Maandag 17/06/2019

Toneelacademie Maastricht gaat Vlaams

Lotte Heijtenis, Bert Gabriëls, Jo Roets, Nathalie Meskens, Wine Dierickx: het lijstje Vlaamse acteurs en theatermakers dat de Toneelacademie Maastricht voortbracht, oogt behoorlijk indrukwekkend. De theaterschool viert dit weekend haar zestigste verjaardag met debatten, muziek en - natuurlijk - toneel. Veel toneel. ‘In Maastricht heb ik mijn goesting om te spelen teruggevonden’, zegt Lotte Heijtenis.

Nederlandse theaterschool wordt 60 en blijft populair bij Vlamingen voor acteer- en regieopleidingen

Dertig procent van de leerlingen in Maastricht komt uit Vlaanderen en dat is niet alleen omdat de stad dichtbij de grens ligt. Ook de (fusie-)problemen bij de Vlaamse opleidingen en de aandacht van de Nederlandse docenten voor vakmanschap en spelplezier spelen een rol.

Aan de Lenculenstraat 31 in Maastricht wordt vanavond de rode loper uitgerold. De Toneelacademie wordt zestig en dat wordt gevierd met een weekend vol voorstellingen. Op en naast het podium zal ook heel wat Vlaams volk staan dit weekend, want als u dacht dat het lijstje acteurs en theatermakers dat hierboven vermeld wordt volledig is, zit u er flink naast. Om nog wat aan namedropping te doen: ook theatermakers Domien Van Der Meiren, Piet Arfeuille, Inne Goris en Jo Jochems studeerden in Maastricht. Bekende Nederlandse oud-studenten zijn Johan Simons en Elsie de Brauw en ook de gezelschappen Wunderbaum en De Queeste sproten voort uit de Nederlandse toneelacademie.

“Onze opleidingen zijn altijd al populair geweest bij Vlamingen, maar de laatste twintig jaar is die populariteit nog toegenomen”, zegt directeur Leo Swinkels. “Hoe dat komt? Ik denk dat het in ons voordeel heeft gespeeld dat onze school het fusie- en ander leed bespaard is gebleven dat veel Vlaamse scholen wel hebben moeten doorstaan. Denk maar aan de problemen bij de voormalige Studio Herman Teirlinck: belangrijke docenten die afhaken, opleidingen die geschrapt worden... De docenten die wij opleiden, maken ook vaak reclame voor onze school bij hun studenten. Die zouden misschien niet aan Maastricht hebben gedacht, maar horen via hun docenten wel over ons.”

In Maastricht kun je ook een acteer-, regie-, performance-opleiding volgen, of theatervormgeving en theaterkostuumontwerp, maar die docentenopleiding is inderdaad een heel belangrijke zaak in Maastricht. Zowel comedian en Zonde van de zendtijd-presentator Bert Gabriëls als actrice Lotte Heijtenis en Jo Roets (de artistiek leider van theatergezelschap Laika) volgden de (deeltijdse) lessenreeks. “In zekere zin is het een klassieke opleiding”, zegt Gabriëls. “Ze vertrekt vanuit het spelen en zo hoort het ook.”

“Ambacht en vakmanschap staan centraal”, aldus Jo Roets, die nu zelf lesgeeft aan de academie. “Je krijgt er een doorgedreven technische training en leert er op een heel concrete manier over theater nadenken. ‘Acteren en theatermaken is een beroep en daar heb je technische bagage voor nodig’, dat is de heersende visie. Het is ook geen stijlschool. Je hoeft er niet één stijl van acteren of regisseren onder de knie te krijgen om te slagen.” Die lovende woorden worden ook officieel erkend. Van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie kreeg de Toneelacademie Maastricht als enige theateropleiding in Nederland en Vlaanderen een ster vanwege de excellente kwaliteit van haar programma. Een tweede ster werd de school toegekend voor de manier waarop zij een voorloper is in het onderzoek en gebruik van nieuwe media in de podiumkunsten.

“Ik heb er mijn goesting om te spelen teruggevonden”, bekent Lotte Heijtenis (Jes, Zot van A). “Daarvoor had ik de opleiding van Dora Van der Groen gevolgd, maar ik had ze niet afgemaakt. Ik wist niet meer of ik wel wilde spelen. Vandaar ook dat ik de docentenopleiding koos. Dat was de veiligste keuze. Al van bij het toelatingsexamen voelde ik me goed in Maastricht. Drie dagen lang werkten we samen en toen ik thuiskwam, had ik het gevoel een leuke workshop te hebben gedaan. Ook de opleiding zelf bleek al snel positief stimulerend. Je kreeg soms wel kritiek, maar er werd toch vooral gefocust op je sterke punten.”

“Het is geen opleiding van ‘afbreken om dan terug op te bouwen’, wat in vele andere scholen wel de methode is”, zegt Roets. “De bezorgdheid om en betrokkenheid met onze studenten is groot.” Ook de wisselwerking tussen Vlamingen en Nederlanders is volgens directeur Swinkels “een zegen”.

“Het blijven toch andere culturen. Vlamingen hebben over het algemeen meer inzicht en kennis en beheersen hun taal beter, maar zijn wat terughoudender en afwachtender, terwijl Nederlanders misschien minder bagage hebben, maar wel avontuurlijker en assertiever zijn. Binnen een half jaar nemen de Vlamingen dingen over van de Nederlanders en omgekeerd. Die kruisbestuiving is goud waard.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden