Vrijdag 18/09/2020

Topbedrijven beloven Europese jongeren 100.000 jobs en stages

Tweehonderd bedrijven slaan de handen in elkaar om in twee jaar tijd 100.000 jobs voor jongeren te creëren. Bij die bedrijven zitten grote namen als Twitter, Facebook, Cargill, Adecco, Nestlé en Google.

"Een verloren generatie", zo noemen doemdenkers de jongeren vandaag. Bijna één op de vier jongeren onder 25 jaar is vandaag werkloos in Europa. Voor Belgische jongeren tussen 15 en 24 jaar lag de werkloosheid op 26,3 procent. In de eurozone hebben in totaal 3,3 miljoen jongeren geen werk.

Opbeurende cijfers zijn het niet, maar tweehonderd bedrijven willen het probleem aanpakken en beloven in de komende twee jaar 100.000 jobs voor jongeren te creëren. De 'Alliance for Youth' wil samenwerken met politici en de onderwijssector om zowel de inzetbaarheid van jongeren op de arbeidsmarkt als de werkgelegenheid te stimuleren. Bij de deelnemende bedrijven zitten onder meer Twitter, Facebook, Nestlé, Cargill, Adecco en DS Smith.

"De Alliance for Youth is de eerste pan-Europese beweging van ondernemingen die zich ertoe verbindt om jonge mensen te helpen zich beter voor te bereiden op de professionele wereld," zegt Laurent Freixe, CEO van Nestlé Europe.

Opleidingskansen

Over vaste jobs gaat het lang niet altijd. De bedrijven van de Alliance for Youth bieden een aantal werkervaringen en stages aan. Dit zal meer dan 100.000 banen en opleidingskansen genereren, zo luidt het. Daarnaast zullen zij jongeren ondersteunen bij een goede start op de arbeidsmarkt met cv-clinics en sollicitatietrainingen. Axa Belgium, dat ook deelneemt, zal stagiairs een plaatsje geven. "We leggen de nadruk op het aanbieden van een eerste werkervaring aan jongeren. Daar knelt voor velen het schoentje in België", zegt woordvoerder Valentine Vaquette.

Maar Axa werkt nu ook al met stagiairs. Is deze actie dan niet vooral een pr-campagne? "Nee, omdat we veel actiever gaan werken met stagiairs en omdat we er ook heel duidelijk zullen over communiceren. We werken ook samen met Actiris, de Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst."

Het initiatief voor Alliance For Youth komt van Nestlé, dat vorig jaar al 'Nestlé needs youth' lanceerde en daarvoor 20.000 tewerkstellingskansen in drie jaar tijd beloofde. Zo'n 8.000 daarvan zijn vandaag ingevuld, zegt het bedrijf.

Eén van de plaatsen is voor de 25-jarige Benoît Dutordoir, die een master bio-ingenieur landbouwwetenschappen op zak heeft, én een master general management. "Ik heb mooie diploma's, maar een job vinden is niet makkelijk. Ik werk hier nu twee maanden als stagiair. Voor de helft van het loon dat ik anders zou verdienen, maar ik ben er blij mee. Deze ervaring staat goed op mijn cv."

De vraag is of het creëren van kansen voor jongeren niet een taak is van de overheid. Freixe: "De privésector heeft een belangrijke rol te spelen, omdat het daar is dat de jobcreatie gebeurt. Natuurlijk kan de overheid voor omkadering zorgen, maar het zijn uiteindelijk bedrijven die voor jobs moeten zorgen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234