Zaterdag 12/06/2021

Politiek

Tommelein pronkt met verwezenlijkingen op Instagram

Staatssecretaris Bart Tommelein. Beeld Photo News
Staatssecretaris Bart Tommelein.Beeld Photo News

Staatsecretaris voor Sociale Fraudebestrijding Bart Tommelein (Open Vld) heeft een nieuwe manier gevonden om zijn verwezenlijkingen in de verf te zetten en zichzelf te promoten. Naast de traditionele advertenties gebruikt de liberaal al langer gesponsorde boodschappen op verschillende sociale media. Gisteren voegde hij ook Instagram aan dat lijstje toe.

Sinds enkele maanden is het mogelijk om op Instagram reclame te maken. Bedrijven betalen een bepaalde som, en in ruil verschijnt hun reclameboodschap in de newsfeed van gebruikers. Vooral bedrijven maken gebruik van die optie, maar gisteren dook er ook een gesponsorde post van Tommelein op. Daarin meldde hij trots dat voortaan niet enkel werkgevers die mensen in het zwart laten werken vervolgd kunnen worden, maar dat ook zwartwerkers zelf nu een sanctie boven het hoofd hangt.

"Onze communicatiemedewerkster heeft inderdaad een campagne gelanceerd. Ze deed dat op Facebook, maar Facebook stelde voor om de boodschap ook op Instagram te laten verschijnen", vertelt Tommeleins woordvoerster Margot Neyskens. Ze bevestigt dat het de eerste keer was dat het kabinet op die manier Instagram gebruikte. "We proberen om zoveel mogelijk de sociale media te gebruiken. Op Twitter, Facebook of LinkedIn kan je je immers telkens tot andere profielen richten."

Dit keer zat een jonge communicatiemedewerkster van het kabinet achter de knoppen, maar vaak stuurt Tommelein zelf zijn boodschap de wereld in. De staatssecretaris -in een vorig leven woordvoerder- weet als geen ander hoe zijn pr te verzorgen. "Hij vindt het heel belangrijk dat we als kabinet goed communiceren, en op elk bericht antwoorden", legt Neyskens uit. "Een verkiezingscampagne voer je niet enkel de maanden voor verkiezingen." Tommelein betaalt de reclameboodschappen steeds uit eigen zak, benadrukt zijn woordvoerster nog.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234