Maandag 21/06/2021

Topduo stuurt kat naar Radio 1

Een communicatieblunder met zware gevolgen. Zowel Verhofstadt als De Wever sturen hun kat naar het uitverkochte evenement.

De Belgische identiteit en wat die nu precies is, is dezer dagen een hot topic. Logisch dus dat ze er bij Radio 1 maar wat graag mee uitpakten dat ze Guy Verhofstadt en Bart De Wever hadden weten te overtuigen net over dat gevoelige thema met elkaar in debat te gaan. Het was trouwens niet de eerste keer dat ze bij de openbare omroep aan de mouw van beide heren trokken, die er wat die identiteit betreft een behoorlijk uiteenlopend standpunt op na houden. “Maar toen ging het telkens om een televisiedebat van maximaal tien minuten”, legt Jeroen Overmeer, woordvoerder van Bart De Wever uit. “Niet lang genoeg dus om een eerlijk, diepgravend debat mogelijk te maken.” Maar toen liep een paar weken geleden dus het voorstel van Radio 1 binnen: een debat van een uur waarin beide heren uitgebreid en op een rustige manier hun ideeën uit de doeken zouden kunnen doen. Dat zagen zowel Verhofstadt als De Wever wel zitten en allebei noteerden ze vier maart met stip in hun agenda.

Dat bleef zo tot Radio 1 zijn reclamecampagne voor het bewuste debat lanceerde. “We vielen van onze stoel”, vertelt Overmeer. “Plots bleek het niet om een opname in een radiostudio te gaan, maar wel om een debat met live publiek dat bovendien niet eens op de radio zou worden uitgezonden.” Niet alleen in het kamp van De Wever was de verrassing groot, ook Verhofstadt zelf was niet opgezet met het idee om voor een live publiek met De Wever in debat te gaan. Al wil zijn woordvoerder daar liever niet dieper op ingaan: “Laat ons het erop houden dat er wat ruis op de communicatielijnen zat wat het format betreft.” De woordvoerder van De Wever wil wel wat meer uitleg kwijt: “Tijdens een debat met live publiek ben je als politicus sowieso geneigd om met wat forsere uitspraken uit te pakken in een poging te scoren. In het huidige klimaat van polarisering lijkt ons dat niet aangewezen.” En dus beslisten beide politieke zwaargewichten om hun kat naar Mechelen te sturen. Met het thema van de avond of de tegenpartij heeft het afzeggen van zowel Verhofstadt als De Wever niets te maken benadrukken beide partijen. “Integendeel zelfs”, zegt Overmeer. “We willen het debat over dat thema graag aangaan, alleen kan dat enkel binnen een format dat een intellectueel hoogstaande discussie mogelijk maakt.”

Uitverkocht

Bij Radio 1 zitten ze ondertussen met de handen in het haar. De reclamecampagne met een centrale rol voor het debat ‘De Wever vs. Verhofstadt’ deed immers zijn werk en ondertussen zijn alle kaartjes voor de avond rond Belgische identiteit de deur uit. Maar dat publiek zal het dus zonder headliner moeten doen. “We vinden het heel jammer dat het is fout gelopen”, zegt Diane Waumans, het nethoofd van de zender. “Alles berust op een misverstand in de communicatie.” Bij Radio 1 waren ze gisteren nog hard op zoek naar een manier om het gat in de programmatie op te vullen, maar een oplossing was er voorlopig nog niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234