Zondag 31/05/2020

Mobiliteit

Touring niet per se tegen superslimme kilometerheffing ‘maar kosten voor de automobilist mogen niet stijgen’

Beeld BELGAIMAGE

Touring ziet een ‘superslimme kilometerheffing’ als een van de mogelijke maatregelen voor de oplossing van het fileprobleem, maar vindt wel dat de totale factuur van de automobilist niet verder mag oplopen door die heffing. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor sociale correcties en roept de politici op om werk te maken van een groter draagvlak voor de kilometerheffing.

Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (UAntwerpen) hebben in paper voor de KU Leuven gepleit voor een systeem van “superslim rekeningrijden”. Daarbij zou de prijs niet enkel tussen de spits- en daluren variëren, maar ook binnen de spits.

Mobiliteitsorganisatie Touring laat in een reactie weten ook een voorstander te zijn van het systeem, maar stelt wel enkel voorwaarden. “Het is voor ons belangrijk dat het totale kostenplaatje voor de automobilist niet verder oploopt. Je zal dan dus ook de belasting op inverkeerstelling, de verkeersbelastingen en de taksen op brandstof moeten herbekijken”, zegt woordvoerder Danny Smagghe.

“Daarnaast willen we ook dat het opgehaalde bedrag volledig in mobiliteitsoplossingen wordt geïnvesteerd, zoals een optimalisering van de weginfrastructuur en een beter openbaar vervoer. Want ook dat kan bijdragen tot een afname van de files.”

Sociale correcties

Voorts wil Touring ook dat er sociale correcties worden ingesteld. “Een arbeider die geen openbaar vervoer te beschikking heeft, mag niet gestraft worden door deze kilometerheffing”, aldus Smagghe. Op welke manier die correctie kan worden ingevoerd, moet nog verder bekeken worden.

Momenteel lijkt een snelle invoering van het systeem erg twijfelachtig. In de startnota voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen wordt er niet over een kilometerheffing gesproken. “Maar niets sluit uit dat dit vroeg of laat weer op tafel komt, als de geesten rijpen en als er door de politici werk wordt gemaakt van een draagvlak bij de bevolking.” 

 Unizo voorstander

Unizo schaart zich achter het idee, “maar die moet dan wel consequent voor iedereen met een gemotoriseerd voertuig gelden”, zo laat de ondernemersorganisatie in een reactie weten. Een kilometerheffing specifiek voor lichte vrachtwagens kan dus niet door de beugel. “Ofwel geldt de maatregel voor iedereen, ofwel voor niemand”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) schiet het idee van een kilometerheffing voor lichte vrachtwagens af als een “non-voorstel”. “Vooral de vele ondernemers die hun lichte vrachtwagen gebruiken voor andere professionele doeleinden zullen hier de dupe van zijn. We moeten af van het idee van een dergelijke platte kilometerheffing. Die is anti-economisch en raakt de verkeerde mensen”, klinkt het daar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234