Zaterdag 19/06/2021

Review

'Tomb Raider'-upgrade laat stilaan zien wat de PS4 in zijn mars heeft

null Beeld Square Enix
Beeld Square Enix

Laat ons meteen maar met de deur in huis tuimelen: 'Tomb Raider: Definitive Edition', de PlayStation 4-versie van de vorig jaar geherlanceerde avonturengame, is gewoon het originele spel met mooiere plaatjes. Nu dat alvast uit de weg is, kunnen we de game ook wat beter op zijn waarde schatten: wie hem voor het eerst speelt op de PS4, heeft meteen een van de visueel verbluffendste games aller tijden in huis.

Geen idee hoe het zit bij de andere PlaySttation 4-eigenaars die dit lezen, maar ondergetekende zat een beetje te wachten op een PS4-game die écht kon laten zien dat de nieuwe gamemachine games met merkelijk mooiere 'graphics' kon afleveren. Wat dat betreft lieten de games die gelijktijdig met de console werden gelanceerd te wensen over. 'Killzone: Shadow Fall' moest het hebben van meer explosies en mooiere omgevingseffecten, maar toonde een visuele wereld waarbij iets te veel van de naden te zien waren. En 'Call of Duty: Ghosts', 'Battlefield 4' en 'Assassin's Creed IV: Black Flag' maakten allerminst een grafische bokkensprong ten opzichte van hun PS3-versie. De game die me eindelijk in de veel grotere visuele capaciteiten van de PS4 doet geloven, komt dan ook uit een onverwacht hoekje: de 'next-gen'-versie van een game die ondertussen al bijna een jaar geleden voor het eerst verscheen.

Dat is 'Tomb Raider' dus, de vorig jaar felbesproken, kritisch zwaar bejubelde en commercieel prima boerende remake van een inmiddels bijna twintig jaar oude videogamereeks. Fans van de originele serie hekelden het feit dat de oorspronkelijke bestaansreden van 'Tomb Raider' - het leegroven van graftombes - een beetje teniet werd gedaan in het voordeel van de open wereld en de grootse verhaallijn die door de game werd geregen. Is allemaal goed mogelijk, maar tegelijkertijd was/is 'Tomb Raider' een game die met zijn tijd is meegegaan: schieten gebeurt met een keurig dekkingssysteem, en het klimwerk verlaat de hardcore platformactie voor het elegante klauterwerk van een 'Assassin's Creed'. Dat blijft allemaal opgaan voor deze 'Definitive Edition', maar met de keurig bijgewerkte graphics voert de game daar een element aan toe dat relevanter is dan u dacht.

null Beeld Square Enix
Beeld Square Enix

Zowel bij de panoramische vergezichten die 'Tomb Raider' u presenteert als bij de momenten waarop de camera dicht op de huid van het hoofdpersonage zit - en u dus haar poriën kunt tellen, of kunt zien hoe de modder van haar bleke lijf wordt gespoeld door de regen - lijkt de game meer dan ooit alsof u door een levend olieverfschilderij loopt. De kleine minpunten die de originele game nèt onder het niveau van een klassieker hielden, zoals het levelontwerp dat hier en daar wat steken liet vallen en het feit dat de verhaallijn met enige brute kracht werd gerekt om de speelduur te verlengen, zijn echter niet weggewerkt in deze upgrade. Kan ook moeilijk zonder het fundamentele ontwerp van de game te veranderen. Maar wie zich over een paar valse noten heen kan zetten, krijgt met deze 'Definitive Edition' meteen bevestigd dat het toch niet zo'n slecht idee was om die PS4 in huis te halen.

'Tomb Raider: Definitive Edition' verschijnt vrijdag voor PlayStation 4. Een Xbox One-versie bestaat ook.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234