Zaterdag 23/11/2019

Toon eens uw donkere kant

Zombie-ogen en gothlippen zijn chic

Het lijkt alsof de luxemerken deze winter in een existentiële fase zijn beland. Tenminste: dat zou men kunnen concluderen als men de kleuren van bepaalde chique labels monstert. Paars, donkerbruin, aubergine, en zowat alle net-niet-zwartkleuren zijn het nec plus ultra van de make-upfanaat. Gruwelkleuren voor de ene, een statement voor de andere. Maar donker slaat blijkbaar aan. Het vreemde is: steeds meer vrouwen, van jong tot matuur, kiezen tegenwoordig voor donkere kleuren op nagels en lippen. Zijn het de donkere tijden die mee in het spel zitten?

De mode kent slingerbewegingen en niets is echt nieuw. De make-uptendensen doen net hetzelfde, alleen worden de producten gesofistikeerder. Donkere lippen zijn geen nieuwe trend. In de jaren 80 waren het de newwavers, de dapper standhoudende hippies en allerlei andere zwartrokken die zwarte lipstick droegen. Samen met uitgesmeerde zwarte eyeliner, een geut patchoeli en veelal een geëxplodeerd kapsel. Boy George durfde al eens met meerdere donkere kleuren te experimenteren. Vanaf het einde van de jaren 90 waren het de goths, met aan het hoofd Marilyn Manson, die met zwarte zombielippen hun statement maakten. Diepe donkerbruine of bordeaux lippen waren bij de avant-garde postmoderne fashionpeople ook zeer gegeerd, zowat vanaf eind de jaren 80. De dresscode was óók zwart, maar zij droegen liever Comme des Garçons of Yamamoto, Gaultier en Ann Demeulemeester. Of Mac & Maggie, als het wat goedkoper moest. En hoe zat het het de nagellak?

Nagellak voor gitaarhelden

Eind jaren 60 kwam modemerk Biba uit Londen al op de proppen met gitzwarte nagellak. Mary Quant had in de periode daarvoor de markt veroverd met nagellak in allerlei ongewone tinten, die perfect bij de kleuren van haar kleren pasten. Van de weeromstuit koos het hipste volk dan maar voor het stevigere alternatief van Biba: voor revolutionair elitair zwart. Biba was niet alleen een cultmerk, maar ook een lifestyle conceptstore in een decadente art decostijl, waar allerhande muzikanten en kunstenaars met hun meisjes samentroepten en hun geest verruimden. Lou Reed shopte er nagellak en ook Mick Jagger en David Bowie sloegen er hun make-up in. Zwarte nagels waren ineens bij muzikanten danig gegeerd, en met de punkperiode was het hek van de dam. Al wie graag de gitaar, een microfoon of de opgestoken middenvinger hanteerde en veiligheidsspelden verzamelde, verfde insubordinatiegewijs de nagels zwart. Het was bovendien het handelsmerk voor wie de op een podium wat straffer uit de hoek wou komen. In de jaren 80 kochten Joan Jett en Siouxsie hun zwarte nagellak haast per dozijn. De jaren negentig waren aanvankelijk de braafste lipstick- en nagellakjaren, tot een nieuw monster de kop roerde. De grungers wilden smurrie.

In 1996 adverteerde het kersverse Amerikaanse make-upmerk Urban Decay met de slagzin "Does pink make you puke?" (Moet u kotsen van roze?). De luxemake-upmarkt was op dat moment oververzadigd van mooie brave roze en rode tinten, met parelmoer en beige. Twee vooruitstrevende meisjes, Sandy Lerner en Wende Zomnir, hadden net hun eigen merk opgericht omdat ze de kleuren niet vonden die ze zelf wilden dragen. Ze begonnen met tien lipstickkleuren en twaalf nagellakken en gaven ze onverbloemde namen als Roach, Smog, Rust, Oil Slick en Acid Rain. Met instant succes, zeker bij het muziekvolk (van Kurt Cobain tot Danny Mommens, die toen nog zijn Sex Machines had, lang voor Vive la Fête). Donkere nagellak in vieze, rare kleuren werd danig populair, zodat ook de grotere make-upmerken het gat in de markt zagen, het roer omgooiden en de luxe-grungeversie aanboden. Toch bleven alleen de hipste grungers donkere kleuren op nagels en lippen dragen. Chic was het niet, alleen zeer tegendraads. Wie donkere tinten droeg, droeg ook legerjasjes en zwarte panty's met gaten in, en bovendien een paar piercings. Modieuze dames wilden geen 'oliedrek' op de vingernagels. De eeuwwisseling zorgde nadien voor de doorbraak van de pure bling, met glanzende glossy lipstick en een opmars van de french manicure, al dan niet met kristallen opgesmukt. In de jaren daarna bleven enkel de goths zweren bij donker. En de opmarcherende fashionista's, die graaiden vooral de lichte rozige kleurtjes en de nieuwe naturelle tinten uit de rekken weg. Nude werd het nieuwe zwart.

of toch maar rood?

De crisis van de laatste jaren heeft de nagellakverkoop beslist de hoogte ingejaagd. De modieuze consument kan zich misschien geen kleren of accessoires van luxemerken meer permitteren, maar wel een flesje nagellak. Instant bevrediging, instant zelfverwennerij, voor iets minder dan 25 euro. Fabrikanten spelen daar handig op in. Bij Chanel was het zelfs landgenoot Peter Philips, de creative director van het beautydepartement, die een hele kleurenexplosie in de sector op gang trok. Eerst met een jadekleur, daarna met een mokkakleur, nadien met kaki tinten en dit seizoen met een serie van donkerblauwen. Haast allemaal in limited editions, en dus voer voor fashionista's. De andere merken volgden, afgelopen zomer met felle zomerkleuren, en in de herfst met een donker arsenaal: het gamma moet gedifferentieerd blijven. Plots heeft donkere nagellak niet meer die controversiële connotatie. Het is mainstream chic en luxueus geworden.

Bij Gucci draagt de meest modieuze vrouw van dit seizoen een zijden blouse met een strik en een chique pantalon of kokerrok gecombineerd met paarse lipstick. De zwarte nagellak van Yves Saint Laurent, Duo Terriblement Noir, is (uiteraard ook wegens de beperkte oplage) nu al een verzamelobject. Men kan er een french manicure met zwartmat en lakmat op de nagels mee aanbrengen, voor een 'couture-effect', zo zegt de producent. Allemaal geïnspireerd door een soort van iconische look die bij 'Le Smoking' hoort, dat mannenpak voor vrouwen waar Yves Saint Laurent indertijd potten mee brak, wegens supersexy en redelijk stout want genderoverschrijdend.

Toch blijken die donkere kleuren niet voor iedereen geschikt. Een mannenpak en zwarte matte nagellak, plus donkere lipstick, daar stelt u zich natuurlijk niet mee op als een warmhartig koekebrodig moederdier dat overloopt van spontaniteit en altruïsme. U zult er uiteraard wel staan, zo in mysterie omhuld, maar het moet ten eerste bij uw karakter passen. Bovendien prijkt in de top tien van 'make-up die vrouwen fantastisch vinden maar die mannen verafschuwen', donkere lipstick ergens bovenaan. De meeste mannen zien donkere lipstick nog steeds als goth, punk of grunge. Ze lezen donkerrode of paarse lippen niet als 'modieus' of 'origineel' en 'smaakvol', zoals de bedoeling is van wie zich tegenwoordig aan donkere kleuren waagt. Het gros leest 'emotioneel ingewikkeld' of 'onveroverbaar'. Een gering aantal denkt 'zombie'. Het is maar hoe u benaderd wil worden. Wilt u als een echte fashionable femme fatale gezien worden en mannen ietwat op afstand houden, dan zullen donkere kleuren uw beoogde imago niet schaden. In het gezelschap van alleen vrouwen of modieuze homo's zult u op veel bijval mogen rekenen. Wilt u daarentegen voor het andere geslacht iets meer toenaderingsvatbaar zijn, dan opteert u wellicht beter voor een alternatieve kleur. Gelukkig is er in dit nieuwe seizoen ook een fantastisch aanbod van vrolijk en zeer levendig felrood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234