Zaterdag 16/01/2021

Top 10 Expo

Dogenpaleis, Venetië: Manet. Ritorno a Venezia

Een ronduit verbluffende tentoonstelling over de vader van het modernisme. Het onbetwiste hoogtepunt in de marge van de Biënnale van Venetië. De confrontatie van Manets schandaalschilderij Olympia met Titiaans Venus van Urbino was de spil van een expo met louter topwerk, die de klemtoon legde op de diepgaande invloed van de Italiaanse oude meesters op Edouard Manet (1832-1883).

Mu.ZEE, Oostende: Philip Aguirre

Met oog voor traditie combineert Philip Aguirre (51) schoonheid en engagement. Hij ontwierp aangrijpende beelden voor het Museum Kazerne Dossin in Mechelen en samen met de bewoners van Douala (Kameroen) een wasplaats omgebouwd tot amfitheater. Mu.ZEE bracht een adembenemend pleidooi voor waardigheid en artistieke eros.

Diverse locaties, Geel: Middle Gate

Jan Hoet heeft in Geel 240 kunstwerken samengebracht van de grootste kunstenaars en van psychiatrische patiënten, zonder onderscheid. Niet toevallig in Geel, waar hij opgroeide met drie inwonende patiënten in huis. Hoet kan het nog altijd, expo's maken. Op diverse plekken, waaronder zijn ouderlijke huis, laat hij de kijker genieten én nadenken over wat kunst is. Tot 19 januari 2014.

Stedelijk Amsterdam: Kazimir Malevitsj en de Russische avant-garde

Kazimir Malevitsj, de schilder van het zwarte vierkant, is een kroonjuweel van het Stedelijk in Amsterdam. Hij wordt nu samen met zijn Russische tijdgenoten getoond. Het overzicht is oersterk, de werken van Malevitsj visueel verbluffend en zijn leven is een roman. Tot 2 februari 2014.

Antwerpen: Red Star Line Museum

Antwerpen heeft er een landmark bij. Het Red Star Line Museum toont de geschiedenis van de legendarische scheepvaartlijn die miljoenen migranten naar de Verenigde Staten bracht, en vertelt tegelijk het verhaal van migratie, vroeger en nu. De droom van miljoenen mensen én de veronachtzaamde geschiedenis van de kleine man in één sprankelend museum.

Venetië: Biënnale

Het grootste hedendaagse kunstevenement ter wereld focuste op de kunstenaar

als systeembouwer, wat ook zorgde voor de aanwezigheid van outsiderkunst. De centrale tentoonstelling was sterk, mede dankzij een minitentoonstelling die de Amerikaanse kunstenares Cindy Sherman had opgezet rond gender- en rolpatronen. In de nationale paviljoenen overtuigden Mark Manders (Nederland), Jesper Just (Denemarken) en Berlinde De Bruyckere (België).

Museum Kazerne Dossin, Mechelen: Gezichtsverlies. Jan Vanriet Jan Vanriet heeft de joodse slachtoffers van de nazi-uitroeiingskampen weer een gezicht gegeven en zo uit de anonimiteit gehaald: portretten vol picturale kracht in een schrijnend eerbetoon aan zoveel onschuldige slachtoffers. De meedogenloze uitroeiing van een volk wordt er des te gruwelijker en des te ongrijpbaarder door. Tot 30 maart 2014.

M HKA, Antwerpen: Painting and other stuff, Kerry James Marshall

Kerry James Marshall (58) is een van de belangrijkste hedendaagse Amerikaanse schilders van deze tijd. In zijn zeer divers en soms grensverleggend werk - strips, schilderijcollages en monumentale houtsneden - brengt hij zwart Amerika in beeld. Een boeiend en in Europa weinig bekend onderzoek naar Afro-Amerikaanse identiteit. Tot 2 februari 2014.

Musée des Beaux-Arts, Marseille en Musée Granet, Aix-en-Provence: Le grand atelier du Midi

De dubbeltentoonstelling Le grand atelier du Midi trok resoluut de kaart van het Zuiden als bakermat van het modernisme. Met werk van Cézanne en Van Gogh tot Bonnard en De Staël. Het verschroeiende licht haalde vorm en kleur definitief uit hun keurslijf. Volgens schilder André Derain was het Zuiden de plek waar 'de kleuren staven dynamiet werden'.

Petit Palais, Parijs: Jordaens, La Gloire d'Anvers

Een verrassende overzichtstentoonstelling in Parijs wil de Antwerpse barokschilder Jakob ('Jacques') Jordaens uit de schaduw van Rubens en Van Dyck halen en aantonen dat hij veel meer is dan de simpele schilder van feesten en gezapige burgers. Jordaens was de onberekenbare maar vaak virtuoze buitenstaander. Tot 19 januari 2014.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234