Zaterdag 06/03/2021

'Toy Story'met ezelsoren

Deze eerste lange Duitse computeranimatiefilm bewijst dat de import van Hollywood-talent geen garantie op succes is

Digitale kinderfilm l Back to Gaya HH

Luc Joris

Back to Gaya is de allereerste lange Duitse computeranimatiefilm, die hoewel volledig in de Amblin Entertainment-studio in Hannover gerealiseerd, zeer Amerikaans aandoet. De inbreng uit Hollywood is er ook naar: de soundtrack is van de inmiddels overleden Michael Kamen (Die Hard, X-Men), terwijl het duo Don Shaw en Don McEnery, bekend van de Pixar-hit A Bugs Life, het scenario schreef.

Maar dat de import van Hollywood-talent niet automatisch een garantie op succes is, maakt deze overigens weelderig geanimeerde film duidelijk. De makers hadden beter moeten weten, want de geschiedenis leert dat juist artistiek creatieve en originele Europese lange animatiefilms, genre de plasticinefilms van Aardman, Kirikou et la sorcière of Les triplettes de Bellville, het goed doen aan de kassa.

Het uitgangspunt van Back to Gaya is een soort variant op Toy Story en Small Soldiers, alleen zijn de helden deze keer geen speelgoedpoppen maar cartoonfiguurtjes uit een tv-serie die door de tussenkomst van een waanzinnige wetenschapper in de reële mensenwereld terechtkomen. Als ze hun hachje en hun cartoonwereld willen redden, zullen de Gayanaren, figuurtjes met menselijke trekken en lange horizontale ezelsoren, evenwel hun onderlinge rivaliteit moeten begraven. En dat is voor de bange gadgetbedenker Boo, de narcistische durfal Zoo en de eigenwijze burgemeestersdochter en babe Alanta (een pastiche op Lara Croft) makkelijker gezegd dan gedaan. Want in Gaya wordt hen het leven zuur gemaakt door de Snurks, een trio vrijbuiters met vikingallures die net als ons trio door de Phantasto-Transomatic-Transfer-Machine van professor N.Icely uit de dimensie van de televisie gezogen worden op het moment dat hij Gaya's dalamiet naar de werkelijke wereld probeerde te transporteren. Met die dalamiet, energiekristal en bron van leven van de Gayanaren, wil de akelige en op wraak beluste N.Icely met de kijkers afrekenen die zijn rivaliserende tv-show verworpen hebben.

De eerste tien minuten van Back to Gaya zijn behoorlijk zenuwtergend. De fictieve wereld van Gaya is een kitscherig paradijselijk oord dat met veel bombastische schwung gepresenteerd wordt. De animatie van de achtergrondfiguurtjes in massascènes is technisch beperkt, het beeld is regelmatig uit focus en de speedy camera maakt je horendol. Gelukkig is die openingsscène geen maatstaf voor wat volgt. Eens in de esthetisch mooi vormgegeven echte wereld, een dreigende, in sfeervol blauw en groen gedrenkte grootstad met riolen vol ratten, vervallen industriële fabrieksterreinen en een desolate, neon verlichte bruine kroeg annex truckstop, wordt het ritme rustiger. Maar het scenario drijft op routine en mist punch in toon, ritme en dialogen.

Toch heeft Back to Gaya ook een interessant educatief tintje. Om terug naar Gaya te keren, proberen onze helden de hulp in te roepen van Albert Drollinger, de scenarist van hun serie. Maar die man kampt net met een writer's block. Een van de Snurks ruikt zijn voordeel: in ruil voor hulp kan zijn aandeel in de serie misschien opgekrikt worden. Samen met het Matrix-achtige gegeven van verschillende dimensies levert dat hunkeren naar een eigen wil van animatiefiguurtjes een speels doorprikken van de magie van het beeldproces op. Een digitaal lesje 'ontdek de wereld' met andere woorden.

REGIE Lenard Fritz Krawinkel, Holger Tappe VERTOLKING Pepijn Gunneweg, Danny de Munk, Jennifer de Jong, Dieter Jansen, Pim Koopman, Mattijn Hartemink LAND Duitsland, Spanje, Engeland speelDUUR 91 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234