Zaterdag 04/12/2021

Economie

Topman Philip Morris: "Ik hoop dat sigaretten in de toekomst verdwijnen"

Een roker met een elektronische sigaret.  Beeld Pixabay / lindsayfox
Een roker met een elektronische sigaret.Beeld Pixabay / lindsayfox

Tabaksgigant Philip Morris denkt aan een toekomst zonder de traditionele sigaret. Dat heeft topman André Calantzopoulos vandaag tegen de BBC gezegd. Calantzopoulos deed zijn uitspraak bij de lancering van Philip Morris' alternatief voor de sigaret in Groot-Brittannië.

"Ik denk dat er een tijd komt dat deze alternatieve producten zo zijn ingeburgerd dat we samen met overheden kunnen werken aan een uitfasering van sigaretten", zei Calantzopoulos. Hij hoopt bovendien dat die tijd snel aanbreekt, voegde hij daaraan toe.

De alternatieve sigaret van Philip Morris, die iQOS heet, verbrandt geen tabak, maar verwarmt deze slechts. Daardoor zou 90 procent minder schadelijke stoffen vrijkomen bij het nemen van een trekje. De iQOS is een dunne sigarettenhouder die thuis kan worden opgeladen met een speciale accu. In de houder stopt de roker vervolgens tabaksstokjes, die lijken op een sigaret maar slechts half zo lang zijn. Laad de sigarettenhouder thuis op, stop er een tabaksstokje in, en het 'gezondere' roken kan beginnen.

iQOS van Philippe Morris.  Beeld Rechtenvrij
iQOS van Philippe Morris.Beeld Rechtenvrij

Met de iQOS, die eerder dit jaar al in onder andere Zwitserland, Portugal, Italië en Japan werd geïntroduceerd, probeert Philip Morris zijn plek in de markt voor alternatieve rookwaar veilig te stellen. De haast die Calantzopoulos in het gesprek met de BBC aan de dag legt is niettemin opmerkelijk te noemen. In 2015 bestond Philip Morris' omzet van bijna 27 miljard dollar (meer dan 25 miljard euro) nog bijna volledig uit de verkoop van traditionele sigaretten. Het concern, bekend van merken als Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht vorig jaar ruim 847 miljard sigaretten in meer dan 180 landen. Daarmee heeft het 15,6 procent van de internationale markt in handen.

Meer rokers

Dat de traditionele sigaret nog steeds de kip met de gouden eieren is, blijkt ook uit de winstcijfers. Alleen in 2015 hield Philip Morris al 6,5 miljard euro over, geld dat hoofdzakelijk uit de verkoop van het doorsnee rokertje komt. Het aantal mensen dat rookt, neemt ook nog toe, blijkt uit cijfers van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. In 2012 waren er 967 miljoen mensen die rookten, tegenover 721 miljoen in 1980. De WHO stelt dat het aantal sinds 2012 verder is toegenomen tot over de miljard mensen.

Het percentage mensen dat rookt is wel gedaald, zowel bij de mannen (41 procent - 31 procent) als de vrouwen (10 procent - 6 procent). Dat het aantal in absolute zin toch is toegenomen, komt door de groei van de wereldbevolking. Met name in Bangladesh, China en Rusland zijn vergeleken met 1980 veel meer rokers te vinden.

Om toch voorbereid te zijn op een verandering in de markt stak Philip Morris desondanks 2,8 miljard euro in de ontwikkeling van alternatieve producten. Ook de andere grote spelers in de tabaksindustrie (British American Tobacco, Imperial Tobacco en Japan Tobacco) verkopen al alternatieven. Het gaat hierbij echter om e-sigaretten, die geen tabak opwarmen maar een vloeistof met nicotine verdampen. Deze sigaretten hebben de harten van rokers nog niet veroverd. De meer dan één miljard rokers wereldwijd blijven veelal vasthouden aan de ouderwetse sigaret.

De tabaksindustrie heeft niet enkel een passieve rol in het onderhouden van de rookverslavingen van haar klanten. Bekend is dat de grootste sigarettenfabrikanten, waaronder Philip Morris, decennialang onderzoeksresultaten met daarin verbanden tussen (mee)roken en gezondheidsproblemen onder de pet hebben gehouden. De rechtszaken die op de bekendmaking van die misstanden volgden, kostten de industrie honderden miljarden dollars. De controverse rond de sector is nooit helemaal verdwenen. Anno 2016 worden fabrikanten nog altijd beschuldigd van gesjoemel met cijfers en het verslaafd maken van (jonge) consumenten met agressieve campagnes, het laatste met name in Azië.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234