Donderdag 18/07/2019

Topman Brusselse MIVB wil met NMBS op spoor concurreren

MICB-CEO Brieuc de Meeûs Beeld Photo News

De topman van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB, Brieuc de Meeûs, overweegt om ook op het spoor actief te worden. Dat bericht De Tijd vandaag. De meningen zijn verdeeld. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan zich vinden in het denkspoor terwijl ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) er niet meteen voor te vinden is. De NMBS wil zich op dit moment niet mengen in de discussie. “Het is aan de vier mobiliteitsministers om tot een gezamenlijk standpunt te komen”, klinkt het bij het bedrijf.

"Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest. Waarom zou de MIVB dan ook geen diensten op het spoor aanbieden? Ons doel is mensen te vervoeren, op welke manier is van geen tel." MIVB-CEO Brieuc de Meeûs wil laten bestuderen of een treinaanbod met voldoende frequentie mogelijk is en hoeveel de aankoop van nieuwe treinstellen kost.

De MIVB-topman reageert op een scenario dat door de Franstalige groenen is gelanceerd. Ecolo ziet in een apart Brussels treinaanbod een alternatief voor de uitbreiding van de Brusselse metro. Er brak de voorbije weken een slaande ruzie los tussen de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) en Ecolo, met steun van de zusterpartij Groen, over de geplande metrolijn 3 van Noord- naar Zuid-Brussel. 

De groenen stoorden zich vooral aan het hoge kostenplaatje van bijna 2 miljard euro dat andere investeringen in mobiliteit dreigt te hypothekeren.

Vlaams zeggenschap 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan zich vinden in het denkspoor van de topman van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB, Brieuc de Meeûs, om ook op het spoor actief te worden. “De MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben gelijk om het monopolie van de NMBS in vraag te stellen”, reageert de minister. Hij pleit voor één Vlaams vervoersbedrijf.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) Beeld BELGA

Weyts pleit voor Vlaams zeggenschap over het spoor, zodat er een Vlaams vervoersbedrijf komt en hij het aanbod kan afstemmen op de trein. “Ik trek hun logica graag door. Als we in Vlaanderen zeggenschap krijgen over het spoor, dan kunnen we ons huidig vervoeraanbod van bussen en trams ten minste eens afstemmen met het treinaanbod. De trein moet immers altijd de ruggengraat vormen van een omvattend en doeltreffend openbaar vervoer.”

Weyts wil zo tot één Vlaams vervoersbedrijf komen, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus, zoals bijvoorbeeld in Londen het geval is. “Voeg daar nog aan toe deelfietsen, deelauto’s en zelfs taxi’s en dán heb je een doeltreffend en innovatief antwoord op de klimaatuitdaging . Met een abonnement dat je voor zowel korte als lange afstanden snel en efficiënt van deur tot deur brengt, kan je mensen echt verleiden om de auto vaker te laten staan.”

Regionalisering

Ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) loopt er niet meteen warm voor. Dat Brusselse trams binnen enkele jaren het spoor zouden gebruiken, is niet realistisch, klinkt het op zijn kabinet. Dat zou neerkomen op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, klinkt het daar.

Ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) Beeld Photo News

Bellot wijst op de eigenheid van het spoor in Brussel, dat in feite als een soort rotonde dient zodat het treinverkeer vanuit de provincies naar de hoofdstad geraakt en de Brusselaars zich in eigen gewest kunnen verplaatsen via het dertigtal stations van het S-net. Het laat de reiziger ook toe de stad te doorkruisen om bijvoorbeeld naar Gent, Luik of Oostende te reizen, klinkt het ook.

“Trams over de Brusselse treinsporen sturen, zou hetzelfde zijn als wagens die permanent op een rondpunt rijden, zonder dat te verlaten. Dat komt bijgevolg neer op het splitsen van het net in drie: een Brussels, een Vlaams en een Waals”, zegt Bellot.

Het idee van de MIVB-topman komt voor de mobliteitsminister neer op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, zo besluit hij. “Is het dat wel wat men wil, als je het verlies aan operationele efficiëntie ziet die volgde op de splitsing van de eengemaakte NMBS In drie takken?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden