Woensdag 23/06/2021

Update

Tour bevestigt: geen oortjes, wel extra bordjesman

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Het peloton rijdt morgen in de tiende etappe wel degelijk zonder oortjes. Dat heeft de Tourdirectie vandaag op de rustdag bevestigd.
"Dit is een beslissing van de Internationale Wielerunie. UCI-voorzitter Pat McQuaid blijft bij zijn standpunt. Als de sportdirecteurs zich niet aan het reglement houden, kunnen er sancties volgen. Dat kan gaan van een waarschuwing, over boetes van 70 tot 7.000 euro, tot uitsluiting uit de wedstrijd", verklaarde koersdirecteur Jean-François Pescheux.

Extra vuistregels
De Tourkaravaan moet echter rekening houden met enkele bijkomende vuistregels. Zo zal er een extra bordjesman in koers zitten en worden de auto's met genodigden en motoren met fotografen zoveel mogelijk gebannen. De voertuigen die toch middenin de actie verzeild raken, moeten zoveel mogelijk links houden om de baan vrij te houden voor de ploegleiderswagens. Voor de bergrit van vrijdag (Vittel-Colmar) wacht de renners hetzelfde scenario. De organisatie hoopt dat het koersverloop op die manier minder voorspelbaar wordt.

Tegenvoorstellen
De wielerteams probeerden in extremis nog met twee tegenvoorstellen op de proppen te komen. Ten eerste hoopten de ploegleiders, met Jonathan Vaughters van Garmin als voorzitter, dat enkel de rit morgen zonder oortjes zou moeten afgewerkt worden en dat het experiment in de Vuelta zou herhaald worden. Het tweede voorstel, dat van Johan Bruyneel kwam, was dat elke ploeg twee renners zou kiezen die wel een oortje mogen dragen. Beide suggesties werden echter resoluut van tafel geveegd.

Lefevere

Eerder hing er een staking in de lucht. "Desnoods weigeren de renners te vertrekken", aldus Quick.Step-manager Patrick Lefevere. "Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders. Ik vind niet dat een wedstrijdorganisatie zich moet mengen in de interne werking van een ploeg. In de rit naar Saint Girons deelden ze midden in de koers mee dat er dertig kilometer verderop een olievlek op de weg lag. Zodat wij dat konden doorgeven aan de renners. Welke logica is er dan nog?" laat hij optekenen in De Telegraaf.

"Het zal niet veel uitmaken"
Veertien ploegen ondertekenden inmiddels een verklaring dat ze tegen dit initiatief zijn dat als experiment in de Tour wordt uitgeprobeerd. Dat zijn alle ProTour-ploegen, behalve Garmin en de Franse teams.

"Het zal niet veel uitmaken", denkt Martin Bruin, voorzitter van de jury in de Tour. "Een aantal organisatoren en leidende figuren in de wielersport heeft geconstateerd dat er zich in koersen te vaak eenzelfde scenario voordoet: een kopgroep is weg en wordt kort voor de finish teruggepakt. Men denkt dat dat te maken heeft met de oortjes, met de instructies die ploegleiders geven."

Geen richtlijnen
Bruin is niet enthousiast, met name omdat er geen richtlijnen zijn verstrekt over hoe te controleren en te straffen. "Moeten wij elke renner voor de start gaan fouilleren? Staan er straffen op overtreding? Ik weet het niet."

"Niet in de Tour"
Al voor de Tourstart waren er felle reacties. De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. "Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?"

"Zo'n experiment doe je niet in de Tour", vindt Rabo-ploegleider Erik Breukink. "Ik vrees dat het ten koste gaat van de veiligheid." (mvl/anp)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234