Zondag 29/11/2020

Toptechno-dj Frederic Galliano

'Weg elektronika, leve Afrika!'

Frederic Galliano is van kindsbeen stapelgek op muziek uit Afrika. Hij is een van de grote namen in de Franse technowereld, en nu is er 's mans nieuwe dubbel-cd 'The African Divas'. Die is een prachtige, geslaagde ontmoeting tussen westerse elektronica en Afrikaanse stemmen. Galliano's voorliefde voor het Afrikaanse continent begon gek genoeg in de slaapkamer.

Frederic: "Ik was als tiener al zot van jazz en Afrikaanse muziek. Ik lag in mijn bed naar de radio te luisteren en dan hoorde ik uitzendingen op France Culture met etnische, documentaire muziek. Ik raakte er totaal aan verslingerd en toch zat ik er ver vandaan, in Montélimar (in de Provence, KoD)."

Waarom ben je dan niet eerst met Afrikaans geïnspireerde muziek begonnen?

"Ik ben een kind van mijn eigen omgeving en tijd, hé en in de jaren negentig was de opkomst van de techno voor iedereen bepalend. Er zaten in mijn eerste cd's al referenties aan Afrika, maar ik wilde er niet echt aan beginnen voor ik daar geweest was. Ik spreek maar over iets als ik het echt ken, dat is mijn karakter. Ik was me goed bewust dat het een werk van lange adem zou zijn, want je kunt niets ernstigs zeggen over Afrika na één reis."

Waren er ook Afrikaanse platen die je ongelooflijk goed vond?

"Als je naar Afrikaanse muziek wilt luisteren, dan zou ik zeker de twee eerste cd's van Ouma Sangaré aanraden: Moussolou en Ko Sira. Maar ik moet zeggen dat ik vooral een freak ben op het gebied van de etnische muziek. Het is daarom dat je ook al die geluiden op mijn cd's hoort. Het leeft, je hoort mensen praten met elkaar, takken kraken... Ik hou ervan om ondergedompeld te zijn in die sfeer."

'The African Divas' klinkt soms alsof je op een Afrikaanse markt bent.

"Dat was zeker de bedoeling. Je hoort allerlei marktgeluiden en de cd is uiteindelijk een verslag van vier jaar reizen, vier jaar geluiden en stemmen opnemen. Je hoort mij trekken van het ene dorp naar het andere, je hoort een trein in de verte..."

Zo'n album onderweg maken, is toch niet zo gemakkelijk?

"Dat wilde ik ook laten horen, dit is in de verste verte geen studioalbum. Ik ben daarheen getrokken met een hele batterij ritmen en daarop heb ik samen met de mensen voortgeborduurd. Het resultaat van die sessies heb ik ter plekke opgenomen. Achteraf ben ik de tapes gaan bewerken in Frankrijk, en ik ben dan nogmaals teruggekeerd om de mensen zelf bepaalde zaken te laten herhalen en te verbeteren. Ik ben totaal tegen een kolonialistische kijk op Afrika."

Bedoel je dat je geen vast plan had toen je naar Afrika trok?

"Juist, het heeft zich voor mij allemaal ontrold. Ik heb daar ook eerst die geheimzinnige wereld moeten leren begrijpen. Er ligt altijd meer verborgen dan je vermoedt."

Zelfs de cd's zijn zo: aan het einde is er een stilte en dan komt na een paar minuten de muziek terug.

"Juist, en wist je dat de cd's al voor het eerste nummer beginnen? Je moet thuis maar eens terugspoelen. Vier jaar werk kun je niet op twee cd's krijgen en daarom heb ik de grenzen nog wat verlegd!"

Heb je je er nooit verloren gewaand?

"Nee, integendeel, ik voelde me er helemaal op mijn gemak. Het is een groot maar warm continent, in alle opzichten."

Vertel.

"Ik heb in Afrika heel wat meegemaakt en er mijn ogen goed de kost gegeven. Ongelooflijke dingen, maar ik vertel er niet graag over, omdat ze voor mij dan hun magie verliezen. Waarover ik het heb? Over bepaalde rituelen en ook over sommige manieren van muziek maken. Je moet die daar zelf gaan meemaken. Die toverachtige en geheimzinnige momenten navertellen is uit den boze: het is een totaal andere wereld."

Kreeg je daar ook het idee om je eigen label met louter Afrikaanse muziek op te starten?

"Het komt precies doordat ik daar allerlei ongelooflijk knappe artiesten ontmoette dat ik mijn label, Frikyiwa, heb opgericht. Kijk, als je daar bent en je legt je oor te luisteren, dan word je voortdurend verbaasd, want er is enorm veel! Ik werd er constant aan herinnerd dat wij echt totaal niets van Afrika weten."

Je hebt wel interessante dingen gedaan: Afrikaanse stemmen en ritmes met Europese instrumenten en funky beats gecombineerd.

"Het had natuurlijk met mijn background te maken, maar ik ben blij dat je niet van remixen spreekt, want het was echt samenwerken. Het is ook het resultaat dat álle partijen het meest blij maakt. Zo is The African Divas met die schitterende vrouwenstemmen (de Diva's dus) en muzikanten gaan groeien, met wederzijds respect."

African Divas is verdeeld in twee 'suites', telkens één cd lang.

"Het zijn gewoon twee verschillende perioden die ik zo heb willen aanduiden. De eerste 'Mom Kai Suite' stamt uit mijn eerste reizen. Wat Mom Kai betekent? Ach, het is een soort van tussenwerpsel, iets in de stijl als 'Weet je?' of 'Fuck'. Die eerste cd is een beetje ouder, een beetje directer en ook wat nerveuzer. De tweede 'suite' is wat kalmer en bevat recenter materiaal."

Je plaat verschijnt op het bekendste Franse technolabel (F Comm) maar je hebt je wel héél anders ontwikkeld dan de meeste dj's.

"Dat was niet moeilijk, want in tegenstelling tot de meeste van mijn collega's blijft deze jongen níét hetzelfde plaatje draaien. Ik ben iemand die graag woelt en zoekt in de ondergrond en het liefst alles in twijfel trekt. Ik moet zelfs zeggen dat de elektronische muziek mij niet meer interesseert. Voor mij is het een middel geworden, maar niets meer dan dat. Wat mij nog wel aantrekt, is 5.000 kilometer afleggen om boeiende muziek te maken, of het nu jazz of afro of elektro is. In het begin was het de jazz die ik met de techno vermengde, achteraf kwam de Afrikaanse muziek en morgen is het waarschijnlijk iets anders. Misschien dat ik op een dag van het elektronische afstap omdat het niet meer interessant is.

Dus je bent dj af?

"Nee, het blijft voor mij de manier om muziek te maken. Ik ben en blijf voor alles een gast die opgegroeid is in techno en house. Maar het is zo dat die muziek mij niet langer interesseert, ik voel de behoefte om die hele scene open te gooien, ze te breken. Let op, ik draai nog altijd vaak in Europa. In mijn set zitten er dan weer wel etnische elementen uit de wijde wereld. Het is natuurlijk anders dan een straighte hiphop- of houseset, maar er zijn nog heel veel mensen met een open geest."

Heb je ook in Afrika gedraaid?

"Nee, er zijn wel clubs in Senegal en Mali, maar ik wil daar draaien zoals ik gewoon ben en er zijn ginds geen middelen voorhanden. Dat is beslist iets voor de toekomst."

Frederic Galliano & The African Divas is nu uit op F Communications en wordt verdeeld door PIAS.

Koen De Meester Foto RV

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234