Donderdag 29/10/2020

Consument

‘Tot 360 euro korting op gezonde voeding’: Delhaize lanceert nieuwe klantenkaart

Beeld Belga

Supermarktketen Delhaize lanceert SuperPlus, een nieuw getrouwheidsprogramma waar kortingen voor gezonde voeding aan verbonden zijn. Die kortingen kunnen oplopen tot 15 procent voor producten met een Nutri-Score A en B. Delhaize wil op die manier de ‘gezondste supermarkt van België’ worden.

Delhaize zegt niet van plan te zijn een prijzenoorlog te beginnen in ons land, maar heeft wel de ambitie om voor gezonde voeding “de beste optie te willen zijn”, aldus CEO Xavier Piesvaux. Het nieuwe getrouwheidsprogramma - SuperPlus gedoopt - vervangt de bestaande Plus-kaart. SuperPlus zal werken als een app op de smartphone van klanten, maar ook een klassieke kaart zal nog beschikbaar zijn.

Wie bij Delhaize winkelt, krijgt zoals voorheen automatisch spaarpunten. Het nieuwe is een kortingsprogramma voor gezonde voeding, afhankelijk van hoeveel de klant maandelijks winkelt. Er is een standaard korting van 5 procent op gezonde producten. Die loopt op tot 10 procent bij maandelijkse uitgaven tussen 200 en 500 euro en wordt 15 procent wanneer de klant voor meer dan 500 euro producten met Nutri-Score A of B aankoopt. De kortingen zijn dan de volgende maand geldig op producten met Nutri-Score A en B, maar wel beperkt tot 30 euro per maand. Volgens Delhaize kan de korting zo oplopen tot 360 euro per jaar voor gezonde voeding.

Een gemiddelde winkelkar van de gemiddelde Belg bij Delhaize wordt op die manier 4 à 7 procent goedkoper in vergelijking met voorheen, maakt de keten zich sterk. “We willen een democratisering van gezonde voeding”, aldus CEO Piesvaux.

‘Belangrijke trend’

Volgens retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick) is het nieuwe getrouwheidsprogramma van Delhaize een heel intelligente zet. De trend van gezonde voeding zie je meer en meer opduiken, en ook andere supermarkten springen op de kar. “Maar niemand doet het zo consequent als Delhaize. Ze zijn er al een tijd mee bezig”, aldus Van Ossel. “Het gaat om een structureel belangrijke trend, die overeenkomt met wat Delhaize in het verleden al heeft gedaan. Het sterkt hen in hun profiel van de supermarkt met het ‘beter eten’.”

Voor concurrenten vormt het nieuwe aankoopprogramma een moeilijk te beantwoorden zet, meent Van Ossel. “Colruyt kan moeilijk zijn laagste prijs hanteren als door de variabele kortingen niet duidelijk is hoe groot het voordeel is.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234