Dinsdag 20/10/2020

Tot de laatste morzel neerstortend beton

Geert van Istendael is schrijver van Het Belgisch labyrint.

1957. Op het bioscoopjournaal zag je traag en statig de bomen vallen op de Leopold II-laan. Het viaduct van Koekelberg (allang gesloopt, wie kent het nog?) zou hun plaats innemen. Op licht overspannen toon toeterde een tenorstem: "La nature recule devant le progrès!" De definitie van vooruitgang luidde: hoe meer auto's, hoe beter.

Een kwarteeuw later. Ik werk voor het tv-journaal, redactie binnenland, en doe het FDF (intussen heet die partij Défi). De francofone coryfeeën kijken aan tegen de zoveelste Vlaamse verovering. Geen taalwet deze keer, maar een tunnel waardoor de boerse Vlaamse horden massaal Brussel zullen binnenrukken. De tunnel, zeggen ze met afgrijzen, is een instrument "de l'impérialisme flamand". Ik vind geen woord uit, ik zweer het.

Iets meer dan een kwarteeuw later. Minister Ben Weyts (N-VA) wil niet dat Vlaanderen mee betaalt voor de renovatie van de Brusselse tunnels. Je kunt niet zomaar een factuur doorsturen naar anderen, vindt hij. Brussel is verantwoordelijk en moet dus betalen.

Wat kunnen we daaruit leren?

Eén. In alle tijden worden stommiteiten verteld. Zestig jaar geleden. Dertig jaar geleden. Vandaag.

Twee. De hedendaagse Vlaams-nationalist Weyts is het roerend eens met de francofone ultra's van weleer. De oude FDF'ers wilden tot elke prijs de gehate Vlamingen weren uit la capitale. Blijkbaar wil de huidige minister het de Vlamingen zo lastig mogelijk maken om hun eigen hoofdstad binnen te rijden. Begrijpe wie begrijpen kan.

Je kunt natuurlijk aanvoeren: ja maar Brussel heeft al een smak geld gekregen om het pendelprobleem aan te pakken. En toch vallen de tunnels in puin.

Juist dat zou de flaminganten aller partijen aan het denken moeten zetten. Was ik Vlaams-nationaal gezind (quod non), ik zou de verkeersellende van Brussel exploiteren tot de laatste morzel neerstortend beton. Want Brussel mag dan nog zo veel de hoofdstad zijn van Vlaanderen, we weten allemaal dat de Franstaligen er uit alle macht de baas proberen te spelen.

Dus: Honderd miljoen zei u? Geen probleem, maar dan gaat u de taalwetten nu eens eindelijk streng toepassen, tot in het geringste loketje. En een beetje snel, die wetten van het Belgische volk zijn bijna even oud als de Stefaniatunnel. O ja, nog dit: we komen eerst controleren, pas daarna krijgt u de centen.

Nog tweehonderd miljoen? Geen enkel punt, maar dan moet u vooraf alle politiezones samenvoegen.

Nog driehonderd miljoen, wegens dreigend verkeersinfarct? We begrijpen het probleem. Die miljoenen komen eraan, op één voorwaarde. U fusioneert alle gemeenten, alle negentien, gesnopen, zodat gewest en stad samenvallen.

Macchiavelli was dan wel geen Belg, maar wij Belgen zijn altijd de kampioenen geweest van de politieke koppelverkoop.

Het is niet ondenkbaar dat de doorsnee Brusselaar het ook nog eens in dank zou afnemen. Eindelijk veilige tunnels, eindelijk een gestroomlijnd bestuur, eindelijk een politie die geen belang meer heeft bij grensconflicten.

Ik ben zeer gesteld op de onbekommerde, rommelige, zeg maar chaotische kanten van mijn stad. Maar zei de meest Brusselse politicus aller tijden niet: 'trop is te veel en te veel is trop'?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234