers bouwen uitsluitend de software uit: de inhoud zelf komt van individuele gebruikers. Wie Traveller's Africa op een gps-toestel heeft staan, kan zelf interessante plaatsen aangeven, en die vervolgens via de computer uploaden naar het computersysteem van Tracks4Africa. Op die manier brachten 1.400 reizigers die de software gebruikten al 70.000 'points of interest' in. Sinds 1999 slaagden die er samen in om een netwerk van liefst 500.000 kilometer wegen en paden over heel Afrika in kaart te brengen.

User-generated content

Dat gebruik van 'user-generated content', of inhoud die wordt gemaakt door de eindgebruiker, maakt de reis van een individuele gebruiker interessanter. Reizigers nemen nu eenmaal liever elkaars tips over dan wat de toeristische industrie hen levert.

"De essentie is dat je zonder hulp op pad kunt", zegt Groenewald. "Je uploadt de gegevens naar je gps-toestel, huurt een terreinwagen, zorgt ervoor dat je voldoende eten en drinken hebt, en je vertrekt." Dat alle informatie tussen individuele gebruikers is uitgewisseld, maakt de gegevens veiliger. Naast de positie van de wegen en interessante stopplaatsen kunnen reizigers ook aangeven welke plaatsen gevaarlijker zijn (bijvoorbeeld stukken in het traject waar de terreinwagen in diep zand terechtkomt), of ze kunnen de volledige rijduur van een traject invoeren. Dat soort informatie kan levens redden, zegt Groenewald. Sommige terreinen zijn veel moeilijker berijdbaar dan andere, waardoor de reistijd tussen twee paden van 200 kilometer stevig kan verschillen. Dus moeten reizigers zich ook op basis van die reistijd kunnen voorzien van proviand en benzine.

"Er staat op onze safarikaarten geen enkel pad aangegeven dat niet effectief werd gebruikt door een reiziger", zegt Groenewald. "Via de traditionele cartografiehulpmiddelen, zoals satellietbeelden en informatie van de overheid, kan je alle wegen en paden die door Afrika lopen nooit accuraat in kaart brengen. Veel van die wegen zijn na de aanleg nooit onderhouden geweest, en zijn dus vanaf een punt vaak niet meer berijdbaar, of houden soms zelfs halfweg op te bestaan. De enige garantie dat je via een weg of pad van punt A naar punt B geraakt, is de zekerheid dat iemand het traject al eens heeft gedaan."

Gps-makers niet geïnteresseerd

Op dit moment is de Traveller's Africa-software uitsluitend beschikbaar voor gps-toestellen van het Amerikaanse bedrijf Garmin, de tweede grootste leverancier op de Europese markt. Eigenaars van andere toestellen, zoals die van TomTom en Navman, moeten nog een tijdje wachten. Maar Tracks4Africa kijkt constant naar nieuwe platformen: sinds kort kunnen reizigers de informatie op Traveller's Africa bijvoorbeeld ook al bekijken via het satellietsysteem Google Earth. Dat maakt het interessant om op voorhand een safaritrip te plannen met de computer.

De kans dat de informatie standaard te vinden zal zijn op gps-toestellen van Garmin of TomTom is overigens klein. Niet dat Tracks4Africa het niet heeft geprobeerd, de fabrikanten vinden het gewoon niet interessant. "Dat is het grappige: ze zien onze kaarten als een concurrent voor hun eigen cartografische informatie", zegt Groenewald. "Terwijl het net de essentie is dat onze informatie niets te maken heeft met de hunne." n

INFO www.tracks4africa.com

De weg kwijtraken is een niet te onderschatten risico in Afrika. Neem dat risico weg, en er zullen meer reizigers zijn die weer het echte avontuur opzoeken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234