Maandag 17/02/2020

'Tot nu toe nog geen egoclashes'

Het ereschavot van Humo's Rock Rally moest Geppetto & The Whales afstaan aan drie andere bands. Maar in de wedren naar de platenrekken geeft de groep die laureaten het nakijken. Een half jaar na de wedstrijd verschijnt hun eerste, knappe albumette People of Galicove.

Geppetto & The Whales duwde zich al langer stevig op in de vaart der volkeren. Radio 1 en Studio Brussel draaiden hun singles 'Juno' en 'Oh My God' en zowel in de Vox-lijst als in de Afrekening maakten ze een goede beurt. Verschillende platenfirma's hengelden dan ook naar hun handtekening onder een contract. Nauwelijks te geloven dat de groep vandaag amper twee jaar bestaat. En dat vier van de vijf leden nog steeds in de schoolbanken zitten.

De interesse voor deze groep is anderzijds ook weer niet zo vreemd. Geppetto & The Whales beroept zich op een fraaie, sfeervolle sound, die americana aan onvervalste popmelodieën bindt. De banjo gaf hen voorbarig het new-folketiket van Mumford & Sons, maar op hun eerste ep blijken Fleet Foxes, Crosby, Stills & Nash of Arcade Fire nauwer bij het groepsgeluid aan te leunen. "Pascal Deweze heeft als producer mee aan onze sound gesleuteld", vertelt Sander Sterkens, een van de drie songschrijvers. "Hij duwde ons zachtjes andere richtingen uit. Liefst zo ver mogelijk van wat hij fascistische folk noemt. (lacht) Hij heeft echt een hekel aan die archetypische drumritmes en banjo van de new-folk."

Ook Leonard Cohen lijkt een hand te hebben in de teksten van de groep. Of is het toeval dat je in 'Juno' zijn legendarische songregel "Love is not a victory march" uit 'Hallelujah' hoort? "Een bewuste hommage", knikt Sterkens. "Het verwondert me eigenlijk dat die knipoog nu pas wordt opgemerkt. In de clip ging ik er namelijk nog vérder op in. Je ziet me in een tentje lezen over Jeff Buckley, die de bekendste versie van 'Hallelujah' maakte. Waarom we zijn lyrics leenden? Je kunt de vraag ook anders stellen: waarom zou je aan zo'n prachtige, waarachtige zin voorbijgaan?"

Zoals Cohen dweepte met Marianne of Suzanne, werkt ook Geppetto & The Whales graag met namen in de titels. "Dat is toevallig gegroeid", klinkt het. "In feite waren het eerst werktitels. Maar toen merkten we dat de plaat op die manier een eenheid vormde. Ik stelde me voor dat alle personages leven in een fantasiewereld die Galicove heet. Al kan die plaatsnaam evengoed staan voor een verleden dat nooit heeft plaatsgevonden. In die fictieve omgeving kom je ene 'Rufus' tegen, een zwerver die na lange omzwervingen huiswaarts keert en er eindelijk rust vindt. 'Tommy' is dan weer geïnspireerd op een fantasie waarin een leraar 's nachts een dubbelleven leidt en op schimmige parkings langs de autostrade rondhangt. 'Duquesne's Horse' is op zijn beurt een ode aan Abraham Dusquesne. Een zeventiende-eeuwse Franse, obscure oorlogsheld. Al zien we het liever als een hommage aan alle vergeten helden - alle moedige mannen en vrouwen die een hoofdrol speelden op het slagveld, maar nu volkomen weggewist lijken uit het collectieve geheugen."

Troubadoursfeer

Liefst drie frontmannen telt Geppetto & The Whales: Sander, Nikas en Kobe Dupont. Die zijn ook elk songschrijver. De perfecte storm voor egoclashes, met andere woorden. Of is dat beeld overtrokken? "Voorlopig ondertekenen we alle songs met de naam van de groep", weerlegt Goossens. "Onze songs zijn ook effectief puzzels, met stukjes van afzonderlijke ideeën, losse melodielijnen en jams. Er vallen wel vaak harde woorden, maar tot nu toe liet niemand z'n ego overheersen."

Wel trappelt de groep van ongeduld om te bewijzen wat ze nog in hun mars hebben. "Succes betekent voor ons: heel goede platen maken, en véél kunnen spelen", meent Sterkens. "Ik hou van die troubadoursfeer. Gewoon de wereld rondtrekken en muziek maken. Dat hoeft niet per se voor een groot publiek. Als we maar genoeg verdienen om verder rond te trekken."

People of Galicove verschijnt vandaag bij EMI. Begin 2013 volgt een theatertour. www.geppettoandthewhales.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234