Zaterdag 29/01/2022

Toyota's paradepaardje verdringt de stoere Hummer

Door het grote succes van de Prius, een zuinige hybride wagen van Toyota, is het in de VS twee maanden wachten op een exemplaar. Niet de zware, tankachtige Hummer van GM maar de bescheiden Prius is het statussymbool geworden.

New York

de Volkskrant

Diederik Van Hoogstaten

Op de Brooklyn Bridge in New York reed vorige week een zilvergrijze Toyota Prius, de zuinige hybride auto. In het vlotte wagentje zat een academisch ogend type. De man keek ongemakkelijk, wat mogelijk te maken had met de tank die aan zijn bumper kleefde: een gele Hummer H2, twee keer zo groot als de Prius, die ook nog toeterde toen hij niet meteen langs de Toyota kon.

De auto's zijn beide populair in de VS, maar het afgelopen jaar was de Prius de winnaar. Voor de Prius, in 2004 de auto van het jaar, bestaat een wachtlijst. De verkoop van de Hummer, geïnspireerd door de militaire Humvee, duikelde vorig jaar met 30 procent omlaag, parallel aan de algemene malaise van fabrikant General Motors (GM).

Terwijl de Hummer past in de Amerikaanse traditie van groot en benzineslurpend, markeert de Prius een ontluikend besef dat het zo niet langer kan. Dat zit deels in de portemonnee van de automobilist. De olieprijs schommelt rond de 50 dollar (38 euro) per vat en dat leidt tot hoge benzineprijzen. In New York kost een gallon 2,10 dollar, bijna 50 eurocent per liter. Een lachertje voor Belgen, maar een gotspe voor Amerikanen.

Door benzine met elektriciteit te combineren verbruikt de Prius driemaal minder benzine dan de Hummer. Ook wat prijs betreft is er een groot verschil. De Prius is beschikbaar vanaf 16.000 euro. Voor een Hummer betaal je 40.000 euro voor de goedkoopste versie. Dat Arnold Schwarzenegger er acht bezit is leuk, maar niet langer een garantie voor succes.

De Prius is doorgebroken in grote, progressieve steden als New York en Los Angeles, waar het milieubewustzijn relatief hoog is. Vorige week was het landelijk nieuws toen een tweedehandshybride voor meer dan 30.000 dollar werd verkocht in een voorstad van Los Angeles, meer dan de nieuwprijs. Kennelijk was het verlangen naar het statussymbool zo groot, dat de wachttijd van gemiddeld twee maanden onoverkomelijk was. Toyota heeft aangekondigd dat de maandelijkse productie dit jaar van tien- naar vijftienduizend gaat, maar dan nog zal er wachttijd zijn, voorspelt het bedrijf.

Ook Hollywood speelt een rolletje in het succes. In zijn nieuwste film Be Cool rijdt John Travolta in een Prius rond. Nee, snel is die niet, maar 'als je belangrijk bent, wachten ze op je', merkt Travolta op, onderwijl een liefhebbende blik op de Prius werpend. Bovendien komt binnenkort de ecothriller The Deal met Christian Slater uit. Daarin leidt een nieuwe oliecrisis tot oorlog en onbetaalbare benzine. De boodschap: liever een hybride.

Een recente peiling van prijsadviseur Kelly Blue Book en onderzoeksbureau Harris wees uit dat de populariteit veel te maken heeft met de benzineprijs. In maart groeide het percentage consumenten dat overweegt een hybride aan te schaffen van 4 naar 8. Maar opvallendst was dat 77 procent van de ondervraagden serieus denkt over een zuinigere auto als benzine de grens van 3 dollar per gallon zou doorbreken. Dat is een reëel scenario als het zo doorgaat met de olieprijs.

Bovendien hebben automobilisten niets dan goeds te zeggen over hun Prius. Het blad Consumer Report bericht dat zij op dit moment de meest tevreden autobezitters zijn.

Het succes heeft bijgedragen aan het opschudden van de Amerikaanse automarkt, met General Motors (GM) en Toyota als symbolen van de verschuivingen. Alle Amerikaanse fabrikanten worstelen, maar GM kwam met erg slecht nieuws. De onderneming in Detroit verloor in het eerste kwartaal 1,1 miljard dollar in de VS. Dat is het spiegelbeeld van een jaar geleden, toen 1,3 miljard winst werd geboekt. Het is het slechtste kwartaal sinds 1992. Het aandeel-GM duikelde naar het laagste punt in twaalf jaar.

GM wijt het verlies grotendeels aan stijgende arbeidskosten en nieuwe boekhoudtechnieken. Maar analisten wezen naar de lauwe ontvangst van nieuwe modellen, in het bijzonder de nieuwe Hummers.

Tegelijkertijd groeide de Amerikaanse verkoop van de Japanse concurrent Toyota vorige maand met bijna 15 procent ten opzichte van maart 2004, met de Prius als paradepaardje.

"Amerikaanse auto's waren jarenlang als de Marlboro Man", zegt een autoconsultant in de New York Times. Vrijheid, ruimte, overdaad, daar ging het om. Maar de populairste auto's worden steeds gewoner, kleiner en zuiniger - precies wat de Prius is. En volgens Amerikaanse consumenten maken Koreanen en Japanners betere gewone auto's, aldus de consultant.

Tweedehandshybrides worden duurder verkocht dan nieuwe exemplaren

n Dat Arnold Schwarzenegger acht Hummers bezit is leuk, maar niet langer een garantie voor succes. Zeker niet nu de benzine zo duur is.

n Dankzij de Prius doet Toyota gouden zaken, terwijl GM het slechtste kwartaal in dertien jaar moest verwerken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234