Zondag 22/05/2022

Topoverleg over nieuw model voor VW Vorst

Martin Winterkorn, de nieuwe grote baas van Volkswagen, denkt eraan om in de fors afgeslankte autofabriek VW Vorst een nieuw Audimodel te produceren vanaf 2009, meldt Der Spiegel. Zowel de vakbonden als de regering plegen deze week overleg met Duitse beslissingsmakers.

door Emmanuel Vanbrussel

Vorst l 'Het is een positief signaal dat ze in Duitsland blijkbaar nog bezig zijn met VW Vorst. Maar we willen de informatie uit de mond van de directie zelf horen', zegt Pascal Van Cauwenberge, hoofdafgevaardigde van de christelijke bond ACV.

Ook zijn collega's van het socialistische ABVV dringen aan op bevestiging. "Der Spiegel is in het verleden al fout gebleken", verklaarde vakbondsafgevaardigde Hedwin De Clercq (ABVV) in De zevende dag. "Tot we van de directie meer informatie horen, kunnen we er niet over spreken."

Winterkorn stelt volgens Der Spiegel als voorwaarde dat de productie van de A1 tegen concurrentiële prijzen kan gebeuren in Vorst en zou ook vragen dat de Belgische regering een oplossing zoekt voor de overgangsperiode tot 2009. Premier Guy Verhofstadt wilde niet inhoudelijk reageren op het bericht van Der Spiegel. Hij bevestigde alleen dat hij in de komende tien dagen een reeks contacten zal hebben met zowel beslissingsnemers als aandeelhouders van Volkswagen.

De vakbondsafgevaardigden kijken reikhalzend uit naar het overleg met Bernd Osterloh, de voorzitter van de Europese ondernemingsraad. Hij komt vandaag overgevlogen naar België om aan de Belgische bonden verslag uit te brengen van de gesprekken die hij vorige week met Winterkorn heeft gehad over de mogelijke komst van een nieuw Audimodel in Vorst.

Volgens Hedwin De Clercq is IG Metall nu aan zet. De Duitse vakbond heeft een forse vinger in de pap bij alle strategische beslissingen van de autogroep. De Clercq: "De bal ligt nu in het kamp van IG Metall. Zij zijn de enigen die het kunnen doen kantelen in het voordeel van VW Vorst."

De Belgische vakbondsleiders houden rekening met de cynische mogelijkheid dat het bericht in Der Spiegel een onderdeel is van een door Volkswagen uitgekiende communicatiestrategie. Winterkorn heeft er alle belang bij om VW Vorst enig toekomstperspectief te bieden. Op die manier kan hij gunstmaatregelen afdwingen bij de regering, de gemoederen bedaren en misschien zelfs de staking in de autofabriek breken.

Volgens Hedwin De Clercq is er op dit moment hoe dan ook geen sprake van om er het werk te hervatten. "Het zou niet gezond zijn om nu de mensen weer de fabriek in te sturen. Dat zou niet goed zijn voor de kwaliteit (van de afgewerkte auto's) en is ook menselijk gezien geen goede zaak." De bonden hadden eind vorige week verklaard dat er tot 15 december gestaakt wordt.

De directie van VW Vorst pleegt morgen, een dag vroeger dan gepland, overleg met de vakbonden over de vorige week aangekondigde herstructurering. "De medewerkers en Volkswagen Brussel moeten zo vlug mogelijk duidelijkheid krijgen over hun situatie", verklaarde personeelsdirecteur Jos Kayaerts.

Volgens het officiële communiqué van VW zullen "economische alternatieven voor de fabriek besproken worden. Daarbij hoort ook het idee voor een nieuw product dat in Brussel gebouwd zou kunnen worden." Opvallend: de VW-directie spreekt niet over een nieuw 'model', maar over een nieuw 'product'. Ook in vorige communiqués werd het woord 'model' gemeden. "De woordkeuze is geen toeval, maar wat erachter zit, weet ik niet. Precies die vraag hebben we vorige week op het overleg in Wolfsburg zeven of acht keer gesteld. De directie gaf ons geen antwoord", zegt Pascal Van Cauwenberge.

De Audi A1 is volgens de plannen een kleine, vrij luxueuze driedeurswagen, die de concurrentie zal moeten aangaan met de Mini Cooper. Over de slagingskansen ervan verschilt de nieuwe VW-baas Martin Winterkorn grondig van mening met zijn voorganger, de afscheidnemende Bernd Pischetsrieder. Winterkorn, de afgelopen jaren de baas bij VW-dochter Audi, is er rotsvast van overtuigd dat de A1 groeikansen biedt voor Audi, terwijl Pischetsrieder het model altijd heeft geblokkeerd. Volgens Pischetsrieder zal de A1 te veel lijken op de iets grotere A3, die overigens nog van de band rolde bij VW Vorst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234