Vrijdag 04/12/2020

Toptransfer in reclameland

Katrien Bottez en Geoffrey Hantson, het creatieve duo dat de voorbije jaren de prijzenkast bij reclamebureau Duval Guillaume vulde, zoekt andere oorden op. Digitaal directeur Kris Hoet volgt hun voorbeeld. Het meest succesvolle Belgische bureau van de voorbije jaren moet zichzelf nu voor de zoveelste keer opnieuw uitvinden.

Veel ophefmakender worden transfers in de reclamewereld niet. Vergelijk het met Messi en Neymar die op een en dezelfde dag hun vertrek bij FC Barcelona aankondigen. Katrien Bottez en Geoffrey Hantson zijn de absolute top in hun vak. Vier jaar geleden kwamen ze aan het creatieve roer van Duval Guillaume te staan. Sindsdien volgden de internationale successen elkaar in sneltempo op. Het 'Push to add drama'-filmpje dat Duval Guillaume voor de Amerikaanse filmzender TNT draaide, werd met 52 miljoen YouTubeviews een wereldwijde internethit. Ook de campagnes die het bureau voor onder andere Carlsberg en Coke Zero bedacht, gingen de wereld rond.

En dat legde Bottez, Hantson én Duval Guillaume geen windeieren. In 2012, een jaar nadat het nieuwe creatieve duo de lijnen ging uitzetten, werd hun bureau op het reclamefestival van Cannes uitgeroepen tot Agency of the Year. Dat succes straalde af op Bottez en Hantson. Vakblad Ad Age gaf hen in 2013 een plaatsje bij de elf grootste talenten uit de internationale reclamewereld. Ook in de creatieve ranking van Business Insider waren ze goed voor een topnotering. En de prijzen bleven komen. De voorbije drie jaar was Duval Guillaume in Cannes goed voor in totaal 26 leeuwen. Op Eurobest, dat andere toonaangevende reclamefestival, ging het Antwerpse bureau in dezelfde tijdspanne met 33 awards naar huis.

Timing is toeval

Maar nu komt dus een eind aan dat succesverhaal. Gisteren kondigde Bottez aan dat ze overstapt naar reclamebureau Famous. Daar moet ze als executive creative director Tim Driesen doen vergeten, die vorig jaar bij dat bureau vertrok. Hantson kiest voor een internationale uitdaging waar de komende weken meer duidelijkheid over komt. Ook Hoet tenslotte verwacht de komende weken meer duidelijkheid over waar zijn toekomst ligt. Hantson beseft dat het gelijktijdige vertrek van drie sterkhouders vragen oproept, maar toch is de timing volgens hem puur toeval. "De voorbije jaren kregen Katrien en ik elke week wel een jobaanbieding. Daar zijn we nooit op ingegaan. Tot er drie weken geleden plots een aanbod kwam dat ik niet kon weigeren. Toen ik dat aan Katrien liet weten, bleek zij ook net een soortgelijk aanbod op zak te hebben." Zowel Hantson als Bottez geven aan dat het tijd werd om andere lucht op te snuiven. Bottez: "Toen ik bij Duval Guillaume begon, had ik gedacht er drie jaar te werken. Het zijn er uiteindelijk dertien geworden. Dan heb je alles al een beetje gezien en gedaan."

Ook de invloed van het Franse moederbedrijf Publicis, dat Duval Guillaume in 2006 kocht, speelde een rol. De Fransen houden de teugels van hun dochterondernemingen graag strak in handen. Dat beperkt de creatieve mogelijkheden, zeker op digitaal vlak. Ook de carrièreopties voor creatieven van het kaliber Bottez-Hantson bleken bij Publicis eerder beperkt.

Voor Duval Guillaume is het vertrek van het trio een zware klap. "Maar het is niet de eerste keer dat dit ons overkomt", zegt managing director Karel Vinck. "Ook Jens Mortier, Stef Selfslagh en Peter Ampe zijn hier ooit vertrokken. Telkens hier zo'n topper vertrok, zijn er altijd andere mensen opgestaan. Dat zal ook nu gebeuren." Daarvoor rekent Vinck op Koenraad Lefever en Dries Dewilde, het creatief duo dat bij Duval Guillaume het meest prijzen achter zijn naam heeft staan. Zij krijgen versterking van Véronique Sels, een creatief zwaargewicht met meer dan 80 reclameprijzen op het palmares en een verleden bij bureaus als Marcel, TBWA Parijs en Air Brussels.

"Zij komt op vraag van Koenraad en Dries. Zij zijn creatieve toppers maar missen wat ervaring wanneer het over het binnenhalen van internationale klanten gaat." Want bij Duval Guillaume willen ze ook zonder Bottez, Hantson of Hoet mee blijven spelen met de grote jongens. "Wat hen ook zal lukken", voorspelt Hantson. "Er zit bij Duval Guillaume nog enorm veel talent. Geef hen een paar maanden en ze staan er weer. Vier jaar geleden, toen het Brusselse kantoor werd opgedoekt, is Duval Guillaume ook dood verklaard. En kijk waar we nu staan."

Succescampagnes van Duval Guillaume

Push to add Drama

Reclamespot voor de Amerikaanse filmzender TNT, waarin een druk op de rode knop de markt van Aarschot omtovert in het decor van een actiefilm.

Carlsberg Bikers

Verborgencamerafilmpje waarin een nietsvermoedend koppel een plaats moet zoeken in een bioscoopzaal vol stoere bikers.

Mindreader

Spotje voor Febelfin waarin een zogezegde helderziende toevallige passanten een heleboel persoonlijke gegevens weet te ontfutselen. Bedoeling was om mensen aan te zetten tot voorzichtigheid bij internetbankieren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234