Maandag 18/01/2021

Ryanair

Topman Ryanair door het stof na fiasco van geschrapte vluchten: "We fucked up"

CEO Michael O'’Leary van Ryanair: "We fucked up"Beeld ANP

Meestal is het de topman Michael O'Leary die de klappen uitdeelt. Vandaag is het lagekostenmaatschappij Ryanair zelf die incasseert. "We fucked up"

596 miljoen euro. Dat gigantische bedrag is wat Ryanair vandaag aan beurswaarde zag verdampen. Aandeelhouders stuurden bij opening van de beurzen het aandeel van de lagekostenmaatschappij met zo'n 3 procent naar beneden. Het is de prijs die Ryanair moet betalen voor zijn slecht management.

Boze Europese consumentenorganisaties, boze klanten, boze autoriteiten. Iedereen lijkt boos op Ryanair. De luchtvaartmaatschappij kondigde vrijdagavond plotsklaps aan dat het tot eind oktober elke dag 40 tot 50 vluchten zal schrappen, omwille van een probleem met de verlofdagen, nadat de groep van de Ierse luchtvaartautoriteit de verlofkalender in lijn moet brengen met het gewone kalenderjaar. Daardoor zijn er niet genoeg piloten en boordpersoneelsleden om de volledige vloot in de lucht te houden. Een euvel waarvan Ryanair al wist van in juni, maar slecht heeft gemanaged, door er hals over kop en laattijdig een mouw aan te passen. Dik 300.000 passagiers kunnen getroffen worden door de annulaties. Ryanair zet alvast 20 miljoen euro opzij, voor eventuele compensaties. Test-Aankoop en haar Europese zusterorganisaties dreigen met gerechtelijke stappen. 

'Imago'

In een telefonische update met analisten kroop Michael O'Leary maandagochtend door het stof. "We fucked up", klonk het. "We hebben dit slecht aangepakt. Dit zal ons imagoschade opleveren, en geld kosten", aldus de anders zo energieke ceo.

Of O'Leary hier een persoonlijke prijs zal voor moeten betalen, is evenwel heel onwaarschijnlijk. Guy Lerminiaux, van Degroof Petercam: "Dit is een vlek op het palmares, maar binnen enkele maanden is iedereen dit vergeten." Ook luchtvaartspecialist Luc De Wilde denkt dat de mensen snel zullen overgaan tot de orde van de dag. "Ja, dit is slecht georganiseerd, en de getroffen passagiers zijn terecht boos. Maar als ze straks hun vluchten gaan boeken voor een volgende vakantie, dan staat Ryanair opnieuw bovenaan het lijstje. Ze zijn marktleider, ze zijn de goedkoopste, en op vlak van veiligheid heeft de maatschappij een goede reputatie." De Wilde erkent dat Ryanair vandaag in een storm zit. "Zoals het nooit eerder heeft meegemaakt. De kans dat iemand intern daarvoor de rekening krijgt gepresenteerd is groot. Maar het zal niet Michael O'Leary zijn."

'Robin Hood'

En dat heeft alles te maken met het palmares van de man zelf. Sinds 2001 heeft Ryanair ieder jaar de winst zien stijgen, met uitzondering van 2009. Het jongste boekjaar werd met een winst van 1,3 miljard euro andermaal een record gebroken. Ryanair is groot geworden door vast te houden aan hun gouden regel: je krijgt zero service, maar je betaalt ook maar een schijntje.

De aandeelhouders, grote investeringsfondsen als Capital World Investors of Baillie Gifford & Co, hebben samen zowat 40 procent in handen. Zij kijken slechts naar één ding. De 'return on investment'. En wie de beurskoers op langere termijn bekijkt en afzet tegen de andere indices vindt daar het antwoord waarom O'Leary vooralsnog ongenaakbaar is. Al is dit niet voor herhaling vatbaar, klonk het bij de conference call.

De 57-jarige O'Leary is zelf met zowat 3 procent aandeelhouder van Ryanair, dat werd opgericht door Tony Ryan. Dat maakt hem op papier miljonair, terwijl hij zelf graag als "Robin Hood" wordt omschreven. In een recent interview met de Financiële Telegraaf zei hij daarover dat hij wil herinnerd worden als de man "die van Ryanair de Ikea van de luchtvaart met de laagste tarieven maakte en er weliswaar genoegen in schepte af en toe mensen en bedrijven functioneel af te zeiken of op stang te jagen, maar daarmee altijd gratis de aandacht trok." Neen, zijn vier kinderen, paarden en zijn Aberdeen-Angus koeien zullen hem nog wel even moeten missen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234