Zaterdag 28/05/2022

Toyota Yaris heeft zijn titel niet gestolen

Een jury van Europese autojournalisten verkoos de Toyota Yaris enkele maanden geleden tot 'Auto van het Jaar 2000', een titel die hij ondertussen ook in Japan wegkaapte. Het was slechts de tweede keer in de lange geschiedenis van die prestigieuze wedstrijd dat een Japanse wagen met de hoofdprijs ging lopen. Meer dan terecht overigens, want de kleine Toyota is een verduiveld knap autootje. De klanten denken er ook zo over. De Yaris hielp de constructeur zijn Europees marktaandeel ondertussen immers aanzienlijk te vergroten. Voor ons een goede reden om hem nog eens uitgebreid te testen. Ook met de ervan afgeleide Verso gingen we de weg op.

Van onze medewerker

Alain Devos

De Yaris volgde een jaar geleden de Starlet op, een wissel van de wacht die wel niemand zal hebben betreurd. Die Starlet leed hier trouwens een muurbloempjesbestaan, een weinig benijdenswaardige rol die waarschijnlijk veel te maken had met zijn verschrikkelijk banaal ogend koetswerk. Met de Yaris pakte Toyota het helemaal anders aan. Mini's mogen en kunnen weer mooi of op zijn minst origineel zijn, dat hadden verscheidene Europese constructeurs ondertussen al bewezen. De Japanners hebben het dan ook maar eens geprobeerd, met dus die in de eerste plaats voor ons continent bedoelde Yaris. Vanaf volgend jaar zal de auto ook in Frankrijk worden gebouwd, waarmee de constructeur meteen hoopt door te breken op een markt waar hij tot nog toe weinig brokken wist te maken.

Toyota vertrok bij het ontwerp van zijn mini met een blanco blad papier. Alles moest nieuw zijn: de carrosserie, het interieur, het onderstel en de motor. Ondanks een slechts 3,6 meter lange carrosserie biedt de Yaris verrassend veel binnenruimte. Zelfs achterin is er plaats voor volwassenen, wat niet van al zijn concurrenten kan worden gezegd. Net als in de Renault Twingo, die de Japanners ongetwijfeld als bron van inspiratie hebben benut, kan de achterbank worden verschoven. Over een lengte van vijftien centimeter zelfs, zodat u kan kiezen tussen extra beenruimte of wat meer plaats voor bagage.

In het interieur vinden we nog meer originele trekjes. Zo werd de traditionele en in dit soort auto's doorgaans vrij eenvoudige instrumentenbord vervangen door een exemplaar in het midden van de auto. Het is wel even wennen aan de digitale informatieopgave: groene cijfers, letters en balkjes die oplichten tegen een zwarte achtergrond. Bovenin de middenconsole is er plaats voor een heus navigatiesysteem, nog een unicum in deze prijsklasse. Je moet er wel 49.900 frank (1.237 euro) voor neertellen. Handig zijn ook de talrijke bergvakken, waarin je wegenkaarten, zonnebrillen, gsm, snoep en zelfs de zuigfles voor baby kwijt kan. Over dit interieur en de auto in zijn geheel is duidelijk langer nagedacht dan we van de doorgaans nogal fantasieloze Japanners gewoon zijn. Of beter nog, ze hebben eindelijk eens wat meer rekening gehouden met de mening van Europese ontwerpers en stilisten. De basislijnen van het koetswerk werden zelfs ontworpen door een Griek!

De mechaniek is zonder meer briljant. De Yaris was maandenlang alleen met een éénlitermotor verkrijgbaar, die dankzij 16 kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en vooral een knappe variabele kleptiming vrij behoorlijke prestaties weet te combineren met een matige dorst. Bij lage toerentallen is er flink wat koppel, bij hogere komen er extra pk's vrij. Met een vermogen van 68 pk haalt de Yaris een topsnelheid van bijna 160 km/u en spurt hij van 0 naar 100 km/u in zo'n 14 seconden. Wie wat rustiger met het gaspedaal omspringt, heeft genoeg aan 7 liter benzine per 100 kilometer. Het enige nadeel van deze - naar verluidt - ook heel milieuvriendelijke krachtbron is dat ze bij grote belasting nogal wat kabaal durft te maken.

Net als bij de Renault Twingo kan er worden gekozen voor een semi-automatische versnellingsbak. Er moet nog manueel worden geschakeld, maar het ontkoppelen gebeurt automatisch. De auto heeft dan ook maar twee pedalen en de linkervoet mag rusten. We blijven het een halfslachtige oplossing vinden. Wie het zichzelf makkelijk wil maken, moet voor een echte automaat kiezen. Maar die is in deze Yaris alleen met de 1,3 liter-motor te combineren. Deze tweede krachtbron is nog maar sinds kort verkrijgbaar en zorgt dankzij een vermogen van 86 pk voor nog aanzienlijk betere prestaties. Het rijplezier dat hij verschaft is, zoals we ook in de Yaris Verso mochten ervaren, zelfs best te vergelijken met dat van aanzienlijk grotere benzinemotoren bij de concurrentie.

Maar dat geldt eigenlijk ook al voor het basismodel. Het brede spoor, de relatief lange wielbasis en het, ondanks het hoge koetswerk, vrij lage zwaartepunt zorgen voor een voortreffelijke rechtuitstabiliteit en een verregaand neutraal en dus veilig bochtengedrag. Remmen doet de auto ook keurig en op alle varianten zit een ABS.

Al die moderne technologie heeft onvermijdelijk invloed op de prijs en echt goedkoop is deze Yaris dan ook niet. Voor het basismodel, de zogeheten Linea Natura, wordt 368.600 frank (9.138 euro) aangerekend. Een 1,3 liter met meteen ook een rijkere uitrusting is er vanaf 443.500 frank (10.994 euro), terwijl voor een carrosserie met vijf deuren steeds een supplement van 16.000 frank (397 euro) dient te worden neergeteld.

Model: Yaris 1.0

Motor: viercilinder

Cilinderinhoud (cc): 998

Vermogen (kW/pk bij opm): 50/68 bij 6.000

Koppel (Nm bij opm): 90 bij 4.100

Topsnelheid (km/u): 155

0 tot 100 km/u (sec): 14

Gemiddeld testverbruik (l/100 km): 7

Leeggewicht (kg): 830

Lengte/breedte/hoogte (mm): 3.610/1.660/1500

Kofferinhoud (l): 205/305

Prijs (frank/euro): vanaf 368.600/9.138

Prijs 1.3 (frank/euro): vanaf 443.500/10.994

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234